verschil tussen COPD, astma en dampigheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

verschil tussen COPD, astma en dampigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 09:52

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen COPD,Astma of dampigheid?
Uit alle stukken die ik gelezen heb is COPD niet het zelfde als astma.

Ik ben gisteren met mijn paard naar de kliniek gemoeten en daar werd geconstateerd dat mijn paard COPD heeft en met andere woorden astma zei de VA.

Wie kan mij opheldering geven,want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Alvast bedankt voor de reacties
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-11-05 00:05, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:57

copd is een verzamelnaam voor longziektes volgens mij

ellepel

Re: Wie kan mij helderheid geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:03

COPD is een afkorting van de Engelse term 'Chronic Obstructive Pulmonary Diseases', dit betekent chronisch (langdurig) obstructieve longziekte (er is dus een obstructie in de longen).

Het is een verzamelnaam voor de longaandoeningen bronchitis en longemfyseem.
Deze term is een specificatie van de oude term CARA, wat 'Chronische A-specifieke Respiratoire Aandoening' betekent.

CARA omvat behalve de bovengenoemde aandoeningen ook astma. Aangezien deze ziekte een andere oorzaak heeft, valt ze buiten de COPD-groep.

dus COPD is wat anders dan astma,omdat astma een andere oorzaak heeft..

die arts heeft dus niet helemaal goed op gelet tijdens de les, hij zegt het fout!!

maar je hebt gelijk,als je gaat zoeken met google kom je wel wat verschillen tegen,maar de meeste sites geven wel aan dat astma wat anders is dan COPD, dus zou ik daar van uit gaan

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 10:53

Dank je wel
Ik dacht het ook wel te begrijpen...maar ik ben ook maar een leek op dit gebied. Heb 12 jaar een kerngezond paard gehad en nu heeft hij dit
Ik bekijk het nog even en anders ga ik toch voor een second opinion naar een andere kliniek

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:06

COPD is inderdaad een verzamelnaam, astma kan een gevolg zijn van een probleem. Wat je in je eerdere mailtje schreef is dat de VA een obstructie heeft gevonden waardoor de longen zijn vervuild. Dit zal dan geleid hebben tot vernauwing van de bronchii waardoor je paard ademhalingsproblemen heeft, namelijk astma. Ik denk dat als de longen weer schoon zijn, het astma probleem ook minder of weg zal zijn.

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:02

Astma, COPD en chronische bronchitis zijn 3 verschillende aandoeningen (al is alleen op het klinische beeld de diagnose erg moeilijk te stellen omdat de symptomen op elkaar lijken).

Bij astma treedt de benauwdheid in aanvallen op, bij chronische bronchitis zijn de bronchien (de vertakkingen van de luchtpijp zeg maar) ontstoken en bij COPD zijn het de longblaasjes zelf waarin het probleem zit, de "rek" is er dan uit. Paarden met COPD zijn de zogenaamde "dampige" paarden.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:23

copd is een verzamelnaam van longaandoeningen
dit weet ik omdat mijn dochter asmatiche bronchitis heeft en mijn schoonvader heeft longemfyseem hier werken de longblaasje niet meer en sterven af.
dus waar het op neer komt is dat jouw paard last zou hebben van astma. dus aanvallen krijgt van benauwdheid. vaak word dit veroorzaakt door een bepaalde stof.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 22:41

Ik ga van de week bellen voor een second opinion, want nu heb ik helemaal overal vraagtekens bij.
Er wordt bij mijn paard gesproken over astma...terwijl ik echt nog nooit een aanval bij hem heb geconstateerd.

Ook bij astma schijnen slijmen een rol te spelen in de luchtwegen? Maar deze heeft hij ook niet en niet gehad...alles was schoon. Hij heeft ook nergens tekenen van. Geen hoesten, geen neusuitvloeiing, hij pompt niet na en geen slijmen. Alleen door 4 bloedneuzen tijdens rust en met een endoscopie gemaakt te hebben wordt deze diagnose gesteld. Alles was schoon.
Misschien zit er ergens wel een waarheid in van wat de VA gezegd heeft, omdat hij wel een ruis had in zijn longen, maar voor de rest duidt niks erop. Bij de kliniek heb ik hem ook even moeten longeren in een roundpen, daarbij had hij een heldere neusuitvloeiing. Met ja wel een klein beetje stof erin.

Van de week ga ik eerst zelf zijn ademhaling opnemen en dan ga ik naar een andere kliniek bellen om te vragen wat hun hiervan vinden.

In ieder geval hartstikke bedankt voor alle reacties

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:01

als ik jou was zou ik hem snel na laten kijken en goed ook, astma heeft niks met een neusbloeding te maken tenzij hij longenfyseem heeft, dan krjgt zijn longen niet genoeg bloedtoevoer en kan er een adertje in de hersenen knapen en dit veroorzaakt dan een bloeneus, bij mensen noemen ze dit een tia.
longenfyseem is een van de weinige aandoening de met benauwdheid begint dat is het verrradelijke van deze ziekte de longend sterven langzaam af en geven dan op een gegeven moment benauwdheid, en dit wordt alleen maar erger.
door alleen te luisteren had de da deze conclusie niet mogen geven en bij de kliniek hadden ze dit verder moeten onderzoeken.
bloedneus bij een paard ineens is niet goed.

kamatz

Re: verschil tussen COPD, astma en dampigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 17:53

Ik ga ook meteen maandag bellen naar een andere kliniek. Want ik vind dit zelf ook heel wazig.
Ik neem ook aan dat dit soort paarden ook echt moeite hebben met de ademhaling en dat deze ook sneller gaat als normaal?
Normaal gesproken zou dit tussen de 8 en 14 liggen in rust. Ik heb het net geteld en ik kom uit op 13x per minuut. Kan er misschien een beetje naast zitten maar niet veel. Dus dit is gewoon goed. Morgenochtend neem ik het weer op en morgenmiddag voordat ik wat met hem ga doen ook. Na de inspanning ook.
Maar hoeveel mag dat wezen na inspanning ongeveer?

Groetjes

neres

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:56

Vlimmen schreef:
Astma, COPD en chronische bronchitis zijn 3 verschillende aandoeningen (al is alleen op het klinische beeld de diagnose erg moeilijk te stellen omdat de symptomen op elkaar lijken).

Bij astma treedt de benauwdheid in aanvallen op, bij chronische bronchitis zijn de bronchien (de vertakkingen van de luchtpijp zeg maar) ontstoken en bij COPD zijn het de longblaasjes zelf waarin het probleem zit, de "rek" is er dan uit. Paarden met COPD zijn de zogenaamde "dampige" paarden.

Zoals eerder gezegd COPD is een verzamelnaam en dus niet dat de rek uit de longblaasjes is dit heet long emfyseem!

neres

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:59

mieamore schreef:
als ik jou was zou ik hem snel na laten kijken en goed ook, astma heeft niks met een neusbloeding te maken tenzij hij longenfyseem heeft, dan krjgt zijn longen niet genoeg bloedtoevoer en kan er een adertje in de hersenen knapen en dit veroorzaakt dan een bloeneus, bij mensen noemen ze dit een tia.
longenfyseem is een van de weinige aandoening de met benauwdheid begint dat is het verrradelijke van deze ziekte de longend sterven langzaam af en geven dan op een gegeven moment benauwdheid, en dit wordt alleen maar erger.
door alleen te luisteren had de da deze conclusie niet mogen geven en bij de kliniek hadden ze dit verder moeten onderzoeken.
bloedneus bij een paard ineens is niet goed.

Dit snap ik niet longemfyseem heeft niets met de hersenen te maken. Het is een longprobleem. En bloedneus hebben ze vaak bij longontstekingen!

kamatz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 18:11

seren schreef:

Dit snap ik niet longemfyseem heeft niets met de hersenen te maken. Het is een longprobleem. En bloedneus hebben ze vaak bij longontstekingen!

Maar mocht het een longontsteking zijn dan hadden ze het toch moeten zien? En dan lijkt me ook dat ze dan wel hoesten?

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:38

doordat de longen steeds minder gaan werken komt er te weinig zuurstof in het lichaam en moet het hart harder gaan pompen.
mensen met longemfyseem krijgen vaak tias mijn schoonvader heeft er acht gehad op begin van zijn ziekte toen hadden ze net longemfyseem bij hem ontdekt, hij had heel veel bloedneuzen dit bleek achteraf tias te zijn geweest.