Drukplekken alleen in wintervacht..., is dit mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Canis

Drukplekken alleen in wintervacht..., is dit mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 15:26

Hallo dermatologen en andere experts van de BeNeLux...

Ik vraag me af hoe ver dit onderstaande verhaal wetenschappelijk correct kan zijn.

Het betreft een pony met van nature een dikke wintervacht. (bijv. fjord)
Deze zou alleen tijdens de winterperiode drukplekken achter, naast de (iets voor de lumbale) wervelkolom krijgen. De drukplekken (witte haren) worden puur door het gewicht van de ruiter veroorzaakt, dus niet door knellen of schuiven, maar door een slechte drukverdeling.

De verklaring is als volgt: De wintervacht werkt verstikkend, hierdoor wordt de bloedsomloop belemmerd in de haarvaten. De zomervacht is dunner. Daarom verdwijnen de drukplekken tijdens de zomerperiode?

Zou dit mogelijk kunnen zijn?
Wie kan mij hier het een en ander over uitleggen?

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:34

ik persoonlijk denk het wel we hebben zelf 4 paarden op stal waar dit van toepassing is
in de zomer zie je niks toen ze de wintervacht kregen kwamen overal drukplekken te voorschijn terwijl de zadels regelmatig worden nagekeken en ook gepast dit gaat om 2 prive paarden en 2 manege paarden

echt heel raar

ellepel

Re: Drukplekken alleen in wintervacht..., is dit mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:19

herkenbaar!!!

mijn pony heeft elke winter drukplekken van het zadel, wat verder perfect ligt...

ik weet de termen waar jullie het over hebben dus niet,( geen idee waar het lumbale wervelkolom ligt?) maar bij de mijne is het dus op het achterste gebied van het zadel, daar zie je dat de haren idd slijtage vertonen...

ik was zelf al van mening dat het idd met de dikte van de haren komt en daardoor ongelijke druk op die plekken...

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:13

Mijn Haflinger heeft 's zomers nooit drukplekken, 's winters was het me wel eens opgevallen dat er wat witte haren zaten. Nu heb ik hem dit jaar geschoren en blijken me er toch een partij witte haren onder te zitten. Ik schrok me kappot en durf eigenlijk ook niet goed meer met mijn dressuur zadel te rijden.

Hij heeft nog nooit drukplekken gehad, dus bulten, open rijden etc.

Ik ga even een foto uploaden!

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn het volgens jullie drukplekken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:57

het lijkt er wel op he???
zit echt precies op de plek waar een zadel wel kan drukken

je kunt het geloof ik wel zelf testen, moet je de onderkant van je zadel helemaal met krijgt volsmeren( schoolbordkrijt) en dan gaan rijden, als je klaar bent kun je precies zien waar het op je paard drukt...

Navy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:09

Smiley; als dat puur en alleen drukplekken zijn, heb je een héél fout zadel. Gekke is dat de plekken naast de graat en achter de schouder aan moeten geven dat het zadel te klein is; het klemt. Maar het drukplekje (miniscuul) op de schoft zegt juist dat het zadel te breed is en daardoor op de schoft drukt. Zijn het geen schuurplekken? Bijvoorbeeld door een hard geworden dekje? Ik zou er iig gauw iemand naar laten kijken.

Kleine handigheid: ga een flinke tijd rijden, zonder dekje. Haal je zadel eraf; daar waar de kussens liggen, moet het egaal bezweet zijn. Waar droge plekken zitten; drukplekken.

Over winterdrukplekken: kan het niet zo zijn dat de dikke vacht (een Fjord krijgt gewoon écht een dikke vacht van gerust 3cm), ervoor zorgt dat het zadel niet meer past? 3cm breder/dikker/etc, kan al genoeg zijn een zadel niet meer te laten passen. Zeker als deze aangemeten is op de zomervacht.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:14

Ik heb zoiets nog nooit gezien, we hebben ijslanders, haflinger en shet op stal en hebben alledrie nooit dit soort dingen gehad. Mijne heeft nu wel witte plekken van tuig, maar dat is in haar zomervachtje gebeurt.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:23

Ik heb een arabier, en deze heeft vanaf deze periode bultjes onder de kussens van het zadel. Als ik eraan krabbel merk ik dat hij dat lekker vind, maar het is niet zo dat het jeukt want hij zit er zelf niet aan.
De bultjes zijn afkrabbaar
Weet iemand of dat miss met de vacht te maken heeft? Ik dacht vorig jaar dat het aan de deken lag, maar dit jaar had hij ze al voordat de deken erop lag...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:27

laten we hopen dat het zo is, want mijn paardje heeft dus nu ook twee van die f**** plekken, de haren zijn halverwege wit en het staat zooo lelijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:07

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:26

Zou het niet komen omdat de vacht moeilijker schoon te houden is als het in winterconditie is? Ik kan em zo voorstellen dat shilfers, zand en andere dingen makkelijker in de vacht blijven zitten in de winter en dat daardoor fijn schuurpapier kan ontstaan

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:22

dit heeft mijn haflinger ook.. Alleen dan aan 1 kant. Helaas blijf je de haren voor altijd zien. Ik vind het wel erg, want ik heb nu een nieuw zadel dat past, maar steeds blijf je denken dat het niet past.. Geen leuk idee

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:15

Mijn haf heeft het dit jaar ook weer, ook pas zichtbaar in zijn wintervacht... en dan de onderkant van de haren. Volgens mij komt het doordat zijn zadel van de zomer toch teveel klemt. Hij is namelijk van de zomer meestal wel wat te vet. Vooral bij zijn schouders. Ik heb mijn zadel twee jaar geleden gekocht en toen past het prima (er is toen zo'n mal gemaakt van zijn rug en dat viel precies mooi in het zadel). Dat was in het voorjaar en in de winter die daarop volgde geen witte haren gezien. Afgelopen zomer heb ik veel lange ritten gemaakt en lijkt hij toch "weer" uit zijn zadel gegroeid te zijn. Eind van de maand komt degene weer langs waar ik mijn zadel gekocht hebt en kijkt zij weer met de mal of ie nog past of dat ie er inderdaad uitgegroeid is..

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 13:08

ellepel schreef:
herkenbaar!!!

waar het lumbale wervelkolom ligt?) maar bij de mijne is het dus op het achterste gebied van het zadel, daar zie je dat de haren idd slijtage vertonen...

Klopt helemaal.

Het lumbale gedeelte is het achterste gedeelte van de rug, nog voor dat deze overgaat in de kont.
Eigenlijk is het waar het zadel eindigd.
Iets daarvoor zijn de plekken te zien.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 13:16

@smiley: Zeker weten, dit zijn drukplekken en ook niet te zuinig!

Zie je dit niet met de zomervacht en wel met de wintervacht?
Het is voormij echt een raadsel....

Toen ik dit verhaal eerst hoorde van iemand dacht ik echt dat het niet kon.... Drukplekken zijn er of ze zijn er niet en dat is dan niet van het seizoen afhankelijk. Nu blijkt dit verhaal toch een herkenbare situatie voor mensen...

Waarschijnlijk kunnen de dekharen van de zomervacht de plekken beter verbergen/afdekken of misschien zit het hem in de lokatie van de verschillende haartypes.... ?????

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 13:24

NaVy! schreef:
Over winterdrukplekken: kan het niet zo zijn dat de dikke vacht (een Fjord krijgt gewoon écht een dikke vacht van gerust 3cm), ervoor zorgt dat het zadel niet meer past? 3cm breder/dikker/etc, kan al genoeg zijn een zadel niet meer te laten passen. Zeker als deze aangemeten is op de zomervacht.

Mmmmmmmm zou zeker kunnen...

Toch laat ik deze optie nog even open.
Het verhaal betreft een type zadel dat mee zou moeten groeien met de vorm van het paard. ??? (In hoe ver dit ook mogelijk is?)

De stelling kan ik echter weer ontkrachten doordat een drukplek eigenlijk blijvend zou moeten zijn, net als een lidteken.... Dus het is nog niet een absoluut antwoord op een winterdrukplek.....

Ik neem het mee en denkt er overna...

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:25

Zijn het geen talgklierbultjes?

Door de dikke vacht raken de talgklieren eerder verstopt en geirriteerd. Daardoor onstaan er harde bultjes. En natuurlijk daar waar het zadel het meeste drukt of een beetje schuurt: achterop.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:36

Canis schreef:
@smiley: Zeker weten, dit zijn drukplekken en ook niet te zuinig!

Zie je dit niet met de zomervacht en wel met de wintervacht?
Het is voormij echt een raadsel....

Toen ik dit verhaal eerst hoorde van iemand dacht ik echt dat het niet kon.... Drukplekken zijn er of ze zijn er niet en dat is dan niet van het seizoen afhankelijk. Nu blijkt dit verhaal toch een herkenbare situatie voor mensen...

Waarschijnlijk kunnen de dekharen van de zomervacht de plekken beter verbergen/afdekken of misschien zit het hem in de lokatie van de verschillende haartypes.... ?????

Je ziet het nooit zo, alleen nu ik het geschoren heb.

Een foto van de zomer, zoals je kan zien heeft hij overal wel wat witte haartjes.

Afbeelding

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 13:39

Dat klinkt logisch..., Eigenlijk een soort paarden acné...lol

Maar hoe zit het met de witteplekken die alleen in de wintervacht zitten? Waarom zou zo'n lidteken in de zomervacht weg trekken?

De reden dat een wintervacht mindergoed schoon te houden is of een vies dekje zou heel misschien kunnen..... maar toch is het gek dat zo'n plek dan niet blijvend is... De meeste drukplekken zijn nl blijvend. Dus in beide vachttypes zichtbaar....

Dat er in praktijk dus plekken zijn die alleen zichtbaar zijn in de wintervacht staat dus recht tegenover de theorie.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:45

Ieder lente als Lotjes(shet) zomervachtje weer verschijnt zitten er aan weerszijden van d'r schoft twee witte plekjes. Verder verschijnen er nog wel wat meer witte haren her en der(en ieder jaar meer ), maar die wijt ik maar aan ouderdom.

Tijdens het verharen veschijnen die plekjes, maar zodra ze weer netjes in d'r zomervacht zit zijn ze verdwenen. Echt vreemd....

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 13:57

@smiley: Is zie het.... heel appart...
Ik zou zeker dat zadel weg doen voordat je er echt problemen mee krijgt. Dat risico zou ik niet willen lopen en jij ook niet lijkt me.

Volgens mij heb ik antwoord op mijn vraag:
De winterplekken zijn bij de zomervacht wel aanwezig, maar worden gecamoufleerd door de dekharen. Dat is bij jouw zomervacht (hihi die van je haf natuurlijk) wel zichtbaar,nu je weet waar je moet kijken. Als je de haf zomaar zou bekijken zonder achtergrond zou je de witteharen niet herkennen. Het verschil zit hem denk ik in de lokatie van de pigmenten voor de typeharen of lijkt mij logischer... een wintervacht bevat meer donsharen....

Dat is het... bij de winterdrukplekken is de huid minimaal beschadigd, waardoor alleen de donsharen beschadigd zijn.

Thanks

@superlotje.... weer zo'n raar verhaal... denk ik dat ik het antwoord heb... Ik weet zo echt niet hoe die plekjes komen. Misschien dat er andere zijn die mij hier inzicht in kunnen geven? Best interessant...

De plekjes zijn er alleen bij de wisseling van winter- naar zomervacht?
Of ook vice versa?