Pony met knie op slot is bekapt en loopt nu echt slecht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

summerland

Pony met knie op slot is bekapt en loopt nu echt slecht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:29

Een van onze welsh-merries heeft een knie die zo af en toe op slot slaat. Ze heet dit al zolang als we ze hebben. Soms liep ze een paar weken goed en dan weer een paar weken had ze de eerste paar passen uit stal last, dan zat de knie echt even vast.
Omdat we hoorden dat binnendoor laten bekappen door de hoefsmid wel eens kon helpen hebben we dat laten doen. De binnenkant van haar achterhoefje is dus lager dan de buitenkant nu.
De eerste 2 dagen kwam ze echt super de stal uit, helemaal geen last!
Maar nu 4dagen na bekappen zit de knie dus megavast en ze krijgt m niet meer los.
Ze sleept ermee. Als ik haar een paar pasjes achteruit laat lopen dan gaat ie even van slot maar bij de eerste pas vooruit zit hij weer vast.

Kortom, het is slechter geworden na het speciaal bekappen. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt?
Nou heb ik wel eens iets gelezen over patella fixatie en patella luxatie, wie weet hier meer over?
Wat is nu de beste stap om te ondernemen, eerst een foto laten maken of een osteopaat zoeken om naar de rug laten kijken?
Alle tips zijn welkom!!

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:38

Bij een patellafixatie kan het paard de knieschijf niet meer van de rolkam terug trekken met zijn spieren, waardoor zijn knie in de gestrekte stand blijft staan. Bij een patella-luxatie, zit zijn knieschijf naast zijn kniegewricht. Dit komt bij mensen een enkele keer voor na een trauma, bij paarden heb ik er nog nooit van gehoord.
Op een foto kan je alleen zien of er evt. iets aan het bot is beschadigd, meer niet. Dit is normaal gesproken bij dit probleem niet het geval.
Mijn ervaring is dat een knieschijf blokkade meestal wordt veroorzaakt door een blokkade in de lendewervels, waardoor de spieren die de knieschijf los moeten trekken over de rolkam heen niet meer zo goed werkt. Gevolg: patellafixatie (knieschijfblokkade).
Ik zou eerst de wervels los laten maken (osteopaat dus) en vervolgens zijn spieren versterken met rijden.

gvo

Re: Pony met knie op slot is bekapt en loopt nu echt slecht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:52

summerland schreef:
Een van onze welsh-merries heeft een knie die zo af en toe op slot slaat. Ze heet dit al zolang als we ze hebben. Soms liep ze een paar weken goed en dan weer een paar weken had ze de eerste paar passen uit stal last, dan zat de knie echt even vast.
Omdat we hoorden dat binnendoor laten bekappen door de hoefsmid wel eens kon helpen hebben we dat laten doen. De binnenkant van haar achterhoefje is dus lager dan de buitenkant nu.
De eerste 2 dagen kwam ze echt super de stal uit, helemaal geen last!
Maar nu 4dagen na bekappen zit de knie dus megavast en ze krijgt m niet meer los.
Ze sleept ermee. Als ik haar een paar pasjes achteruit laat lopen dan gaat ie even van slot maar bij de eerste pas vooruit zit hij weer vast.

Kortom, het is slechter geworden na het speciaal bekappen. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt?
Nou heb ik wel eens iets gelezen over patella fixatie en patella luxatie, wie weet hier meer over?
Wat is nu de beste stap om te ondernemen, eerst een foto laten maken of een osteopaat zoeken om naar de rug laten kijken?
Alle tips zijn welkom!!

binnendoor zetten is niet zo eenvoudig als de meeste mensen (hoefsmeden) denken. Het is zelfs niet altijd de oplossing.
Wat heel belangrijk is om naar de beenstand te kijken voordat je gaat corrigeren.Mijn ervaring is dat je bij sommmige gevallen juist niet binnendoor moet bekappen maar hem recht zetten. Bovendien hoeft alleen de binnenkant teen korter en niet de hele binnekant.Ook moet de hoef zo steil mogelijk gezet worden.
Als dit dus niet werkt moet de smid iets anders proberen.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:28

ik heb het bij twee shetjes van mij weggekregen door aan de longe balkjes te laten draven en bergen te beklimmen..achterhandspieren kweken...

maar of het hetzelfde is als met jou welshje weet ik niet.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:36

Zoek een echte vaksmid. Niet elke smid kan dit evengoed. bel je smid en leg uit wat het geval is. bel ook een veearts en leg het ook uit. en dan als derde ook een osteopaat bellen die kan je vast ook wijzer maken dan dat je nu bent.
Denk dat je hier op bokt niet heel veel verder kan komen

summerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:14

Onze smid is een van de beste van Nederland, ik ga ervan uit dat hij wel weet wat hij doet. Onze dierenarts heeft al vaker naar de knie gekeken en die heeft geen andere oplossing dan de banden doorsnijden met een operatie. Uiteraard wil ik eerst weten of het niet uit de rug komt en/of het met training over kan gaan.
Ik heb vanmiddag gebeld met Rodinde Hoogenraad en ben een stuk wijzer geworden. Omdat het voor mij niet te doen is met deze merrie 4 uur te reizen heb ik een osteopaat hier in Zeeland gevonden en die komt volgende week langs.
Eerst dus maar eens de rug laten bekijken, volgende stap is het inspuiten van de knie. Iemand hier ervaring mee??

Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes!!
Ik houd jullie op de hoogte!

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:14

Bij Thomas zijn op 4 jarige leeftijd aan weerszijde de banden doorgesneden.

Zijn knie sloeg al op slot als je hem met poetsen om zette en soms zelfs aan weerskanten.

_Rosa

Re: Pony met knie op slot is bekapt en loopt nu echt slecht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:40

mijn pony heeft ook de knie op slot zitten. ik heb dat toen tegen mijn smid gezegd die toen voor het eerst kwam en die heeft hem ook binnen meer bekapt zodat ze anders stond, en bij haar heeft dat super geholpen. ze heeft toen heel lang geen last meer gehad.

sinds ze op ijzers staat heb ik haar ijzers aan laten passen, buiten hoger en ook hier loopt ze beter op.

nu ik een nieuwe smid heb, heb ik het idee dat ze weer minder is maar goed idereen bekapt en beslaat anders natuurlijk

succes ermee

Daantjepower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 03:45

Bij mijn paard werd het van naar binnen zetten op ijzers ook slechter, toen heeft de hoefsmid hem andersom gezet, dus naar buiten en nu heeft hij het niet meer. Is misschien het proberen waard? succes