Artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wien

Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 21:23

Mijn verzorgpaard heeft lichte artrose... Nou is mijn vraag wat je er allemaal aan kan doen zodat hij er het minst last van heeft... Dus of het bijvoorbeeld helpt om langer in te stappen.... ????!

Groetjes Wiwine

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:42

-> MD

cathynz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 07:16

voer hem glucosamine en MSN werkt voortreffelijk en je kunt het gewoon per kilo kopen als je effe googeld

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 08:39

Cathynz zal wel MSM bedoelen
Een kennis van mij heeft een paard met artrose en zij gebruikt Gelatinaat.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 09:57

Zorgen dat het fundament waarop hij staat goed is. Zijn hoeven dus. Geen beslag er onder doen, want dat is slecht voor de gewrichten.

Zelf voer ik mijn paard cortaflex. VOlgens mij werkt dat heel goed. Dan ken ik nog iemand met een jong paard met artrose. Ze heeft haar paard een behandeling laten ondergaan, tildren of zoiets heet het. het paard kan volledig de sport in.

Ilzjuh

Re: Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:48

mijn vorige pony had artrose, hij heeft speciale hoefijzers gekregen (met rubbertjes) en had een medicijn (gelatinaat, werkte heel goed)

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:15

Idd glucosamine (met chondroitine tegen ontstekinkjes) als supplement bijvoeren. Heb ik bij mijn merrie ook anderhalf jaar gedaan en nu kan ze zelfs weer zonder.

Ik heb ook ijzers met zooltjes geprobeerd maar dat was een ware ramp. Mijn merrie is meer gebaat bij een goede en regelmatige (1x per maand) bekapping -> hierdoor zo weinig mogelijk verschil in stand voor/na bekapping.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:18

Kawa heeft ijzers met leren zooltje
En krijgt ook Glucosaminecomplex speciaal van de groene os
En daarbij omega olie

en hij doet het er erg goed op.

Net terug van een buitenrit en hij lijkt echt weer helemaal de oude te worden

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:21

Desiree schreef:
Zorgen dat het fundament waarop hij staat goed is. Zijn hoeven dus. Geen beslag er onder doen, want dat is slecht voor de gewrichten.

Zelf voer ik mijn paard cortaflex. VOlgens mij werkt dat heel goed. Dan ken ik nog iemand met een jong paard met artrose. Ze heeft haar paard een behandeling laten ondergaan, tildren of zoiets heet het. het paard kan volledig de sport in.

Mijn paard met al 15 jaar artrose staat op speciaal beslag (break-over van hoofcare) en kan daar absoluut niet zonder !

Om te zeggen dat beslag slecht is voor de gewrichten is een beetje kort door de bocht !

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:10

Ben het helemaal met Mist eens.

Muijn paard heeft al 3 jaar atrose en loopt prima op zijn speciale beslag. Zonder ijzetrs loopt hij acuut kreupel.
Inderdaad erg kort door de bocht hoor.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:28

Ik geef mijn pony met artrose glucosamine-complex van de groene os (werkt super!), daarnaast krijgt ze ook teunisbloemolie en brandnetel.
Regelmatige lichte arbeid is belangrijk. Mijn pony staat nu ook dag en nacht in een uitloopstal, zodat ze kan blijven bewegen.

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:24

mijn paard heeft zo'n 3 jaar met speciaal beslag gelopen. eerst balance, later met zooltjes ga zo maar door. De eerste tijd was ik zeer te spreken. Hij liep beter en het klonk allemaal erg goed en logisch.
Ik was er ook 100% van overtuigd dat dit het beste voor hem was!!
ondanks hij een jaar geleden slechter begon te lopen, dacht ik er geen moment over na dat dit misschien mede door zijn beslag kon komen.
Hij bleef ook slechter lopen, de dierenarts in de kliniek vertelde mij ook dat ze niks meer konden doen voor hem. Behandelingen sloegen niet meer aan ga zo maar door. Wel bleef ik trouw naar de kliniek komen voor de smid. totdat het lastig werd steeds vrije dagen op te nemen om naar de kliniek te rijden. Ik was zo een hele dag op pad.
ik ging opzoek naar iemand uit de buurt, ik vond een orthopedische smid en besloot maar eens een afspraak te maken.
Hij vertelde mij en legde mij ook duidelijk uit dat dat speciale beslag helemaal niet zo goed is, doordat de paarden zoveel ontlast worden op hun voeten, komt er ook geen goede bloed toevoer meer en doorbloeding naar alle gewrichtenspieren enz is natuurlijk erg belangrijk.
Hij vertelde mij dat het het beste was om gewoon terug te gaan naar normaal beslag. Dit is een heel lang proces, maar we zijn nu bijna een jaar bezig en ik kan maar 1 ding zeggen. Mijn paard loopt beter dan ooit te voren. Hij is heel erg speels,vrolijk. Af en toe stap ik weer op zijn rug.

even voor de duidelijkheid, dit is dus een paard waarvan een jaar terug gezegd is dat ik hem maar beter kan laten inslapen want ze kunnen niks meer doen. ik geef niet zomaar op en helemaal niet met dit paard. ik heb zelf ook diverse dingen geprobeerd. Momenteel staat hij al een paar maanden zonder medicijnen en hij doet het nog steeds prima.
Nu de nachten kouder worden ga ik wel weer iets extra's bijvoeren.

Even om terug te komen op het beslag. Informeer ook goed bij andere mensen,smeden. Ga niet blind af op alleen mijn speciale beslag is goed.
Het is ook goed, maar niet voor altijd. Bekijk het van verschillende kanten.
Ik wilde eerst ook alleen maar speciaal beslag voor mijn paard, maar nu begin ik er echt niet meer aan.

Mijn paard heeft erge atrose in zijn voorbenen en linkerachterbeen.
Gelukkig is alles nu stabiel en niet meer verslechterd.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:35

Mist schreef:

Mijn paard met al 15 jaar artrose staat op speciaal beslag (break-over van hoofcare) en kan daar absoluut niet zonder !

Om te zeggen dat beslag slecht is voor de gewrichten is een beetje kort door de bocht !

nee, het is best logisch. Maar ik heb geen zin om dat nu allemaal uit te gaan leggen.