Waarom is stap en draf goed voor de pezen en galop niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Waarom is stap en draf goed voor de pezen en galop niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 19:55

Waarom is het goed voor de benen om op het harde te stappen en te draven en waarom mag je er niet op galopperen? Zelf stap ik heel veel op het harde en laat mijn paard er ook veel op lopen, want dat is goed voor de pezen, maar ben gewoon benieuwd waarom het galopperen zo slecht is. Het is heel slecht voor de botten toch ofzo? Wat is het allerbest voor de pezen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:21

Ik denk dat dat komt omdat je met galop hard 'klapt' op de grond, je paard komt anders neer zeg maar.. en de hoeven gaan er sneller aan.

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:23

ja k denk dat dat inderdaad ook zo is!!d benen krijgen een hardere klap op het asvalt!!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:05

Idd (meer sprong) en asfalt is hard, dus geen enkele demping.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:10

omdat een paard dan met 6 a 7 honderd liko op het asfalt terecht komt. ga maar eens zonder schoenen op het asfalt rennen en daarna met. dat is het zelfde effect

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:44

Toch heb ik wel eens gehoord dat een paard met een snelle draf zijn benen meer belast qua gewicht dan in de landing na een sprong.
Theoretisch zou je dus m.i. best mogen gelopperen, zo belastend is de galop niet.
Ik doe het zelf niet, omdat een galop toch iets sneller en ongecontroleerder is en je op straat wat minder te vertellen hebt, met meer kans op uitglijden.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:02

zie ook dit topic: viewtopic.php?f=3&t=460839&hilit=

Heleen: het lijkt me dat galop wel belastender is dan draf, omdat je bij draf altijd 2 benen (diagonaal) aan de grond hebt, dus het lichaamsgewicht wordt dan verdeeld over twee benen? Dacht ik hoor...

In het boek equine locomotion van w. back en h.clayton staat er meer over de impact van een drafpas en galopsprong. Er zijn toen metingen gedaan. er is vast ook het een en ander op pubmed over te vinden.

_Rosa

Re: Waarom is stap en draf goed voor de pezen en galop niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:47

dit vroeg ik me laats ook af.
opzich zit er wel iets in van draf is gewicht over 2 benen verdeeld enz.

maar als je in volle draf over de weg gaat of in een rustig verzameld galopje, ik vraag me af of dat uit maakt.

zelf heb ik nog wel is een te harde draf op de weg maar dat doet ze zelf en heeft ze gewoon lekker tempo, maar dan denk ik wel oe en neem haar meestal wel even terug.

wat ik soms wel doe is in galop de weg oversteken zeg maar, als je in de ene berm rijd ff oversteken naar de andere.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:22

in de galop rolt het paard als het ware over zijn ene achterbeen dat het eerst de grond raakt naar voren. De beweging is meer naar voren gericht. In de draf meer naar beneden, waardoor er meer zwaartekrachten op de benen terecht komen.
Ik heb het vast ook nog wel ergens staan, zal het eens proberen te vinden hoe het nou precies zat.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:38

ben benieuwd! het heeft ook te maken met de snelheid waarmee het been wordt neergezet en de duur van het contact met de grond.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:08

Dewi schreef:
In het boek equine locomotion van w. back en h.clayton staat er meer over de impact van een drafpas en galopsprong. Er zijn toen metingen gedaan. er is vast ook het een en ander op pubmed over te vinden.

Die wilde ik net aanhalen. Daar is het verschil tussen draf en galop wel erg groot. Groter dan ik gedacht had in ieder geval.