Paard eet mest, what to do ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soul

Paard eet mest, what to do ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 16:48

Wat te doen bij een paard dat mest eet ?
Wijst dat op een (vitamine) tekort ?
Kunnen ze het afleren ?

Paard is niet van mij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:38

Van wie is het paard dan wel?
Maar goed, dat kan er zeker op wijzen ja. Als een paard alleen maar brok&hooi krijgt, zou het best eens kunnen dat er toch een bepaalde vitamine-tekort is. Een liksteen ophangen met vitamines dan, kan een mogelijkheid bieden

ellepel

Re: Paard eet mest, what to do ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:36

kan,maar hoeft niet.
een liksteen wil wel helpen , net als het voeren van zeewier over het voer.
kun je kopen bij de ruitersportzaak.

Soul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 19:58

Citaat:
een liksteen wil wel helpen , net als het voeren van zeewier over het voer.

Bedankt voor de tip !
( een liksteen heeft ie, maar zeewier niet )

( paard is van een goede vriend Miirthe )

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:24

Wat voor liksteen heeft ie want het duidt meestal op mineralen gebrek dus een zoutblok werkt dan niet, hang een mineralenblok op (rode) dat helpt meestal wel.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:51

ontwormen wil ook helpen..

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 09:02

Wij hadden vroeger een dominante ruin.. die at als hij los stond met mijn merrie haar mest op... Hij was verder super gezond, ontwormd en geen vitamine gebrek.

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 09:03

een zout blok een paard op onze manege doet ut ook!!

Soul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 10:19

Citaat:
Wat voor liksteen heeft ie want het duidt meestal op mineralen gebrek dus een zoutblok werkt dan niet, hang een mineralenblok op (rode) dat helpt meestal wel.

Bedankt !

Citaat:
ontwormen wil ook helpen..

Dat is gebeurd. Paarden worden zeer regelmatig ontwormd.

Bedankt voor alle tips !

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:39

regelmatig ontwormen wil niet gelijk zeggen dat ze ook goed ontwormd zijn of dat ze geen wormen zouden kunnen hebben

leuk weetje vwb mineralen en zout:
Citaat:
Ieder paard heeft een individuele behoefte aan zout. Een liksteen vormt dan ook een noodzakelijk onderdeel in de voeding van een paard. Een tekort aan zout of andere mineralen uit zich over het algemeen in likken aan handen, muren, hekken en het eten van grond. Een tekort aan zout leidt tot een verminderde opname van eiwitten en energie uit het voer en kan resulteren in een droge huid en snelle vermoeidheid. Met een liksteen kan een paard zelf voorzien in de behoefte aan zout en andere belangrijke mineralen zoals magnesium, zink, koper, jodium, mangaan en selenium.

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 07:35

die van mij heeft ook mest gegeten,k heb hem een vitaminispuit gegeven en een voedingssuplement,en nu is het over.
het schijnt dat sommige paarden dit elk jaar doen,meestal als ze een wintervacht aan het maken zijn.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 02:59

Ik ben blij dat mijn paard geen mst eet.
Mijn vriendin haar paarden doen het ook, er hoeft er maar een te zijn die het doet en dan doe later die andere paarden het ook.

Wiepie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:17

TheSam schreef:
Wij hadden vroeger een dominante ruin.. die at als hij los stond met mijn merrie haar mest op... Hij was verder super gezond, ontwormd en geen vitamine gebrek.

Dat kan het idd ook zijn. Wij hebben een jonge dominante merrie die het ook een tijdje heeft gedaan. At de mest van haar weidemaatje (waar ze duidelijk de baas over was) en ook haar eigen mest. Met hele happen ging het naar binnen . Ze had aan niets een tekort (ruwvoer, krachtvoer, mieralenblok, wormspuiten).

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:17

Hoe oud is het paard dat zijn mest eet ? Gaat het om een veulen, jaarling misschien?
Bij dieren van deze leeftijd is het volstrekt normaal dat ze mest eten. Hiermee schijnen ze hun immuunsysteem en darmflora op te bouwen. Bij volwassen paarden kan het inderdaad een mineralen tekort zijn. Van nature blijven volwassen paarden uit de buurt van mestplekken. Dit vnl om zich zelf te beschermen tegen parasieten(wormen)

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:21

Of het kan uit verveling zijn

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:09

Paarden komen vaak wat tekort in een rui-periode en als de "R" in de maand is (net als wij dus). Ik zou het met een vitamine shot proberen

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:15

Mijn pony heeft het ook gedaan. Heb veel geprobeerd, van vitaminespuiten tot wormenkuren en een liksteen, maar het hielp niet. Mocht het niet overgaan na de tips hierboven, laat dan een bloedonderzoek doen.
Bij mijn pony kwam er een vitamine E tekort uit en heb dat aangevuld. Het is nu over.

Succes

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:16

onze merrie deed het ook net zo als zand dat had ze ook :S

wij hebben haar extra vitamines en minerale gegeven...

mest eten doen ze om de extra mineralen van de voeding die ze uitscheiden (mest) weer her te gebruiken...
extra mineralen toevoegen zou al helpen denk ik...zeewier is daar het beste voor en evt aanvullend compleet supplement met extra minerale en spoorelementen...

bijv: soulmate nutrition of max hippo...

je zei dat het niet jouw paard was dus ik zou je aanraden dit tegen je vriendin te zeggen

Wiepie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:56

*tijn* schreef:

/knip Lielle

Leuke commerciele tip. Slim
Nu dus 2 maal
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-11-05 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam in quote verwijderd

Soul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 11:08

even antwoorden:

* het is een 3.5 jarige hengst. Het is echt een 'tamme goedzak'. Hij weet zelf niet dat hij hengst is.

* het paard staat gewoon op stal. Dus het is niet van dominantie tov andere paarden. Dominant is hij dus echt niet.

* Bloedonderzoek is al gebeurd. Maar heeft niets opgeleverd. Ook niets dat er op wees dat hij wormen etc had.

* De dierenarts heeft vitaminen voorgeschreven die hij nu al geruime tijd krijgt. Die vitaminen bevatten ijzer, mineralen etc.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:45

Soul schreef:
even antwoorden:

* het is een 3.5 jarige hengst. Het is echt een 'tamme goedzak'. Hij weet zelf niet dat hij hengst is.

* het paard staat gewoon op stal. Dus het is niet van dominantie tov andere paarden. Dominant is hij dus echt niet.

* Bloedonderzoek is al gebeurd. Maar heeft niets opgeleverd. Ook niets dat er op wees dat hij wormen etc had.

* De dierenarts heeft vitaminen voorgeschreven die hij nu al geruime tijd krijgt. Die vitaminen bevatten ijzer, mineralen etc.

Is het zijn mest of van een ander paard?Is dat paard een merrie?

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:52

die van mij hebben het in het voorjaar allebei gedaan. de jonge (2,5 jaar) begon ermee en die ouwe (16 jaar) ging het later ook doen. ook gingen ze beiden zand eten. heb ze toen van ellende maar van de bak afgehaald en ze op wei gezet. zodra ik ze savonds weer naar de bak bracht begon de ellende weer van voor af aan. op wei aten ze geen poep. ze probeerden wel op de kale plekken gaten te maken en de zand ervan te eten. ze hebben een zoutblok en een vit. kuurtje gehad. uiteindelijk is het na een tijdje gestopt toen ik ze op wei gelaten heb. nu staan ze weer op de bak en ik zie dat jonge paardje nog wel eens gaten graven maar zand en poep eten doen ze niet meer (ff afkloppen) wat het is geweest weet ik niet maar misschien helpt het als je je paard overdag op de wei zet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 07:47

paardemest bevat de vitaminen vitaminen B, C en K

Een onvoldoende verteerbaar voer, overvoeding of een tekort aan verteringsenzymen kan aanleiding geven tot de overmatige ontwikkeling van bacteriën in de dikke darm.
Onverteerd eiwit of zetmeel kan dan worden uitgescheiden wat dan nog aantrekkelijk ruikt voor de dieren.

kan dus beiden zijn: aanvulling van vitamines/mineralen, maar ook enzymen die nodig zijn voor het paard in zijn darmen.

Soul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 12:35

Citaat:
Een onvoldoende verteerbaar voer, overvoeding of een tekort aan verteringsenzymen kan aanleiding geven tot de overmatige ontwikkeling van bacteriën in de dikke darm.

hij is wel te dik idd ( weipens/grasbuik )

Citaat:
Is het zijn mest of van een ander paard?Is dat paard een merrie?

Het is zijn eigen mest. Hij staat gewoon in een box.

bedankt voor alle reacties