Probleem met SI Gewricht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijntje

Probleem met SI Gewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 16:52

Ik heb een vraag. Sinds kort doet mijn paard een beetje 'raar'. Tijdens het longeren maakt ie soms hele rare 'huppeltjes' en springt vaak (om de 2 passen) over in galop en weer terug in draf. Ook gaat hij soms heel raar met zijn kont naar binnen lopen. Tijdens het rijden lijkt het soms alsof hij opeens met zijn kont omhoog gaat lopen (alsof hij op eierenloopt) Het voelt dan ook wat vreemd in de rug. Kreupel is hij niet en ik vraag me af of hij nu gewoon raar doet aan de longe en dat ik hem niet goed rijdt of dat hij mogelijk iets mankeert in het SI gewricht. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de symptonen en wat kan je eraan doen? Alvast bedankt..

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:12

Zoiets kan zich op zoveel manieren uiten. Scheef lopen, niet willen aanspringen in een bepaalde galop, bij de smid moeilijk doen met de achterbenen, 1 achtervoet meer afgesleten dan de andere. Dat zijn mijn ervaringen ermee. Maar de enige manier om het zeker te weten is uiteraard door er iemand naar te laten kijken (mijn merrie heeft veel baat gehad bij Laarakker)

ShirleyA

Re: Probleem met SI Gewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:23

Staat n goed stuk over si-gewricht in de nieuwe Bit. Je kan even kijken of je paard scheef is in de heupen, ga achter m staan en kijk of de billen even hoog zijn. Omspringen in galop doen ze ook vaak. Mijn paard heeft ook n onregelmatigheid op de foto aan t si-gewricht. Sterkte.

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:03

Mijn jonge paard heeft ook zoiets. In draf kan hij niet verruimen en wil steeds aanspringen in galop... maakt dan inderdaad ook een huppeltje. Als ik hem dan laat galopperen, kan hij linksom de galop niet vast houden (valt eruit..) en rechtsom springt hij achter om...ook op de volte. Hij heeft met de galop dus heel veel moeite en drukt zijn rug er ook uit. Achterbenen optillen is hij ook erg trekkerig. Via een scintigrafie is er uit gekomen dat hij last heeft van zn banden die aan zn bekken zitten... maar hoe het opgelost moet worden weten ze niet. Springen kan hij heel goed....nu ook nog, maar galoperen en veruimen in de draf is een groot probleem.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:45

xtvax: bij acute problemen aan de banden bestaat behandeling uit gedoseerde beweging, zorgen dat bil- en rugspieren, wervels en SI gewr soepel blijven (kan dmv fysio) en dan een trainingsopbouw. vooral niets forceren!

Pava

Re: Probleem met SI Gewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:40

Ik zou 'm vooral eens laten bekijken door een osteopaat!

Manon81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:50

Sinds een paar weken ben ik erachter dat mijn paard (12 jaar) artrose heeft aan het SI gewricht links.
Hij wilde niet meer lopen, zowel onder de man als aan de longe. Het verzet ging van omspringen in galop totaan bokken, steigeren en slaan met zijn hoofd. Hij liet zijn achterhand 'hangen' en sleepte met zijn linker achterbeen.

Het enige wat ik kan aanraden is iemand ernaar laten kijken die er verstand van heeft; dierenarts (heb ik gedaan), paardenfysio, osteopaat o.i.d.
Vooral niet te lang mee door laten lopen dan krijg je alle ellende die ik nu heb.

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:24

Dewi schreef:
xtvax: bij acute problemen aan de banden bestaat behandeling uit gedoseerde beweging, zorgen dat bil- en rugspieren, wervels en SI gewr soepel blijven (kan dmv fysio) en dan een trainingsopbouw. vooral niets forceren!

Dat heb ik ook gedaan, maar echt verbetering kwam er niet. Met meer training (spieren sterker maken) lijkt het wel iets te verbeteren, maar nog lang niet wat het zijn moet. Deze week komt er weer een fysio/osteopaat kijken, hopelijk kan hij hem nog wat helpen.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:39

xtvax: als er banden beschadigd zijn, dan duurt het gewoon lang voordat het paard pijnvrij is. Daar valt verder weinig aan te doen, er staat nu eenmaal een bepaalde tijd voor zo'n herstelproces. De enige mogelijkheid is zorgen dat alle voorwaarden voor herstel zo optimaal mogelijk zijn.
(vergelijking: als ik mn enkelbanden scheur of verrek, dan duurt het ook lang voordat ik pijnvrij kan lopen of rennen. Want iedere keer dat er rek op die banden komt, doet het pijn. Maar tegelijkertijd moet ik wel oefeningen doen om de spieren sterk te maken en om mijn enkelgewricht soepel te houden. Dan zullen de banden optimaal kunnen herstellen.)

xtvax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:53

Dewi, hoe lang zou zoiets mogen duren?

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:52

Dat is afhankelijk van de ernst van de beschadiging. Ik reken meestal wel 3 mndn tot een half jaar voordat je weer wat serieuzer kunt gaan trainen.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:56

in de nieuwe BIT staat een heel artikel over het SI gewricht!