Kreupel: wanneer dierenarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Birta

Kreupel: wanneer dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 19:00

Na 15 jaar een pony/paard te hebben gehad, nu voor het eerst: mijn paardje kreupel!
Het begon gisteren: 's ochtends niets aan de hand, 's avonds hinkte ze een beetje.
Ze staat 24x7 buiten met een kudde shetlanders, en vandaag heeft ze nog flink met ze rondgegaloppeerd.
Toen ik haar uit de wei haalde, liep ze echter nog steeds onregelmatig. Op het harde is het erger.
Ze zet er nog wel gewicht op (maar minder) en loopt wat onregelmatig.
Aan de hoef is niets te zien, op het been geen zwelling/warmte. Ze reageert ook niet gevoelig op enige plek.
Niets aan te zien dus....
Maar: wat moet ik doen? Mijn gevoel zegt: rust en een paar dagen aankijken. Gaat het dan nog niet beter, de dierenarts laten komen.
Of moet ik er sneller een dierenarts naar laten kijken?

ellepel

Re: Kreupel: wanneer dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:56

doe ik dus nooit, tenminste niet bij wat jij beschrijft.

mijn pony had het een week of drie geleden ook, links achter ineens behoorlijk kreupel, op t harde iets erger, volgende dag racede hij zelf ook als een gek door de wei...

geen idee waar het van kwam, ik vermoed uitglijden in nat land en daardoor een spiertje verrekt hebben.

als je echt geen wamrte kan voelen of verdikking of totaal niks in de hoeven of geen wondjes zou ik er geen veearts bij halen, want dan voelt die ook niks, en geven ze waarschijnlijk alleen een pijnstiller of antibiotica...
wel het hele been afzoeken he? ook d eknie kan bijvoorbeeld ene pijnlijke plek zijn.

ik doe zelf dan gewoon t volgende:
lekker een week laten lopen, gewoon in de weide, rijden doe ik dan echt een week lang niet, beter t zekere voor t onzekere toch?

mocht t na een week nog niet verbeteren dan kun je altidj bellen voor advies toch?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:03

Ik zou het ook nog even aankijken. Mocht het nu steeds erger worden, dan zou het best een hoefzweer kunnen zijn. Wordt het minder, dan nog even op rust laten staan totdat het goed is.

benedict

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:00

jah een hoefsveer zou ook heel goed kunnen, ik zou leiver eerst de smid bellen die kan dat veel goedkoper doen, en als je geluk hebt komt ie gewoon gartis te kijken, tenminste die van ons doet dat wel!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 08:42

Ik sluit me bij ellepel aan

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:18

heb het bij willem ook gehad. dieis in bambi stijl(met voorbenen voor en achterbenen naar achteren) op zijn buik geklapt.. toen nog eens met zijn kin tegen het schrikdraad en zakte in een.

toen hij overeind krabbelde kon hij haast niet op zijn been staan.
ik heb hem rust gegeven en een paar dagen later even gedraafd op het harde. hij liep nog steeds niet helemaal goed.

na 6 dagen of zo dierenarts erbij end ie zegt waarcshijnlijk lichte verreking van de knieband. moest 10 dagen stappen.

maar aangezien ik er al 6 dagen op had zitten ben ik gewoon met 4dagen proberen te draven... en hij deed het weer prima.. er is nooit meer wat mee geweest..

dus gewoon ff stappen en rustig aan doen.. en dan na een paar dagen proberen te draven. en als het dan nog niet weg is kan je altijd nog bellen.

ik ben niet van de ik bel meteen de dierenarts clan.. tenzij het om koliek gaat... dan hang ik meteen aan detelefoon

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:37

Een hoefzweer kun je zelf wel lokaliseren, als dat de oorzaak is tenminste. Je pakt een klein hamertje en tikt tegen de buitenkant van de hoef aan, overal rondom. En ook op de hoefzool. Hij zal er niet op reageren, tenzij er op die plek net een ontsteking zit, dan doet dat zeer. En dna heb je je antwoord. MAar trekt hij niet terug, dan heeft het ook geen zin om een hoefsmid te bellen.

GEwoon eerst eens een week aan kijken. Als het dan niet verbetert kun je er een dierenarts bijhalen en dan kun je meteen zeggen dat het paard al een week zo loopt.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 23:41

Dankjewel voor de reacties. Toch wat gerustgesteld: voor alles een eerste keer, he!? Mijn gevoel zei ook dat ik niet direct de dierenarts hoef te bellen, maar ik wou even controleren of dat niet onder 'verwaarlozing' valt
Op het harde gaat het slechter, vandaar dat ik ook aan een hoefzweer dacht. Ik heb onder de hoef getikt: geen reactie. Bedankt Desiree, ik zal morgen nog controleren, dan ook de buitenkant.
Het ging vandaag al wat beter, dus hopelijk is het gewoon het gevolg van een glijpartijtje in de wei en loopt het met een sisser af.....