Hoe moet ik nu verder? (Peesblessure???)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loutje

Hoe moet ik nu verder? (Peesblessure???)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:36

Ik heb even goed advies nodig wat ik nu precies moet gaan doen met mijn paard want op dit moment kom ik niets verder, daarom nu ff mijn verhaal.

Een tijdje geleden kwam mijn paard 's ochtends kreupel de stal uit, de eerste vijf minuten kreupelde hij heel erg op zijn rechterachterbeen maar daarna was het weer over in de wei.
Dit hebben we ongeveer anderhalve week aangezien (toen heb ik hem nog wel een aantal keer bereden.) Op dat moment was hij net herstelt van zijn rug, daar had hij last van namelijk, van de fysio mocht ik weer met hem rijden.
Maargoed hij is waarschijnlijk in de wei onderuit gegaan en daarna kreupel gebleven. Om even terug te keren naar het verhaal, we zijn na die anderhalve week naar de dierenarts gegaan (om er even bij te vermelden, een goede).
Daar heeft hij gekeken en bleek dat mijn paard steeds het gewicht overnam op zijn rechterachterbeen, het been is toen verdoofd (eerst een klein gedeelte daarna het onderbeen). Uiteindelijk zei de DA dat het dus wel in het onderbeen zat, toen zijn er Rontgenfoto's gemaakt. Zijn botten zagen er super uit, dus daar was niets mee aan de hand.
De DA zei dat het dan waarschijnlijk een peesblessure was, om verder te onderzoeken konden we beter een keer terugkomen (dan zou hij plaatselijk verdoven en misschien een echo maken).
Maar ook was er een andere oplossing, een soort ontstekingsremmer. Dit hebben wij gekozen omdat er op dat moment al een behoorlijk prijskaartje was.
Ik heb hem toen 5 dagen dit middel gegeven en het 's ochtends kreupel uit de stal komen werd minder, maar het bleef wel. Uiteindelijk ben ik nu anderhalve week verder en komt hij 's ochtends nog steeds kreupel uit zijn stal.

Ik weet niet echt wat ik hiermee aan moet, volgens mijn moeder moet ik erop gaan zitten en met hem gaan stappen. Maar ik zei dat we misschien terug moeten naar de DA en precies uit vogelen wat voor een soort peesblessure het is, anders kun je ook moeilijk iets toepassen.
Ik begrijp dat er een behoorlijk prijskaartje aan zit, vooral dat echo-en is duur. Maar ik kan er zo weinig mee, mijn paard rent keihard door de wei en dan loopt hij niet kreupel!!

Graag jullie advies! Want vanaf juli heb ik al niet normaal meer kunnen rijden (eerst rug en nu been) P.s de DA zei dat die peesblessure niet door zijn rug kon komen!

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:49

Ik denk dat je gelijk hebt, als je er echt iets mee wilt, dan zul je moeten laten kijken naar wat voor blessure het precies is. Er wordt dan een echo van de pezen gemaakt en als je weet hoe de uitgangspositie is dan kun je (later) ook de mate van herstel bepalen.

Keihard door de wei rennen is iig niet goed voor paarden met een peesblessure, hou hem op stal of zet een klein stukje wei af waar hij niet hard in kan rennen. Bereid je voor op maanden lang stappen en stalrust hetgeen over het algemeen de therapie is bij een peesblessure!

dorine3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:03

Een peesblessure en rugproblemen kunnen elkaar wel in stand houden. Ons paard had twee peesblessures, is daardoor verkeerd gaan lopen en rug dus ook verkeerd gebruikt. Rug moest verbeteren door te rijden, en de pees door rust. Daar moet je proberen uit te komen, anders houdt het elkaar in stand. Wie weet is er zo iets bij jouw paard aan de hand??

ShirleyA

Re: Hoe moet ik nu verder? (Peesblessure???)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:25

Zou idd naar arts gaan. In t Bit staat mooi revalidatie schema voor peesblessures.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:21

wat dorine3 zegt klopt, mijn pony heeft bijvoorbeeld door een knie/rugblessure een peesblessure gekregen. Om haar knie te ontlasten ging ze scheef lopen, en door haar verkeerde looppatroon werd haar pees weer verkeerd belast waardoor die geirriteerd is geraakt. het kan dus wel!

Ik zou inderdaad toch even een scan laten maken van de pees, volgensmij vielen de kosten daarvan bij mij wel mee.. ik dacht uit mijn hoofd 58 euro? het levert je in ieder geval een heleboel informatie op!

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:48

Hoi!

Wat een naar verhaal. 2 jaar geleden had ik hetzelfde. Zijn pees was dik en mijn intructrice vertelde dat het waarschijnlijk een peesblessure was.

Ik naar DAP Bodegraven en ja hoor, 1 van zijn pezen in zijn voorbeen was gescheurt.

Ze hebben dit aan de hand van een scan en ze hebben foto's gemaakt. Misschien ben je in de war met röntgenfoto's die kosten inderdaad een vermogen

Advies van de dierenarts was: stappen aan de hand op een harde ondergrond. Eerst 2 x per dag 10 min. 1 week lang; daarna 2x 15 min. 1 week lang en dit bouw je zo op.

Totdat je (ik geloof dat het 4 a 5 weken was) mag gaan draven. Ook heel licht en op een harde ondergrond.

Dit heb ik een half jaar zo gedaan. Toen was de pees (gelukkig) al weer voor een deel hersteld.

Daarna ben ik heel rustig op gaan bouwen met de dressuur; eerst alleen maar stap en draf en recht uit in de bak en zo verder. Hij liep toen ook in een soort paddock; hij werd namelijk gek op stal

Toen was ik onderhand alweer een jaar verder en had ik hem (gelukkig) weer volop in training, en hij liep ook in het land; gewoon bij de andere paarden!

Nu ben ik 2 jaar verder en ik heb alweer wat wedstrijden gereden (m1), daarnaast heb ik 2 maanden geleden mijn eerste sprongetje gemaakt, het kan dus zeker weer goed komen, maar heb heel veel geduld, te snel is absoluut niet goed!

Heel veel succes! en heb je vragen, stel ze gerust!!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:23

Ik vraag me af waarom je op een kreupel paard bent gaan rijden...
Ik raad je aan om dat been te scannen,in België kost het 30euries exl BTW...Het paard zet je best tot dan op stal,ZEKER niet laten rennen,ze voelen de pijn niet en doen maar wat,zeker in hun joligheid.Maar ZEKER niet op de weide,zo wordt het alleen maar verergerd,scannen dat been is het beste wat je kan.

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 14:03

Goed, bedankt voor de reacties allemaal ...
Ik had dus al rontgenfoto's laten maken (en jah die waren ontzettend duur ......Dus misschien binnenkort naar de DA voor een echo.

Maar om het verhaal wat duidelijker te maken, omdat iemand niet begrijpt waarom ik op een kreupel paard ben gaan rijden.
Kijk hij kwam ALLEEN 's ochtends uit zijn stal kreupen (als hij lang stil had gestaan), toen hij die wei in kwam liep hij weer normaal. In het begin dachten wij van ohh hij heeft zich misschien een klein beetje verstapt. (Dus ik stap echt niet zo maar op een kreupel paard hoor;))
Aangezien mijn paard een echte aansteller is, en dat meen ik serieus. Tijdens het rijden was er serieus echt niets te zien, pas toen het langer dan een week bleef aanhouden (toen reed ik hem ook nog niet zwaar omdat ik nog bezig was met de revalidatietraining van zijn rug)

Zijn been is totaaaaal niet dik, niets aan te zien, niets warm. Alleen komt hij 's ochtends kreupel uit de stal en dit houdt zo een paar passen aan.
Mijn instructrice vertelde ook nog dat er ook wel eens paarden zijn die automatisch hun knie ofzow op slot zetten als ze op stal staan en als ze daar weer uitkomen het weer goed zetten (dit had zei ook maar gehoord hoor Dus dit hoeft niet zo te zijn....

misschien iemand nog advies?
Bedankt!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:25

Misschien gewoon stijfheid?

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:39

Ik heb een hele goede holistisch therapeut, die ook met zulk soort problemen goede oplossingen heeft.
Ook prijzig, maar allicht minder prijzig dan een scan en de eigenlijke oorzaak wordt aangepakt. Voor meer info stuur maar een pm

Riaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:16

[quote="elibeest"]Ik heb een hele goede holistisch therapeut, die ook met zulk soort problemen goede oplossingen heeft.
Ook prijzig, maar allicht minder prijzig dan een scan en de eigenlijke oorzaak wordt aangepakt. Voor meer info stuur maar een pm[/quot

Dat verschilt ook per paard of het aan zal slaan; en dan ben je achteraf nog meer geld kwijt omdat je daarna nog een keer de scan kan laten doen :S

sandra_nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:51

hallo, ik lees net het verhaal over jou paard, ik zou in eerste instatie zeggen laat de moed niet zakken. Ik vind 1 1/2 week om te herstellen vrij kort en als het niet mega-erg is zou ik niet meteen heel veel geld uitgeven aan scans en fotos. Geef hem eerst nog eens een week of 2 rust (dus niet bereiden) en laat hem ook niet als een maf op de wei tekeer gaan. Is het eventueel wel mogelijk om hem in die 2 weken wat "vrij" werk (dus niet aan de longe, maar vrij in de bak) te geven op een niet al te zware ondergrond. Mij lijkt niet op stenen omdat dat toch altijd een "klap" op de spieren en pezen geeft. Meestal vind het paard dat ook wel erg leuk en denkt hij zo even niet aan al zijn zerigheidjes.
Ik denk dat je hem hier ook niet al te veel kwaad mee kunt doen omdat hij zo zelf zijn manier van bewegen bepaald. Mocht het erger worden of het is over een paar weken nog niet weg kun je alsnog besluiten om er verder naar te laten kijken. Bedenk maar als je zelf een blessure hebt is het helaas ook niet 1,2,3 over.....................

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:57

sandra_nancy schreef:
hallo, ik lees net het verhaal over jou paard, ik zou in eerste instatie zeggen laat de moed niet zakken. Ik vind 1 1/2 week om te herstellen vrij kort en als het niet mega-erg is zou ik niet meteen heel veel geld uitgeven aan scans en fotos. Geef hem eerst nog eens een week of 2 rust (dus niet bereiden) en laat hem ook niet als een maf op de wei tekeer gaan. Is het eventueel wel mogelijk om hem in die 2 weken wat "vrij" werk (dus niet aan de longe, maar vrij in de bak) te geven op een niet al te zware ondergrond. Mij lijkt niet op stenen omdat dat toch altijd een "klap" op de spieren en pezen geeft. Meestal vind het paard dat ook wel erg leuk en denkt hij zo even niet aan al zijn zerigheidjes.
Ik denk dat je hem hier ook niet al te veel kwaad mee kunt doen omdat hij zo zelf zijn manier van bewegen bepaald. Mocht het erger worden of het is over een paar weken nog niet weg kun je alsnog besluiten om er verder naar te laten kijken. Bedenk maar als je zelf een blessure hebt is het helaas ook niet 1,2,3 over.....................

Sorry hoor maar dit moet je zeker niet doen!
Een scan kan in dit geval erg belangrijk zijn,zeker bij onzekerheid
Laat nooit een paard met een peesblessure los in de bak.Loop met een peespatiëntje ALTIJD op asfalt,zand is slecht voor de pezen.
En na een paar weken is het nog niet weg,dus dit is geen reden om dan een scan te maken.Het belangrijkste moment is nu

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:10

Heb net een scan achter de rug bij de faculteit in Utrecht en de rekening is € 98,-

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:13

Ik zou zeker een echo laten maken. Bij Baduh was de diagnose na de scan compleet anders als ervoor. We hebben hem daardoor goed kunnen behandelen en momenteel is hij 100% zuiver. Ik heb mijn paard verzekerd, dat maakt het wel makkelijker, maar zelf conclusies trekken heb ik inmiddels afgeleerd. Ik zou toch echt verder onderzoek laten doen.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:01

Zeker een echo laten maken maken.
Met een peesblessure kan een paard vaak nog wel zonder pijn lopen maar een speciale behandeling is wel nodig. Je bent er dan zeker 6 maanden mee bezig.
Zonder zekerheid over wat hij heeft kun je hem ook niet op de juiste manier helpen.