Inenten verplicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wwillemijn

Inenten verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 15:18

Ik heb voor de hobby een paardje.
Ik les niet met haar op een manege, ik doe niet aan wedstrijden en tijdens buitenritten kom ik nooit andere paarden tegen.
Moet ik haar toch nog laten inenten? Ze is altijd geent geweest.
De paarden waar ze mee in het land staat komen ook nergens anders.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:01

Zodra ze met andere paarden in aanraking komt zou ik ze altijd laten enten.
In NL is geen entplicht, maar raadzaam is het wel.
Paarden kunnen van griep behoorlijk ziek worden en er zelfs aan overlijden.
Tetanus is sowieso iets wat je regelmatig moet enten, anders kan elk klein wondje al fataal zijn.

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:02

ook al staat je paard alleen, inenten vind ik nodig hoor.
moest het maar een "bij"zaak zijn, d

Anoniem

Re: Inenten verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:03

Als er in de weilanden aangrenzend paarden lopen, zou ik het zeker doen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:15

als je je paard over de weg vervoert (dus ook als de rijdt buiten) is enten tegen influenza wel verplicht voor zover ik weet.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:20

Anya schreef:
als je je paard over de weg vervoert (dus ook als de rijdt buiten) is enten tegen influenza wel verplicht voor zover ik weet.

Niet in Nederland.

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 20:21

hmmz, ik moet er nog maar eens over nadenken. Ik laat haar sowieso dan te laat inenten zodat ze over een half jaar weer moet, dan kan ik namelijk tegelijk met de rest van de paarden hier op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:37

November kan nog wel hoor, dan heb je de meeste kans op griepjes. Vaak doen ze, als ze eenmaal per jaar doen, in de herfst.

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 20:40

Ze is vorig jaar op de 13e van november geent. vandaar dat ik bedoel te laat. De stalpaarden hier gaan in mei. Dus als ik eind november laat enten, dan moet ze de volgende een half jaar later, mei dus. Maar die halve maand extra lijkt me niet echt een probleem.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:43

Als ze nu niet binnen het jaar is, dan moet ze 2 x enten, anders heeft het geen zin...
Je moet beginnen als het veulen 3 maanden is (geloof ik) en dan na een maand weer én dan elk jaar herhalen.....

Dus zou ik haar nu laten enten en in november volgend jaar weer...
Een paar daagjes is niet zo erg, maar een half jaar wel - dan moet hij echt 2 x worden geent, net als een veulen...

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 20:57

Nou, zoals ik al uitgelegd heb, wil ik dat ze in het vervolg haar jaarlijkse in Mei krijgt! Dus niet in november! Dat scheelt kosten en het is net zo makkelijk! Dus als ik haar dan nu laat doen is ze te laat en rkijgt ze 2 x in een jaar. Maar als ik haar op tijd doe krijgt ze ook 2 x in een jaar. Dus op zich maakt het niet uit. Maar ik wil haar dus jaarlijks in Mei laten enten!
Dus eerst goed lezen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:58

Ik ent ALTIJD in sept/okt, dan hebben ze met de herfst meteen de meeste 'dekking'. Een enting neemt in kwaliteit af na een maand of 9, en in de zomer is het meestal toch wel aardig weer, dus dan kunnen ze we met een mindere werking.

Tegelijk met andere paarden enten scheelt vaak wel behoorlijk in de onkosten.

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:00

daarom dus
Maar hoe zit dat nou? Ik hoorde dat ze bij 'opnieuw enten' eerst geent worden en dan na een half jaar weer en dan na een jaar weer. Of geent worden, dan na een maand weer en dan na een jaar?

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:01

Zover ik weet is enten niet nodig als je paard 100% gezond is en een goeie weerstand heeft.
Dit kun je oplossen met af en toe een vitamine kuur.
Je moet idd wel eens in de 5 jaar minimaal enten voor thetanus(sjittje hoe schrijf je dat haha)
Heb ook gehoord dat paarden na hun 15e levenjaar niet meer geent hoeven te worden ze hebben dan al voldoende weerstand opgebouwd.
Daarintegen wel tegen thetanus

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:06

Enten doen jullie dan 1x perjaar of 2x per jaar.
Of is het;- moet 1x per jaar- maar advies2x per jaar omdat dat beter zou zijn. (voor paard of portomonee VA)
Bij ons zijn ze pas gedaan vorige maand.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:09

2x enten is alleen verplicht als je een bepaald wedstrijdniveau start. Verder is 1x voldoende.

Tetanus is naar mijn weten maar 2 jaar werkzaam.

Dat je oudere paarden niet meer zou hoeven enten lijkt me wat onzinnig.
Als ik het vergelijk bij mensen wordt voor die leeftijdsgroep JUIST een griepenting geadviseerd.

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:25

Ik bedoel eigenlijk dat wanneer je te laat bent met inenten je je paard 2 keer moet laten enten voor 1 keer en daarna weer 1 x per jaar aanhouden. Moet die 2e enting na een maand of na een half jaar?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:32

Basisenting is 2 x met ong. 6 weken tussenruimte. Daarna 1 keer per jaar of half jaar herhalen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:32

@Ibbel. Oh dat kan. Ik zit dicht tegen Duitsland aan en mijn paarden hebben een poos in Duitsland gestaan. Dan is het daar waarschijnlijk verplicht.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 06:44

De enting is 1 keer per jaar maar de andere enting is 2 keer paar jaar 1 keer heeft geen zin anders werkt het niet.Die tweede enting is voor paardengriep dat is zeer besmettelijk, bij ons op stal heerst ook een virus.Moet er niet aan denken als mijn paard ziek wordt ik ben dan met een enting heel wat voordeliger uit.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:49

Anya schreef:

Dat klopt zelfs als je je paard aan de hand mee voert over de weg zou je paard zijn/haar entingen op orde moeten hebben. En zelf zou ik t risico niet willen lopen....

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:56

superwoman schreef:
Als ze nu niet binnen het jaar is, dan moet ze 2 x enten, anders heeft het geen zin...
Je moet beginnen als het veulen 3 maanden is (geloof ik) en dan na een maand weer én dan elk jaar herhalen.....

Dus zou ik haar nu laten enten en in november volgend jaar weer...
Een paar daagjes is niet zo erg, maar een half jaar wel - dan moet hij echt 2 x worden geent, net als een veulen...

Volgens mijn veearts klopt dat niet. De 1ste x dat n paard geent wordt herkent het lichaam die stof nog niet en doet er ook niets mee, vandaar dat dan n 2e x nodig is, dan hekent t lichaam de entstof en reageert hier op. Als je je paard niet binnen n half jaar laat enten neemt de bescherming vd vorige enting af maar het is dan niet meer nodig om dubbel te enten. Het blijft wel verstandig om je paard elk half jaar te enten omdat de entstof v nu minder zwaar is dan vroeger en de bescherming dus ook minder lang aanhoudt. Je hoeft nu dus absoluut niet 2x te enten, wel 2 x per jaar.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:01

Anya schreef:
@Ibbel. Oh dat kan. Ik zit dicht tegen Duitsland aan en mijn paarden hebben een poos in Duitsland gestaan. Dan is het daar waarschijnlijk verplicht.

In Duitsland is het idd verplicht. Althans op endurancewedstrijden. Omdat ik dit jaar plannen had om in Duitsland te starten (en die nog steeds heb) laat ik mijn paard ieder half jaar enten. Volgens mij houdt België dezelfde regel aan, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Paarden met een FEI-paspoort moeten iig wél ieder half jaar geënt worden, daar was nog veel verwarring over onder landelijk startende ruiters, het bericht werd gebracht alsof het voor alle wedstrijdpaarden opging.

En een paard met een goede weerstand kan ook ineens iets krijgen. Ik zou het risico niet willen lopen en ik blijf dus mijn paard netjes enten, ook als ik op een dag besluit geen wedstrijden meer te rijden. Dat heb ik met mijn oude pony ook altijd gedaan.

Die 2x in 6 weken enten (basisenting) is op papier alleen van belang als je wedstrijden (in welke discipline dan ook) rijdt. Je basisenting moet in orde zijn en daarna ieder jaar op tijd. Kun je geen geldige basisenting tonen, dan kun je linea recta naar huis. In de endurance wordt daar iig streng op gecontroleerd, je mag dan echt niet starten.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:05

Ok dan die van ons worden elk half jaar (= dus 2x per jaar) geent.
Dan zit ik dus goed qua verplichting.
Toch?

blacky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:39

Als je wedstrijden rijdt is het verplicht om je paard twee keer per jaar te laten enten, echter als je geen wedstrijden rijdt maar je paard wel in aanraking komt met andere paarden is het wel verstandig om je paard 1 keer per jaar te laten enten.