Brokkelhoeven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alayda

Brokkelhoeven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 13:14

Mijn 3jarige paardje heeft ontzettend last van brokkelhoeven.
Heel de hoornwand brokkelt af.
Ze staat dag en nacht op de wei, over een tijdje komt ze 's nachts weer binnen.
Ze is nu net onder het zadel en metname nadat ik gereden heb (vooral na een buitenritje, wat eigenlijk alleen maar stappen en een klein drafje is) zie ik de scheuren al komen.
Wie o wie kan me een tip geven hoe ik dit kan voorkomen.
De een zegt de hoeven zijn te droog dat is de rede van brokkelen, de andere zegt weer het hoorn is te nat waardoor het eerder gaat scheuren.
Alvast bedankt voor de tips.

ellepel

Re: Brokkelhoeven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:17

in elk geval niet gaan smeren met allerlei zalfjes ofzo..
een goede hoef groeit van binnenuit

je kunt biotine halen, maar daar zie je pas na een vrij lange tijd resultaat van, ook zeewier is een hele goede om te gaan voeren.
beiden zijn wel te koop bij de ruitersportzaak.

als hoeven net iets te lang zijn scheuren ze ook sneller, droge of juist natte hoeven geven volgens mij idd hetzelfde resultaat, t is net een betje een evenwicht vinden, een hoef heeft natuurlijk wel vocht nodig, maar naar mijn mening is dat gewoon normaal water en geen zalfje.....

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:37

Brokkelhoeven kunnen een aanwijzing zijn dat de pony wat meer in de voeding nodig heeft, zoals biotine om de groei te bevorderen en zwavel om het hoorn sterker te maken. Probeer maar eens een suplement zoals Equistro Kerabol.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:37

Kerabol werkt heel goed; mijn paard had ook ramphoeven maar dat is een eind bij getrokken. Ik zou dus voor de kerabol gaan ipv biotine. Een goede hoefsmid is ook belangrijk.

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:44

Mijn hoefsmid zei laatst dat Sla/Azijn olie ook hele goed helpt. 2x per week erop smeren en dan brokkelt het ook niet meer af.. En anders gewoon ff een hoefsmid erbij halen..

romandour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:56

RAINMAKER van de paardendrogist dat helpt echt supergoed!!!!

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:08

Iets wat gaat brokkelen is gewoon te lang. De hoefwand probeert zo gewoon het overschot kwijt te raken. Korter en vaker bekappen dus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:03

Biotine voeren, handje brokken nat maken en poeder erop. Dit schijn je wel zeker 6 maanden vol te moeten houden.

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:34

die van mij had dat deze zomer ook omdat hij het jaar daarvoor erg ziek geweest was,nu heb ik hem een tijd lang elke dag zijn hoeven afgespoeld met water en ik moet zeggen dat heeft goed geholpen,niet gaan smeren met vet enzo,dan hou je het vocht buiten en gaan ze nog meer brokkelen.

Alayda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 20:12

Bedankt voor de tips!!
Biotine is geen gek idee, alleen mijn probleem is dat ik een ongelofelijk miep van een pony heb als het om eten gaat! De kans is dus ERG groot dat ze het niet op eet...
Moeilijk, moeilijk...

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 09:06

De paardendrogist verkoopt ook een vloeistof dat je op de binnenkant van schone hoeven moet smeren.. hoef & zool heet dat, dat werkt ook perfect!

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:41

kun je een foto plaatsen? Al die middeltjes zijn leuk voor de lokale ondernemers, maar als het model van de voet niet klopt kun je smeren en voeren tot je een ons weegt

Alayda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 15:46

Ik zal proberen duidelijke foto's te maken en deze hier te plaatsen!
Ben inderdaad benieuwd wat jullie van haar "vorm" hoef vinden!

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:51

dan a.u.b foto's nemen met de camera op de grond, zij en voorkant en onderkant

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:00

Alayda schreef:
Bedankt voor de tips!!
Biotine is geen gek idee, alleen mijn probleem is dat ik een ongelofelijk miep van een pony heb als het om eten gaat! De kans is dus ERG groot dat ze het niet op eet...
Moeilijk, moeilijk...

Als je vloeibare biotine neemt zoals kerabol dan kun je dit in een spuitje doen en direct in d'r mond spuiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 07:38

zeewier kan ook, is goedkoper en de meeste paarden eten het wel

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:06

De meeste mensen weten het verschil niet tussen brokkelhoeven en afgebrokkelde hoeven. Bovenstaand zijn waarschijnlijk gewoon afgebrokkelde hoeven en geen echte brokkelhoeven (ben je nl echt niet blij mee als je paard dat heeft.)

Kijk maar eens op xxx, daar kun je lezen wat echte brokkelhoeven zijn en ik hoop voor jou dat je paardje gewoon afgebrokkelde hoeven heeft.

Succes.
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-01-06 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:16

Een van onze fjorden had ook vaak last van brokkelige hoeven.
Wij houden haar nu continue op ijzers. En dat gaat een stuk beter. Blijft wel zo dat haar hoeven maar langzaam groeien en daardoor zijn haar hoeven redelijk kort. Achter heeft ze toch ook nog vaak last van een gat aan de binnezijde van de hoef. Door de ijzers blijven haar hoeven dan echter wel "bij elkaar".
Ook beslaan we haar zelf...en ik moet zeggen dat ze er sindsdien ook veel langer op kan blijven lopen....we hadden blijkbaar toch ook de verkeerde hoefsmid.
Biotine hebben we een jaar gevoerd ongeveer maar wij zagen geen verschil.

blacky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:48

Vloeibare biotine geven, als het paard het niet wil eten iets van zemelen of slobber maken hoeft maar een beetje te zijn en het daar door heen doen. Verder zou ik de hoeven behandelen met hoof en Sole voor een week of twee om zeker te zijn dat er geen hoefrot in de hoornwand van de hoef zit.

pegg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:38

Een vakbekwame hoefsmid in van levensbelang!!
Biotine en al deze middelen helpen echt niet.

blacky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:25

Een vakbekwame hoefsmid is zeker van belang. Mijn paard had ook last van brokkelhoeven en vloeibare biotine helpt dus echt wel om de hoeven harder te maken en de hoeven sneller te laten groeien. De ijzers zou ik er indergeval af laten totdat je paard weer bekapt kan worden en alle zwakke gebrokkelde stukken eraf gehaald kunnen worden, daarna kan je er weer een ijzer onder laten zetten.

Mijn paard heeft inmiddels weer ijzers en geen last meer van brokkelhoeven en al met al heeft het niet langer dan drie maanden geduurd.

zavander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:29

hoi
mijn paard heeft ook brok hoeven gehad. ik voerde biotine en equie top forte erbij dat had ik 2 potten van gegeven en ik smeerd ook hoefvocht op . hij heeft nu weer mooie hoefen
. hij had ook eerst ijzers maar die heb ik er onderuit gehaalt . nu gaat het veel beter met zijn hoeven . succes groetjes

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:09

pegg schreef:
Een vakbekwame hoefsmid in van levensbelang!!
Biotine en al deze middelen helpen echt niet.

Ik weet niet waar je dit vandaag hebt maar biotine helpt wel degelijk. op aanraden van m'n hoefsmid en de dierenarts krijgt mijn paard sinds een paar maanden vloeibare biotine. z'n hoeven beginnen weer sterker te worden. Tuurlijk zijn er paarden waar niet goed aanslaat, maar om nu te zeggen dat geen een middel helpt is een beetje gelul.

Adrian

Re: brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:59

Hoi,

Brokkelhoeven bestaan niet !!! Zalfjes, vet en zelfs Biotine helpt niet. Een paard is zonder ijzers geboren..dusss..kan ook zonder ijzers functioneren...in de natuur waar ze eigenlijk thuis hoort. In die natuur slijten de hoeven normaal af en heeft het paard geen smid of bekapper nodig. Zoals wij paarden houden, zal je dus de natuur een handje moeten helpen, door regelmatig de hoeven te bekappen...maar dan wel op een natuurlijke manier en niet op de manier zoals de tegenwoordige hoefsmeden dat doen. Een paard hoort niet op de hoefwand te lopen..wij lopen toch ook niet op onze nagels ? Een paard hoort op zijn zool en straal te lopen. Als de hoefwand te lang wordt, reageerd de hoef door te gaan brokkelen..en te scheuren..zodat de normale lengte weer wordt bereikt..Kijk op xxxx en je zal daar alles over lezen... succes A3.
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-01-06 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: edit: link verwijderd

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:33

Waldo, ook voor jou: xxxx
Echte brokkelhoeven bestaan wel degelijk. Lees het er maar eens op na.
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-01-06 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd, niet toegestaan.