Dikke benen, iets moeilijk lopen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djesseka

Dikke benen, iets moeilijk lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 16:33

Jessica is een manege-pony van 20, loopt gemiddeld 3/4 uur op een dag en staat dus zeker niet hele dagen op stal.

De laatste weken haal ik haar voor de lessen zovaak met dikke benen uit stal. Vooral haar voorbenen, het is dan bij haar pezen helemaal dik (soms loopt het van de knie recht naar benen tot de kogel). Ze loopt dan wat stijfjes en ook in de lessen loopt ze niet helemaal jofel. Na een lesje of 2 loopt ze weer prima en dan zijn de benen ook weer een stuk dunner.

Mijn vraag is eigenlijk of dit stalbenen zijn of dat er meer aan de hand is. Zou het overbelasting kunnen zijn? Jess is dus 20, loopt nu alweer 3 jaar achter elkaar in de manegelessen en doet dat nog prima. Ze heeft van de zomer voor het eerst sinds jaren (denk zeker wel 10 jaar) dag en nacht op het land gestaan. Ze was dan een uurtje of 6 van het land. Nu staan ze weer dag en nacht binnen, behalve natuurlijk de lessen.

Stalbenen lijkt mij dus een mogelijke diagnose, zeg maar. Maar aangezien ze zwakke voorbeentjes heeft en hierdoor bijvoorbeeld niet mag springen, vind ik wel dat we uit moeten kijken met haar benen! Wat is jullie idee hierover en wat kan ik eventueel een stalbenen doen?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:06

Zou nog goed stalbenen kunnen zijn aangezien ze 3 a 4 uur loopt en dus wel 20 a 21 uur op stal staat! Zeker de overgang van wei weer naar stal zullen (oudere) paarden stalbenen kunnen vertonen.
Daarnaast krijgen oudere dieren (en ook mensen) vaak wel enige mate van atrose.
In beide gevallen is bewegen goed. Lange warming-up en cooling-down is belangrijk.
Je zou kunnen overwegen om wat extra steun te geven in de vorm van bandages, wel goed omgelegd anders kan het alleen maar het paard in de weg zitten.
Je zou de benen kunnen afspuiten, 15-20 min om de doorbloeding te stimuleren, maar beweging zorgt ook hiervoor. Daarbij zorgt de aanspanning van spieren dat afvalstoffen kunnen worden afgevoerd en voedingstoffen kunnen worden aangevoerd.

esther82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:16

Stalbenen, zijn benen die vollopen met vocht tijdens te lang stil staan. Dat vocht verdwijt weer tijdens het lopen. Ze kunnen er iets stijf van zijn, maar niet lang.
Artrose lijkt me ook een heel reele optie.
Gewoon in beweging blijven is ten alle tijd het beste voor het paard, maar zorg dat beweging geen overbelasting wordt.

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 18:41

Bedankt!

We zijn lekker elke dag aan het wandelen. Gewoon even stappen in de buitenbaan. Jess vindt het stom, joh! Haha.

Helaas blijft het een manege-paardje en kan ik dus niet altijd doen wat mij het beste lijkt..