begin van hoefbevangenheid?(spoed)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noby

begin van hoefbevangenheid?(spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 10:57

ik heb mijn shetlandmerrie een poosje uitgeleend aan mensen met kinderen. op deze manier kon het veulen ook afgespeend worden.
nu kwam ik vandaag en zie ik dat ze met haar voeten naar buiten staat. daarmee bedoel ik dat ze haar hoeven naar buiten gedraaid heeft. dus dat ze een beetje in een v vorm staat.
bij ons word ze gevoerd met hooi en biks.
hier staat ze op gras en werd ze met biks bij gevoerd.
wel wat meer als normaal om weer een beetje op krachten te komen.
ik vroeg me af of deze stand het gevolg is van hoefbevangenheid.
ik heb het wel opgezocht maar daar word een andere stand op beschreven.
kan iemand mij vertellen wat dit betekend want dan kan ik vandaag nog een DA sturen en haar weer terug halen naar ons weiland waar een kaal stuk is waar we de shets af en toe opzetten om hoefbevangen heid te voorkomen

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:50

De stand die jij beschrijft heb ik nog niet gehoord in combinatie met hoefbevangenheid. Die typische stand bij hoefbevangenheid komt trouwens lang niet altijd voor bij paarden die wel hb zijn!
Tekenen zijn voor zover ik weet, stijfheid en pijnlijke voeten.
Maar waarom het risico lopen.....haal haar uit het gras, of laat haar er maar korte periodes lopen, verder bijvoeren met hooi en laat die biks maar achterwege, da's sowieso slecht.

rensju

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:55

idd, ik zou haar er sowieso uithalen ofwel omdat het al een begin zou kunnen zijn van hoefbevanging(dit weet ik niet) of zodat je, als ze het nog niet heeft, voorkomt dat ze het zal krijgen..

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:17

Mijn merrie is afgelopen zomer en had ook niet de "typische stand" van hoefbevangenheid. Ze plaatste haar benen niet naar voor, maar liet ze gewoon normaal staan, terwijl ze dus ondertussen wel bevangen was.
Als je denkt dat ze bevangen loopt; neem temp. op en zorg ervoor dat ze wél beweging krijgt. En als ik jou was, zou ik ook een DA laten langskomen.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:07

Bel een dierenarts, die weet of het hoefbevangenheid is of niet. Wat kenmerkend is voor hoefbevangenheid is dat ze helemaal niet meer willen lopen, en de benen ver naar voren worden geplaatst om de druk op de onderkant van de hoeven te ontlasten.

noby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 11:45

ik laat er idd een DA bij komen.
we hebben haar per direct weer terug gehaald dus dat scheelt
ze wil gelukkig nog wel lopen.
is niet stijf en heeft ook geen verhoging of e.d
maar zien wat ie zegt vandaag

Xox

Re: begin van hoefbevangenheid?(spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:43

Bij verdacht op hoefbevangenheid niet bewegen het paard en de DA bellen. De typische stand naar voren zie je niet altijd. Ze kunnen ook op andere manieren ontlasten. Sypmtpmen van bevangenheid die goed zihtbaar zijn. Zijn warme hoeven. En bij de kogel is dan duidelijk pols te voelen in de slagader. en deze is vaak ook wat opgezet.