Een oudere hengst ruinen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PocoMisss

Een oudere hengst ruinen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 23:04

Hallo, wij hebben een hengst van bijna 12 jaar en willen hem ruinen zodat hij dan bij andere paarden kan lopen (2 merries). Let op.. het is een dekhengst en hij dekt al vanaf z'n vijfde.. Waar wij bang voor zijn is dat we straks een dekkende ruin hebben.. Hij is superbraaf in omgang en onder het zadel, de reden dat we hem willen ruinen is puur sociaal. Hij dekt nu weinig tot niet meer en staat eigenlijk een beetje weg te kwijnen, ook omdat hij niet meer zo fanatiek als voorheen gereden wordt.
Wie heeft er ervaring??

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:48

We hebben wel eens een ouder paard laten ruinen.
De eerste tijd heeft hij wel degelijk nog gedekt maar dat werd snel minder. Nu alleen nog als merries erg hengstig zijn.
aan de andere kant heb ik een ruin van 18 die ik al 10 jaar heb en hij is met 2 gesneden. Hij staat met 2 vrouwen in de paddock en dekt af en toe ook als ze hengstig zijn.

Het maakt mij en de eigenaren van de merries niks uit dat ze het doen. Hij dekt erg lief en voorzichtig dus beschadigt ze niet.
Zou het even aankijken en kijken hoe het gaat.

Wees de eerste tijd voorzichtig dat hij niet nog vruchtbaar is...

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 10:02

ElCamino, bedankt voor je reactie, is die hengst die jij op latere leeftijd hebt laten castreren in Utrecht geholpen? want dat hoor je vaak dat dat dan in Utrecht moet. Is hij verder erg in karakter verandert? Heeft hij een erge terugslag gehad na de castratie? (lichamelijke gezondheid bedoel ik hiermee).

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:19

k heb gehoord dat het gevaarlijk kan zijn om een oudere hengst
nog te castereren!!omdat de ballen aan de balzak groeien of iets!!
k weet het nie zeker!!een vriendin van mij heeft ook een hengst op
latere leeftijd laten castereren en die heeft er in het begin nog wel
wat probleempjes mee gehad!!heel erg ontstoken terwijl ze het
eigenlijk heel goed bijhielden!!ect
vraag het aan de da zou k zeggen!!
veel succes ermee!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:38

Ja, het gebeurt wel vaak dat ze nog hengstenmaniertjes (en dus ook het dekken) houden als ze laat gecastreerd zijn, bij de een wel en bij de ander niet, daar is niks van te zeggen. Ook is het niet te voorspellen of het karakter verandert, maar die van jou is toch al braaf he?
Wat mij opviel bij degenen die ik heb gezien is dat ze wat lichter van bouw leken te worden.

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:43

Geen ervaring, maar wij gaan waarschijnlijk ook een oudere hengst laten castreren uit sociaal oogpunt.

ellepel

Re: Een oudere hengst ruinen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:23

ruinen kunnen altijd blijven dekken, ook al zijn ze jong gecastreerd

ik heb er een gehad die met 2 gecastreerd is en die dekte alle hengstige merries, dus zowiezo daar goed over nadenken of je een mogelijkheid hebt om het dier dan apart te zetten...

kan ook heel goed zijn dat zodra deze gecastreerd is hij totaal niet meer omkijkt naar de merries, maar dat verschilt dus echt gewoon per dier..

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 13:38

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Hij staat nu ook apart op een weitje dus eventueel apart zetten wanneer er een merrie hengstig is, is geen probleem. De afgelopen zomer heeft hij met een drachtige Dartmoor gelopen en heeft hij de zomer van zijn leven gehad.. Nee hij mocht natuurlijk niks maar hij was vol energie en levenslustig na al die jaren alleen gestaan te hebben. Nu is mijn andere merrie (2jaar) weer terug en staat hij weer alleen, je ziet hem wegkwijnen.. en elk jaar twee veulens zie ik ook niet zitten.. Het is goed om te lezen dat het vaker en dus ook succesvol gebeurd, op dat ene voorbeeld na dan. En ik ben ook blij dat er meer mensen uit sociaal oogpunt castreren want ik wordt in onze tak van sport (western) vaak raar aan gekeken..

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:29

Als ik je een tip mag geven, laat hem castreren via de liezen.
Hebben het nu een paar keer laten doen en is ons prima bevallen, geen open wonden e.d. En de zwelling is ook minder groot. Plus je kan wat sneller weer aan deslag met een paard. Let wel ook dan ie ie nog 6 weken vruchtbaar.

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:32

Is het geen optie om hem samen met een ruin te weiden??
Ik heb mijn hengst ook laten ruinen toen ie 4 was. Hij heeft 1 nakomeling en dekt nu nog steeds 1 specifieke merrie die hem dwingt, , wanneer ze hengstig is, hahahaha, arme vent heeft gewoon geen keus!!! De ander laat hij met rust. Hij is niet meer kijkerig naar andere paarden/ eigen spiegelbeeld in ruiten en auto's en verder een nog extremere knuffel geworden! Ik ben erg blij dat ik hem heb laten castreren. Ik heb het laten doen in een kliniek languit op tafel. Je doet er goed aan.........echt waar.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:59

Wat Tequiro zegt is een goede optie.
Geen grote open wonden, die je moet afspuiten e.d., dus minder kans op infecties.
Bij deze methode maakt de leeftijd niet uit.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:16

Flying High, samen met een ruin weiden? Tja heb ik ooit eens geprobeerd, die besprong hij dus gelijk, hij kreeg natuurlijk een oplawaai en was keikreupel.. Vervolgens wilde hij met z'n manke poot gaan vechten met die ruin.. Tja toen hebben we ze uit elkaar gesla.. eh.. gehaald. Het is nooit meer wat geworden tussen die twee.. (vader en zoon).

Tatort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:43

Aan de ene kant heb ik zoiets van absoluut niet doen, zijn gedrag is lief je hebt geen problemen met hem, waarom zou je hem dan laten ruinen. Maar aan de andere kant denk ik als hij zo wegkwijnd jah ik zou met hem naar utrecht gaan en hem daar laten ruinen (als de da zegt dat het mogelijk is). Maar let op, als hij als ruin toch probeert te dekken dan kunnen de merries die hij probeert te dekken een ontsteking krijgen. Heb je waar hij staat geen ruinen waarmee hij in een wei apart kan staan?????? Hem hengst laten en hem dan in een wei met een paar ruinen zetten lijkt mij de beste en minst gevaarlijke oplossing. Maar uiteindelijk moet jij zelf beslissen wat jou de beste oplossing lijkt

Tatort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:47

Ik lees net dat hij heibel maakte de vorige keer dat je dat probeerde, maar je kan het ook met een andere ruin proberen, eentje die hij nie kent

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:34

Ook hier heb ik vader en zoon samen in de wei gehad (na castratie van beiden). Dit was de eerste 2 maand NIET mogelijk om ze bij elkaar te zetten, ze vochten over de afrastering heen!! Na enkele weken werden ze toch wel nieuwsgierig naar elkaar en stonden ze open voor contact. Weer een paar weken later heb ik de hekken opengezet en ze renden naar elkaar, snuffelden en gingen toen lekker grazen............
Dus misschien eerst maar eens gaan proberen met een (dubbele rij) draad ertussen?? Enkele maanden na je kereltje's castratie zal er al een grote dosis hormoon minder zijn en is de dominantie misschien ook al stukken minder. Het zou toch mooi zijn.......

Krista

Re: Een oudere hengst ruinen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:54

Hoi,

ik heb afgelopen augustus mijn 11-jarige hengst laten ruinen. het was voor hem de beste beslissing ooit, ik had het eigenlijk eerder moeten doen. Hij is in de kliniek geopereerd, via de lies op tafel. Ik ben hem dezelfde dag weer op wezen halen, zodat ik de nazorg zelf kon doen.

Doordat er geen open wonden waren heb ik ook geen infecties gehad. Wel heb ik hem iedere dag een aantal keren afgestapt en na een dag of 12 zelf de hechtingen eruit gehaald vooor die konden gaan ontsteken. Met een week of 3 ging hij kalm aan weer aan het werk.

Wel heeft hij lichamelijk een behoorlijke terugslag gehad, hij werd heel mager en een beetje ziekelijk, maar toen hij eenmaal weer wat kon werken.... begon hij eindelijk normaal te eten (alshengst heb je het druk om genoeg te eten) en hij is al weer vrij snel goed op gewicht gekomen.

Na zo'n maandje merkte ik al goed dat hij geruind was, op sommige momenten is het echt al een l*lletje rozenwater, maar de hengstige merries is hij nog niet echt vergeten. Hij reageert er zo niet meer op, maar als hij er bij kan weet hij best nog wel wat hengst zijn is. Met ruinen wordt hij al wat milder, dus ik heb goede hoop dat dat steeds beter gaat ontwikkelen.

Succes in ieder geval met je beslissing!

Groetjes
Krista