Onregelmatig op rechterhand, links niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ReignStar

Onregelmatig op rechterhand, links niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 16:53

Mijn paard heeft in maart van dit jaar een blessure aan het linkervoorbeen (overkoot) opgelopen. We zijn hiervoor doorverwezen naar Utrecht. Dit is met speciaal beslag opgelost en is nu voor 95% goed.

Echter nu, sinds een week of 3 loopt ze wat stijf en onregelmatig op de rechterhand in draf. Van de DA in Utrecht moet ik haar regelmatig longeren om te zorgen dat ze het linkerbeen weer goed gaat gebruiken en wat meer door gaat treden in de kogels. Na een minuut of 10 (als ze warm is dus) loopt ze ook op rechts een stuk beter en ruimer, maar nog niet 100%. Ze buigt bijna niet, draait het hoofd een klein beetje naar buiten.

Ik heb zelf het idee dat het uit haar rug/lendenen komt door overbelasting omdat ze de linkerkant tijdens de blessure een hele tijd ontzien heeft.
Vandaag had ze ineens rechtsachter een dik been, toeval? Nu ligt ze ook regelmatig vast in haar box door het rollen, dus misschien heeft ze ergens tegenaan getrapt, of is het van het uitleven in de bak... Of is er een verband?

Ik wil zowiezo binnenkort een fysio/osteopaat laten komen.

Sorry voor het ietwat vage verhaal maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie hiervan denken. Heeft er iemand tips/ervaringen/advies?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:38

Lijkt me idd een goed idee om eens een fysio te laten komen. Een goede fysio kan goed zien of je paard een kant ontlast en vast zit in de rug.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:43

Het zou idd (naar dit verhaal) heel goed kunnen dat een fysio/osteopaat het probleem goed kan verhelpen. Zoals je het schrijft lijkt het me bijna 100% zeker dat het elders uit haar lijf komt, dan uit haar benen.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:46

Ik heb toevallig gisteren de osteopaat gehad

Mijn paard liep niet echt kreupel met linksachter, maar meer wat stijf. Ook sprong ze op 1 hand vaak verkeerd aan in galop en als ik stelling vroeg vond ze dit moeilijk.

De osteopaat heeft haar helemaal losgemaakt. Ze had last van het heilibeen (daardoor is ze kreupel), spanning bij haar oren, blokkade's in haar rug en hals.

Zie http://www.osteopathiepaard.nl/

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 20:49

Bedankt voor jullie reacties!
Ik hoop ook dat een osteopaat verbetering kan brengen.
Ik wil deze mevrouw laten komen, iemand ervaring met haar?

Mijn paard is nog maar 2.5 dus rijden doen we zowiezo niet

http://www.osteonet.nl

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 12:06

niemand meer?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:53

Ik ken haar ven de osteopathieopleiding.
Nethanja is fysiotherapeut en osteopaat voor paarden. Ze zit bij je in de buurt geloof ik, dus lijkt me prima!

Sassey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:15

Kijk eens op www.hoefkatrol.com
Niet dat ik suggereer dat je paard hoefkatrol heeft, maar het systeem van antoine de bodt is niet alleen voor hoefkatrol problemen... juist voor problemen met de rug (die hoefkatrol kunnen veroorzaken). Je leert bij antoine je paard recht te richten waardoor het de onnatuurlijke spanning in de rug weer kwijt raakt. Ik garandeer je dat het werkt... en als je eenmaal zo hebt leren rijden wil je nooit meer anders!

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 22:22

Paard heeft idd geen hoefkatrol, dat is al uitgesloten gelukkig
En aangezien ze pas 2.5 is en er niet veel te rijden valt op haar heb ik nu aan AdeB ook nie veel ben ik bang... Niet dat ik zijn systeem niks vind maar ik kan gewoon nog niet rijden. Maar thnx voor de tip anyway!

Heleenxx bedankt voor je reactie, ik ga haar morgen eens bellen!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:10

Het kan zijn dat door de blessure ze inderdaad 1 kant is gaan ontlasten om te compenseren. Dat ze nu onregelmatig op de rechterhand loopt kan dan ook het gevolg ervan zijn. Vaak is het dat als ze voor onregelmatig lopen, het probleem achter zit. Het paard kan bijvoorbeeld ook door het vastliggen met rollen in de stal, zijn achterknie verdraait hebben. Check eens met de fysio hoe hij reageert op prikkels op de achterhand (indrukken van de broekspieren, drukken op de knie etc).

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:18

Ik ben geen voorstander van longeren, ook niet met volwassen paarden moet ik eerlijk bekennen, maar al zeker niet voor jonge paarden. Om de oorzaak vast te stellen zou ik je steffi vd Laarse aanbevelen omdat zij ook manueel thereapeut is + met accupunctuur veel kan bereiken.

als jouw gevoel terecht blijkt te zijn (overbelasting waardoor de rug is mee gaan spelen) dan is het misschien een optie om het paard een tijdje op een lichte pijnstiller te zetten, om zo de cirkel te doorbreken.

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 12:04

Volgens de osteopaat is het paard behoorlijk verzuurd. Reageert erg fel op prikkels over haar hele lijf. Nou is ze nooit geen fan van poetsen geweest maar de laatste 2 weken mag ik haar amper meer aanraken. Ook zou haar vertering en hormoonhuishouding niet goed werken. Klopt ook wel in het plaatje, ik kan namelijk voeren wat ik wil, zonder haar echt dik te krijgen.
Ze krijgt nu geen kuilgras meer en geen muesli (ivm de eiwitten en de suikers)
Verder ben ik het krachtvoer flink gaan verminderen en krijgt ze hooi nu.
Over 7 wkn komt de osteopaat weer. Ik kan nog niet echt verschil merken maarja daar zal wel een tijd overheen gaan.
We gaan ook voor een second opinion voor de beenblessure...
Naar dierenkliniek Visdonk te Roosendaal, i.s.m. the hoofcare people

Steffi heeft het erg druk hoorde ik en neemt geen nieuwe paarden meer aan voorlopig. In Roosendaal is er ook iemand die én manueel therapeut is én dierenarts...

Bedankt voor het meedenken!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:35

Ik ben het volledig eens met je beslissing om naar Visdonk te gaan (is mijn eigen DA ! en hoofcare is al 20 jaar mijn hoefsmid)

veel sterkte !

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 15:34

Nou we zijn gisteren in Roosendaal geweest.
Daar aangekomen hebben we uuuuren moeten wachten... maarja kan gebeuren het liep erg uit daar
Afijn, toen [***] aan de beurt was...
Weer buigproeven gedaan waar niet veel uitkwam, maar ze liep erg slecht op de volte op harde ondergrond, zowel links als rechtsom.
Weer röntgenfoto's laten maken, waar wederom (hoe voorspelbaar ) niets op te zien was. Op de oude foto's zag de DA een verdacht lijntje langs de sesambeentjes aan het linkerbeen, maar op de nieuwe foto's bleek dit niets te zijn.
Ze is op een totaal andere manier bekapt door Antoon. Eigenlijk het tegenovergestelde als wat ze in Utrecht hebben gedaan. Zowel hoefsmid als DA waren het met de osteopaat eens dat we veeeel moeten gaan minderen met de eiwitten in het voer (wat we dus al gedaan hadden).

Over 7 wkn moeten we weer terug en zij verwachten een heel ander paard terug te zien... Ik ben benieuwd...

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:11

Neem eens contact op met Taconis Hippomedical in Heemstede.

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 20:33

en dan als ik vragen mag?

Tigger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:47

Ik zou er geen contact mee opnemen

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 12:02

Ja daar word ik wat wijzer van...