Verkouden! Foenegriek of nog betere tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Verkouden! Foenegriek of nog betere tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 09:51

Mn paardje is opeens snotverkouden geworden (wit snot) ze staat goed ingepakt maar heeft iemand nog tips om haar te geven tegen de verkoudheid?

Gradus06

Re: Verkouden! Foenegriek of nog betere tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:02

1x per dag, en dan hoogstens drie dagen achtereen, een klodder dampo in zijn/haar neusgaten smeren.

Eerste keer niets zoveel om te kijken ofdat ze er niet allergisch voor zijn.

Werkte bij mijn paard perfect, het was binnen 2 dagen over.

Ook ik had hier nog nooit van gehoord, maar kreeg deze tip van iemand anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:50

zo zeg!!! dampo mag je nooit maar dan ook nooit op de slijmvliezen smeren!!!

bij een paard kan dat ernstige brandwonden opleveren.
echt niet doen dus!!

wel kun je wat oplossen in een emmer warm water en daar mee laten stomen, verder kun je ene flesje echinaforce bij de drogist halen, 2x per dag 15-20 druppels op een stukje brood doen en dat gedurende 7-10 dagen geven, daarna er mee stoppen..

verder: niet te dik inpakken, te warm is voor een verkouden paard helemaal niet fijn, die hebben t dan juist liever wat koeler( warm=benauwd)

is t na een week echt nog helemaal niet over dan een veearts vragen wat t beste is.
beterschap!!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:17

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:25

DA?! er zijn 2 fundamenetele dingen die goed moeten zijn aan je paard: benen en de longen. Een verkoudheid is bij een paard nooit te verwaarlozen ! dat werkt anders dan bij mensen.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:32

Ik heb altijd erg goede resultaten met HMP-horse van Hofman's lLieve.
Bij hoest en snot.
Maar bij twijfel haal ik eerst de dierenarts erbij!

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:40

Foenegriek werkt echt perfect! Ik zou wel een dubbele dosering door het voer doen, want vaak krijgen ze maar de helft echt binnen, want omdat het zo kleverig is blijft heel veel aan de tanden plakken enzo. Het werkt echt super!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:21

Als de neusuitvloeiing wit is, zou ik me nog niet al te veel zorgen maken. Wel goed opletten. Hoest ze? Is ze even looplustig als anders? Even een aantal dagen temperaturen. Bij verhoging meteen de DA bellen. Een verkoudheid bij een paard mag niet langer duren dan een paar weken (anders dan bij mensen dus) maar het is wel het beste om in eerste instantie het paard het zelf te laten oplossen. Kan natuurlijk altijd ondersteunende en weerstandverhogende kruiden geven zoals Foene Griek of HMP horse

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 08:58

ze staat in een inloopstal dus heb haar winterdek maar opgedaan met dit rotweer.... ze hoest wel maar alleen bij inspanning. Ik heb wel het idee dat het al wat minder wordt. ff vrij van beweging in ieder geval.. en ze wordt daardoor met de dag meer hyper
Dank jullie voor alle tips!

tujuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:15

Mijn paard hoest ook al anderhalve week en ik heb net bij de dierenarts Sputolysin gehaald. Foenegriek kreeg ze ook al, dus hopen dat we er nu snel vanaf zijn!

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:17

Als je paard verkouden is en hoest, en je gaat foenegriek geven dat wordt het waarschijnlijk eerst erger voordat het langzaamaan verminderd, althans dit is bij mijn paarden wel zo..

daarom geef ik ze ventipulmin als ze verkouden zijn..het wordt al snel minder en ze zijn er zo vanaf...

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:54

Mijn paard hoestte een tijdje geleden ook, maar het zat niet op de longen. Op advies van een homeopate ben ik hem elke dag een bruine (oude) boterham met honing gaan geven. Heeft perfect geholpen. Overigens wel honing van de imker of van de reformwinkel. Ik had hem in de reformwinkel gehaald met thijm erin, maar niet elk paard vindt dat lekker (de mijne gelukkig wel). Je kunt dan dus beter neutrale honing halen, dus zonder kruiden erin. Foenegriek vind ik rotspul, dat heb ik hem ook gegeven maar dat hielp echt helemaal niks.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:01

Voor oppervlakkige hoest: Airway power booster (bevat ook hing inderdaad!)
Voor diepere hoest: Clear Breather.

Beide op site na te lezen.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:07

De mijne hoest vandaag onder het rijden. Maar bij ons hebben ze deze week de inenting gehad. Kan een reactie hierop zijn (?)

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:18

Tender schreef:
Voor oppervlakkige hoest: Airway power booster (bevat ook hing inderdaad!)
Voor diepere hoest: Clear Breather.

Beide op site na te lezen.

Sorry, kan de post niet meer corrigeren.

Moet dus zijn "Air Power Booster" en dat bevat o.a. honing (en geen "hing" )

ChristaMoor: volgens mij is het na een inenting (influenza tenminste) ook beter om je paard 24 of 48 uur rust te geven.

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:21

ik had de veearts gebeld.

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:23

@ tender: voor zover ik weet is dat 24 uur op rust na enting achterhaald hoor. Je kunt de volgende dag gewoon rijden, alleen niet in het zweet werken, dus rustig aan.

angeliq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:17

hoi
ons veulen was een paar weken ook verkouden en snot neus we hadden wat hoestpoedertjes gehaalt bij de winkel. we dachten dat het minder werd maar ja na een week was het toch weer raak dierenarts gebeld en ze moest 3 dagen achterelkaar een antibiotica spuit en een soort hoestsiroop. dus soms is het tochwat meer noodig dan een poedertje

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:32

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:15

mijn paard hoeste een paar weken geleden ook tijdens het rijden, en had ook wat witte snot, heb hem toen gelijk flink wat foenegriek gegeven, en het is nu weer helemaal weg, eigenlijk al na een paar dagen. Je kan ook foeneknof geven dat zijn korreltjes samen met knoflook, en die plakken niet aan de lippen/tanden vast.