wie ervaring met diarree en psyllium zaadjes (sand clear) ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abc

wie ervaring met diarree en psyllium zaadjes (sand clear) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 15:12

Onze shet heeft al sinds eind augustus regelmatig platte mest en diarree. In mijn vorig topic zei ik al dat ik een bloedonderzoek + mestonderzoek heb laten doen, ontwormd, ander droog grofstengelig hooi, eikenbomen afgespannen want ze at al de eikels op enz. Toen gaf iemand de tip om wat mest op te lossen in water en te zien of er geen zand in zat. De eerste keer dat ik dat deed zat er zand in, maar weinig. De dag erop zat er echt heel veel zand in ! Toen heb ik de DA terug laten komen en heeft die psylliumzaadjes opgegoten. Nu moet ik haar gedurende 3 weken 80 gram van die zaadjes per dag door haar eten mengen. Nu hopen wij natuurlijk dat de diarree ophoudt en dat het zand de oorzaak was. Sinds ze die zaadjes krijgt is haar mest stukken beter, maar toch blijven enkele mesthopen vrij plat zoals van een koe. De eerste week had ze altijd goede mest, maar nu zitten er af en toe terug plattere hopen tussen. We sluiten ze ’s avonds rond 19u op en als we dan ’s morgens in de stal komen liggen er 3 à 4 perfecte mesthopen en 2 plattere. Nu is mijn vraag : wie weet hoe lang het duurt voordat de darmen terug normaal werken ? Tenminste, als het zand de oorzaak was van de diarree … Ze krijgt nu 1,5 week de psylliumzaadjes ’s avonds door haar voer. Nu is het ook zo dat ik de eiken wel afgespannen heb, maar de bladeren die er nu af vallen, waaien door heel de piste, en die eet ze ook op ….

pilou

Re: wie ervaring met diarree en psyllium zaadjes (sand clear

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:45

ik heb het de mijne gegeven, gewoon droog door het voer. Daarnaast een kuur pro biotica. Ik geloof dat het ca. 2 weken duurde voor de mest beter werd. Mijne heeft een zeldzame afwijking aan de darmen tgv alle anti biotica kuren kwam uit de onderzoeken na 3x opname in Utrecht. Dus nu geef ik die zaadjes om de dag (ca. 50 gr.) en 2x per jaar nog een kuur pro biotica. Het is al bijna 3 jaar stabiel

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 22:17

Dus mag je die zaadjes eigenlijk langdurig geven ? Want haar mest is er wel veel beter door. Maar ik heb ergens gelezen dat de darmen er op de duur aan wennen en dat je daarom beter 1 kuur per maand geeft (of om de 3 à 4 maanden, afhankelijk van de nood ervan).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:37

daar zou ik wel voor kiezen,en dan kijken hoe het gaat.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:20

dat weet ik eigenlijk niet. Het legt toch een soort slijmlaagje over de darmen heb ik begrepen? Bij de mijne is de mest nu goed. Soms stop ik ook een tijdje, goed is goed. Maar ik blijf wel 2x per jaar de kuur Prozyme geven ter ondersteuning, afgewisseld met die zaadjes.

Ze is laatst trouwens gecontroleerd door Steffi vdS en alles was stabiel best goed, want we begonnen met ''slechter dan slecht'' en opgegeven door Bodegraven 3 jaar terug en dan nu al weer een tijdje stabiel en ''bijna goed''. Ik ben er dus van overtuigd dat deze middelen werken

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:57

in principe mag je lijnzaad (zoals wij het hier noemen) gewoon altijd geven. wel moet je opletten dat het niet in de bak achter blijft!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:38

Kan veel zand dan een oorzaak zijn van diarree?

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 18:55

Ja, zand kan een oorzaak zijn van diarree. Maar ik weet natuurlijk niet of het bij onze shet de oorzaak is. Dat moet ik nog afwachten. Er zat in elk geval veel zand in haar mest en dat moet eruit.

Ik weet alleen niet goed wat ik nu moet doen. De DA zei om de psyllium 3 weken door haar eten te doen, 80 gram per dag. (maar hij heeft tot hiertoe nog geen ervaring met psyllium). Dat heb ik nu 2 weken gedaan, maar nu begint haar mest terug iets platter te worden. Niet echt diarree, maar toch te plat. Op internet lees ik dan weer dat je de psyllium beter niet langer dan 7 dagen na elkaar geeft, omdat de darmen eraan wennen en de werking dan voor een groot stuk verloren gaat. Maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd, want dat zand moet er wel uit. Ik weet niet of ik er goed aan doe, maar ik ben sinds gisteren gestopt met de psyllium en ik ga er week geen geven. Daarna wil ik het terug 7 dagen wel geven, om gewenning te voorkomen. Ik hoop echt dat het zand de oorzaak is van de diarree, want anders weet ik het ook niet meer ....

Is lijnzaad dan hetzelfde als psylliumzaad ? De psylliumzaadjes zien er veel kleiner uit en als je een beetje water erbij doet gaan ze onmiddellijk erg kleven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:24

lijnzaad is heel wat anders dan psyllium volgens mij, van psyllium moet je ook veel minder geven...

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 20:09

Dat dacht ik ook .....

Heeft iemand misschien nog tips om haar mest "vaster" te krijgen ? Want de psyllium onttrekt ook vocht in de darm en blijkbaar kreeg ze daar wel vastere mest van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 07:47

plakje stro gaan voeren

oude merrie bij mij heeft ook regelmatig dunne ontlasting en als die een plakje stro er bij eet, is t al een stuk beter, voordeel is dat stro weinig eiwit ofzo bevat dus je kunt t vrij veilig voeren..

je kunt ook proberen om zemelen te geven en dan gewoon droog, die nemen ook extra vocht op en bij veel paarden word de mest daar ook beter van...ik heb alleen geen idee hoeveel je daarvan zou moeten voeren.

maar t is wel apart zeg, je hoort t op het moment vrij veel dat de paarden dunne mest hebben, denk toch dat het ook met het weer te maken hefet wat wel erg lang warm geweest is...

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 08:06

We geven al grofstengelig eiwitarm hooi, zodat we ze daar wat meer van kunnen geven. Stro is moeilijk, want daar laat ze 3/4de van liggen. Overdag staan de stallen open en loopt er ook een andere pony bij. Die andere pony is allergisch aan stro, dus dat proberen we te vermijden ....

Droge zemelen kan ik inderdaad wel eens proberen. Vanmorgen had ze gelukkig niet terug diarree nu we gestopt zijn met de psyllium. Haar mest is wel wat te plat, maar diarree is het niet. Hopelijk verslechtert het niet opnieuw en wordt het na de volgende psylliumkuur nog iets beter.

Ik denk dat ik ook maar eens iets ga bijvoeren van probiotica.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:28

dat bedenk ik me net nog:

een kennis van me heeft een hond die wel es last heeft van diarree, op aanraden van de veearts moeten ze die elke dag een kopje karnemelk geven over het voer..bij die hond helpt dat dus weer.
schijnt dat karnemelk ook de goede bacterien bevat voor de darmen..

ja met die stro dat lukt dan niet dus dat is jammer, je voert dacht ik wel gewoon goed hooi dus lijkt me sterk dat t daarvan komt..

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 09:38

Ik denk niet dat het aan haar voer ligt. Ze krijgt heel goed hooi, zoals ik al zei grofstengeling en niet te veel eiwit erin. Als de grote pony zijn muesli krijgt, krijgt zij ook 2 handjes, 's morgens en 's avonds (ook eiwitarm). Ook krijgt ze per dag een paar vitaminenbrokjes van pavo. Het is eigenlijk wel allemaal begonnen eind augustus, toen de eikels van de bomen begonnen te vallen. Die aten ze allemaal op. Eerst dacht ik dat het daardoor kwam, maar toen ze die niet meer kon eten, verbeterde het niet. Nu hoop ik maar dat ze door die eikels te eten dat zand in haar darmen heeft gekregen .... En dat door dat zand de darmwerking verstoord is ... Want voor de rest heb ik al bijna alles geprobeerd. En aangezien ze daarvoor (we hebben haar wel pas van februari) goede mest had, moet het toch te verhelpen zijn ...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:28

hoi mijn paardje heeft een tijdje geleden zandkoliek gehad. Had 50 kg zand in zijn darmen. Ik heb toen ook een tijd sand clear gegeven. Dat gaven ze hem in de kliniek ook. En dat geef ik hem nu ook regelmatig. De da zij wanneer je een theelepeltje zand in een emmer vindt kun je ervan uit gaan dat er heel veel meer zand in zijn darmen zit. Hij was ook aan de dunne en is er aan geopereerd.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 13:21

oh jee, ik hoop dat het niet zover komt dat er een operatie moet uitgevoerd worden.