Zweet zijkant van buik paard, wie weet dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Zweet zijkant van buik paard, wie weet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 20:58

Mijn shet "zweet" op een hele vreemde plek, namelijk op beide zijkanten van de buik. Tenmiste ik nam aan dat ze zweette omdat ze snachts binnen staat, maar dit blijkt niet het geval omdat ze onder haar borst helemaal droog is en ook achter haar oren. Ook kwam ze uit het weiland zwetend bij de zijkanten, het is dan echt niet dat ze het te heet heeft omdat ze gewoon buiten stond. We hebben vandaag de temperatuur opgemeten en die is gewoon perfect > tussen 37 en 38 en ook maakt ze totaal geen zieke indruk, maar haar ademhaling is iets slechter. Nu heb ik zelf het idee dat het misschien vocht in de longen is ofzo, maar als ze morgen nog steeds zweet daar dan komt er een Dierenarts. Het is zo vreemd want volgens mij kan een pony daar niet zweten en eergister dacht ik dat ze een natte plek had zitten rollen ofzo en gister dat ze het misschien te heet had in d'r vacht maar dat is het beide echt niet. Ze is in verwachting maar ze zweet niet op de plek waar het veulen zich bevind > dat is het dan ook niet.

Wie weet dit???

MaiNat

Re: Zweet zijkant van buik paard, wie weet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 21:10

Op deze plek (geel gemaakt) en aan de zijkant van de borst een beetje
Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:14

heeft ze het niet gewoon warm met die dikke vacht en deze temp.?

de shet bij mij op stal zweette ook op deze plek en haar hebben ze geschoren.

ze is nu veel fitter en ademd ook weer normaal.
ze heeft veel meer energie!

gelukkig wordt het voor de haarballetjes onder ons nu kouder!

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 21:19

Ik hoop dat het dat is dan is het zo opgelost > dat dacht ik ook eerst, maar dan zou ze ook moeten zweten onder de borst en achter dr oren en dat doet ze niet. Ik had zelfs een topic geopend mocht het dit zijn of het verstandig was te scheren of niet:

viewtopic.php?f=13&t=492342&start=0&st=0&sk=t&sd=a

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 21:21

Ok is haar vacht niet echt dik > de foto is van afgelopen zondag. Ik vind het zo vreemd.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:45

Mijn shetter die met wintervachtje op stal staat zweet daar ook, denk dat scheren wel een oplossing is.
Groetjes

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:07

Ik denk toch scheren hoor. Maar helemaal is niet nodig, enkel de borst en ze kunnen al hun warmte een stuk beter kwijt .

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:04

Haal er eerst bij de borst een scheermachine langs, kijken of het dan verbeterd.

Had Room van de week ook op stal staan om te eten, en die was ook aan het zweten.

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 09:29

Bedankt voor de reacties, ik heb afgesproken dat als ze vandaag nog zo zweet dat er toch een DA ff bijkomt. Ik ben nogal snel ongerust, maar als het zweet is het echt nergens voor nodig om me zorgen te maken dan knip ik het bij en regel ik een scheermachine.

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:22

kan het nie zijn met het liggen!!
werk j met j shet??zo nie dan zou k hem absoluut niet scheren!!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:48

Een van onze shetjes zweet daar ook, ook absoluut niet op borst en achter de oren. De andere zweet daar op die plek momenteel heel weinig of helemaal niet. Ook haal ik haar wel eens nat op die plek uit de wei, ze is dan aan het rennen geweest. Haar temp. is 37,7 dit is de eerste keer dat we het meemaken, ze heeft nog nooit gezweten op stal, zelfs afgelopen nacht dat het toch niet erg warm was komt ze iets vochtig uit stal. Denk toch dat het de temperatuur is, het is nog niet echt koud als ze op stal gaan, gaat ze iets staan zweten en blijkbaar blijft dat iets vochtig tot de volgende morgen.

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 11:57

ja dat denk ik ook. Maa ik vraag het ook voor de zekerheid straks aan de DA > die heeft telefonisch ook spreekuur en mocht die concluderen dat het niet goed is dan vraag ik of de DA even langskomt. maar ik denk dat het 99% wel zweet is.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:00

Zweten doet een paard niet voor niks, is een natuurlijke "airco" van een paard. Als je niks met je pony doet, zou ik hem niet zomaar scheren, eerst maar even wachten tot het weer weer een beetje koeler wordt.