Hoe gedraagd een herstelde pees zich... niks aan te merken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maiske

Hoe gedraagd een herstelde pees zich... niks aan te merken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 23:19

Mijn paard heeft een gat in zijn interroseus gehad. We hebben een half jaar gestapt en zijn nou weer een maand of vier aan de gang.

Het been is nooit meer zo dun geworden als het 'gezonde been' maar iemand die niet zou weten dat er iets aan is geweest zou het niet gemerkt hebben. We hebben alles weer gedaan, lekker in de bossen gereden en gedressuurd in de bak.

Sinds anderhalve week is de pees alleen weer dik. Niet superdik, andere zeggen dat ik niet zou flauw met hem moet zijn maar het is gewoon dikker als de afgelopen tijd. Diego ook weer even een mokaanval gehad waardoor zijn onderbenen vooraan verdikt waren (gewoon wat gevuld maar ook niet dramatisch). Nou is dat vocht weg en voel ik alleen een verdikte pees.... Hijs ook niet superdik, je ziet het niet je voelt het alleen.

Het rare is dat de zwelling niet helemaal weggaat. Als ik op stal kom is het iets dikker dan eerst, ga ik rijden dan lijkt ie opzwollen. Heel raar alleen die pees geen vocht of niks. Dit trekt na een paar minuten ook weer weg.

Heel anders als toen hij echt een blessure had. Iemad zei tegen mij dat een pees die een blessure heeft gehad van tijd tot tijd gewoon iets dikker kon zijn en dat er verder niks aan de hand is en ik gewoon kan rijden.

Het zit me gewoon niet lekker en ik ben zo bang dat ik het alleen erger maak als ik doorrij. Ik heb zo'n beentick gekregen na dat stappen. Paar maanden terug heb ik al op de kliniek gestaan omdat ik dacht dat ie wat had (andere been). Scan laten maken, bleek gelukkig bloeduitstorting te zijn niks aan de hand en kon gewoon doorrijden. Iedereen lachte me uit dat ik met een 'blauwe plek' naar de kliniek was geweest.

Ik ga zoiezo een scan laten maken.... maar komt iemand dit bekend voor.... dat een pees zo spontaan op kan zwellen na vier maanden en zo aanvoelen?? Dus geen vocht alleen de pees???

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:36

Een pees zwelt nooit zomaar op.
Volg je intuitie en laar ernaar kijken voordat je paard kapot gaat.

Bij een lichte zwelling is e.e.a. al opgerekt en zit er vocht in. Dat duurt al weer 10 dagen voor het echt goed is.

Gewoon naar laten kijken, bij pezen bneter een keer teveel laten kijken dan te weinig.

Zjadore

Re: Hoe gedraagd een herstelde pees zich... niks aan te merk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:54

Mijn merrie is op dit moment aan het herstellen van een peesblessure en haar been is de ene dag dik en de andere dag niet.
Vorige week is de dierenarts erbij geweest en ik vroeg haar of dat niet vreemd was. Zij zei dat het ook een vorm van littekenweefsel kan zijn dat dan af en toe weer opspeelt. En dat ik mij daar niet zo druk om hoefde te maken.

Misschien dat het bij die van jou ook littekenweefsel is?

Ik ga over 2 weken weer scannen dus dan weet ik het zeker of dat het is of dat het de pees zelf is.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:26

Vraag maar eens aan chantal_cs die heeft helaas ervaring zat op dat gebied

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:04

Als je het niet vertrouwd de DA laten kijken.
Ik heb met Iris haar linker been een half jaar gestapt. Vervolgens weer opgebouwd, Ging goed, totdat het been weer wat begon op te zetten. Toen zat er een irritatie, dus weer rustig aan gedaan.

Been was weer dun, toen had ze opeens een erge dikke opgelopen pijp van het rechter been. Maar het bleef ook dik, wel na het stappen dunner, maar niet zoals het moest zijn. Ik vertrouwde het toch niet, dus DA laten komen, scannen en vervolgens zit er een gaatje in de check ligament pees. Niet ernstig, want het is niet de belangrijkste pees en ze kunnen zonder dat peesje, maar toch, toch weer een peesblessure.

Doe wat jezelf goed vind. Bij niet vertrouwen de da laten komen, anders rij je je paardje straks wel kapot en ik neem aan dat je dat niet wilt.
suc6.

snoopy19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:18

ik denk dat je te snel weer bent begonnen met je paard. Een pees is een van de weinige dingen in het lichaam dat er zo lang over doet om te herstellen...
Mijn vorige pony heb ik een jaar op rust moeten zetten vanwege een peesblessure. Wij zagen zelf na 3 maand al niets meer aan de pees ( benen) van de pony, maar toen we na de kliniek gingen voro conrole was er nog niet veel veranderd. het been was niet meer dik, maar de pees was nog lang niet herteld, dus alleen nog maar stappen over de harde weg. Na een half jaartje zijn we aan de hand een keer een pasje gaan draven op de weg, meer ook niet. na 3 kwart jaar weer voro controle, de pees was al bijna genezen, maar nog niet voldoende om hem weer op te pakken. Ik mocht nu wel op zijn rug zitten en dan stappen op de weg, omdat hij zo ondeugend was aan het halster naast je. na ene jaar kon ik weer beginnen met rijden met de pony, zijn conditie weer opbouwen, en al het vet er af werken. Ik ben ook heel rutig ana begonnen, en veel buitenrijden, en stappen over de weg nog steeds. Springen heb ik, omdat ik zelf dacht dat het beter was, pas gedaan een half jaar daarna weer.
Maar zo'n pees blijft altijd gevoelig, dus bij een flinke overbelasting heb je sneller kans dat hij het weerkrijgt dan een been wat het niet eerder heeft gehad.

Maiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 13:22

Ik heb hem laten scannen gisteren want ik vertrouwde het inderdaad niet.

Alles zag er goed uit... structuur goed en aanhechtingen goed. Alleen is zijn pees iets of wat dikker als de andere. Hij zag er eigenlijk helemaal niks vreemds aan maar omdat ik niet bij die kliniek ben geweest toen er daadwerkelijk een gat in zijn pees zat hadden ze geen vergelijkings materiaal. Ze wisten niet de omvan van die pees voor en tijdens zijn peesblessure. De arts kon overigens ook niet eens zien waar het gat ooit had gezeten. Zijn pees is nooit niet meer zo dun geworden als dat het geweest is en dat maakt mij niet uit.

Ik kreeg het advies om het te behandelen als een echte peesblessure en te beginnen met 2x 5 min stappen per dag.... hij mocht wel gewoon de wei op en ik mocht er zelfs op rijden.... die paar minuten dan. Dit uitbouwen naar 40 min en na twee maanden nog een scan maken.

Hier heb ik allemaal eigenlijk een beetje moeite mee. Niet rijden maakt me niet uit heb ik graag voor zijn gezondheid over, Diego is jammergenoeg een paard wat absoluut in beweging moet blijven. Hij staat nu nog op de wei overdag maar ik weet niet hoelang dat nog kan ivm het weer. Ik weet van mijn vorige stapperiode dat als ik Diego twee keer per dag 10 min laat stappen hij binnen no time veranderd in een echte draak en meer op twee benen als vier loopt... Dit vind ik dan ook nog niet zo erg voor mezelf want ik kan hem wel de baas maar het paard wordt er niet gelukkiger op.

Nou heb ik dus het volgende dilemma... Ik heb al een keer eerder dezelfde pees laten scannen toen ik dacht dat er iets zat en toen was ook alles prima. Denk dus dat ik me weer eens zorgen maak om niks...

Ik wil het nu gewoon lekker rustig aan gaan doen en lekker gaan stappem in de bossen over harde paden en anders gewoon rustig aan in de bak... en kijken wat het been doet (ik denk niks want toen ik gister op stal aan kwam om naar de kliniek te gaan was er eigenlijk al niks meer te zien)

Goed idee of niet??
Laatst bijgewerkt door Maiske op 09-11-05 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Maiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 13:27

@Snoopy .... Ik denk niet dat het te snel is geweest. Ik ben bij Visdonk in Roosendaal onder behandeling geweest en ben uiterst voorzichtig geweest met opbouwen toen echt zeker was dat het beter was. De voorlaatste scan bij Visdonk was eigenlijk al goed maar on het zekere voor het onzekere te nemen nog twee maanden gewacht met opstappen. Daarna nog een scan laten maken omdat het een beetje dik was (bleek bloeduitstorting/blauwe plek). Zag er ook super uit en nou gister weer...

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:31

Lastig zeg. Ik weet van chantal dat ze een pony had waarbij de pees nooit meer dun is geworden en daar heeft ze zelfs nog mee gecrosst. Die pony had ook een behoorlijke peesblessure. het kan dus best wel zo zijn dat het altijd zo blijft en dat er weinig aan de hand is. ik snap ook niet dat een dierenarts als hij niets kan vinden wat er op duid dat het een peesblessure is een advies geeft om het te behandelen als een peesblessure maar ik ben er neit bijgeweest dus dat kan ik niet beoordelen. hebben ze ook foto's gemaakt. Misschien is het een overbelasting door een botprobleem. Of zit je paard in de rug vast waardoor het been wordt overbelast. Als je de oorzaak niet weet heb je geluk als het door rust overgaat. echter is de kans natuurlijk aanwezig dat als je de oorzaak niet weghaald het probleem net zo weer ontstaat na de rustperiode. Probeer dus toch maar de oorzaak te vinden. Misschien met behulp van fysio of osteopaat.

Nogmaals veel succes. Ik snap je twijfels volkomen.

Maiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 13:47

Ik ben net verhuisd van stal en sta sinds anderhalve maand op een nieuwe stal met weidegang en de Loonse en Drunese duinen op 200 meter afstand. Hij staat dus waarschijnlijk voor het eerst in zijn leven zoveel buiten (als hengst uit Spanje gekomen en daar komen ze als ze geluk hebben op kleine padocks) en ook nog eens lange bosritten er achteraan. Dus ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon een beetje overbelast is het hele been.

Vast zitten in de rug verwacht ik niet, verwacht eigenlijk helemaal geen blokkades want het is net een elastiek en rijtechnisch hebben we helemaal geen problemen, behalve dat hij een beetje over enthousiast is af en toe.

Foto's heb ik toen ook laten maken in het begin van dat been en dat zag er ook allemaal goed uit.

Als het nodig is laat ik gewoon weer een scan maken zo is het niet maar met dit advies om een vervolgscan te laten maken heb ik een beetje het idee dat het geld klopperij is. Geloof me als het nodig is ben ik de eerste die de kliniek belt maar als er over twee maanden niks aan de hand is denk ik niet dat ik dat doe...

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:49

Ik snap je volkomen. Moeilijk altijd. ik wil ook het beste voor mijn paard maar ik heb heel soms ook zo mijn twijfels of het tengoede komt van mijn paard of ten goede van mij.

Maiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 14:00

Ja daarom, eerlijk gezegd stond ik nog buiten met hem en toen de arts voelde was eigenlijk van zijn gezicht af te lezen van "neem maar weer lekker mee naar huis". Sterker nog hij zat eerst aan het verkeerde been en toen hem het andere been aanwees moest ik uitleggen wat ik dan precies voelde.

Maargoed heel moeilijk allemaal en daarom wilde ik zoveel mogelijk ervaringen weten van mensen met peesblessures want er gaan zoveel verhalen de ronde.

Kan me ook zo ergeren aan de uitspraken van "jamaar hij is toch niet kreupel" ...... Ja duh!! denk ik dan, zo gevaarlijk zo denken. En mensen die hetzelfde probleem met hun paard hebben gehad snappen denk wel wat ik bedoel. Vandaar mijn vraag...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:04

Oh ik kan me helemaal in leven. Mijne is momenteel ook niet goed, ik sta ook dagelijks de benen af te speuren naar on effenheden.

Maar als jij duidelijk iets ziet en merkt zou ik naar de DA gaan, dan laat ze je maar uitlachen, maar je zal zelf ook ervaren hebben, hoe eerder je er bij bent hoe meer er gedaan kan worden aan een goed herstel !!!

Ik heb ook wel eens de DA gebeld voor koliek en toen bleek dat er gewoon een scheet dwars zat, letterlijk dus. Ik kon toen zelf ook hard lachen hoor. En ja die rekening daarna is niet leuk, maar daar was ik zo overheen hoor.

Maiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 14:09

Het begint bij mij gewoon een opsessie te worden., vooral HET ex-beschadigde been.... Gaat echt heel ver, overal heb ik wel een poedertje of een zalfje voor. Mijn zadelkast puilt uit van de potten met van alles en nog wat. En dan heb ik thuis ook nog een hele verzameling.

Ik betrap mezelf erop dat ik vooral zijn voorbenen wel tig keer op een dag navoel.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:16

Mijn paard heeft artrose. Ik wil er ook alles aan doen zodat ze er geen last van heeft en vooral zodat ik weer lekker kan rijden zonder dat alles door mijn hoofd spookt. Ik heb nu twee poedertjes. Vitamine E en glucosamine. als die potten op zijn dan stop ik met de vitamine E waarschijnlijk houd ik de glucosamine wel aan. Bedenk heel goed wat je je paard geeft. heeft het wel echt nut? is het bewezen? Moeilijk moeilijk. Je wilt het beste voor jezelf een het beste voor het paard.

Wat geef je je paard zoal?

Maiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 14:32

Nou het wisseld elkaar een beetje af....

Op het moment;

MSN Zwavel; voor de aanmaak van nieuwe vezels en voor het sterker maken van bestaande vezels. Dit geef ik dus voor zijn pees om die te ondersteunen.

Vitamine E/Selenium; Verzuring van zijn spieren

Arnica gel van VSM; Dit omdat ik al dacht dat zijn been een beetje overbelast was

MultiVital 15 van Pavo; Dit omdat hij net verhuisd is van stal en ineens een hoop nieuwe indrukken had en veel meer in beweging is.

Dit krijgt hij dus nu allemaal maar heb ik nog een hele verzameling thuis staan. Ik wil niet overdrijven of proberen hem licht te laten geven in het donker maar wil hem gewoon nergens te kort doen en hem zich zo lekker mogelijk te laten voelen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:43

ik zou allen mijn twijfels hebben over de multiVital. Dat zou ik een paard niet bij voorbaat geven tenzij ik eerder dezelde situatie had meegemaakt. Alleen als een paard zich echt slecht voeld en ik zou dat kunnen zien dan zou ik dat geven.
Ik heb ook arnica op stal staan maar dat gebruik ik alleen als ik zelf ergens een blauwe plek heb en als ik wat "glijmiddel"nodig heb ok een bepaalde plek te masseren. Vitamine E en selenium heb ik dus ook (van NAF) dat gebruik ik omdat mijn paard veel last van zijn spieren had. Als de pot leeg is stop ik en kijk ik het eens aan. Overigens had ze na een klein weekje de appeltjes op haar kont staan toen ik dat ben gaan voeren.
Ik gaf nooit iets maar nu ze iets heeft ben ik geneigd om alles wat er goed voor is te gebruiken. Ik doe het maar niet want teveel is nooit goed en ze is verder nog fris en gezond.
Probeer ook eens zonder dan kan je kijken of ze het nodig hebben.

Maiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 15:06

Die Multivat 15 gaf ik hem omdat als ik 's avonds in stal kwam en hij heel de dag op de wei had gestaan, ik merkte dat ie echt bekaf was.

Op zijn vorige stal is hij eigenlijk wat tekort gekomen wat betreft krachtvoer en was wat magertjes, dit is ook nu weer op peil. Ik wilde hem gewoon even een oppeppertje geven. Dit ben ik nou trouwens wel weer aan het afbouwen want hij oogt gewoon supergezond..

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:41

misschien om je iets gerust te stellen: mijn paard heeft (achter) zo'n 7-8 jaar geleden een peesklap gehad (ernstig, zo ernstig dat DA's dachten dat het nooit meer goed zou komen) na een half jaar rust was het over (5x pd afspuiten wisselbaden, antiphlogistine zalf, en camille en brandnetelthee)
De plek is altijd "overvuld" gebleven, nu nog steeds.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:44

Camille en brandnetelthee (zwavel?)? Vertel! Hoeveelheden?

Ik zit nu ook met een 2.5-jarige die in de draden is gejaagd. Zijn pees (rechtsachter) is gescheurd. De DA heeft moeten nieten en naaien om het allemaal goed te krijgen. De eerste 2 dagen heeft hij met een gips gestaan. Nu moet gedurende 3 weken iedere dag zijn verband gewisseld worden. Pas na een maand mogen we hem misschien laten stappen. Het voordeel is dat hij jong is en daardoor wonden beter genezen. Het nadeel is dat hij nog nooit een nacht op een stal heeft gestaan met als gevolg dat hij nu zot wordt in de stal waar hij nu 24/24 in moet staan. Hij hinkt constant rond in zijn stal en hij is echt gefrustreerd. Laat ik hem maar een draak noemen ipv op het agressieve af. We willen hem daarom ook kalmerende kruiden geven. Verder heb ik gehoord dat dagelijks cooling-gel opsmeren goed zou zijn, maar dat kan pas nadat zijn verband van de hechtingen eraf is (dat beslaat een groot deel van zijn been).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 00:45

Óok om je gerust te stellen: mijn paard heeft dik drie jaar geleden een peesblessure gehad en heeft soms nog wel eens dikkere benen. Maar nooit meer last van zijn pees gehad. Ook niet na een lange/ ruige bosrit of een dressuursessie in een zwaardere bak.

Je moet natuurlijk wel je paard goed kennen. Ik weet dat mijn paard makkelijke wat dikkere benen heeft en dat dat niets te maken hoeft te hebben met zijn pees. Vaak is het meer gerelateerd aan de temperatuur of omdat hij een keer een dag wat meer binnen heeft gestaan.

Moet wel zeggen dat dit heel erg herkenbaar is. Iedere dag die benen afspeuren en meteen bezorgd zijn als je ook maar iets denkt te voelen of te zien. Dat gaat ook nooit meer weg maar je went er wel aan.

Maiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 10:04

Dat is het vreemde voor mij eraan.... Het andere been wat nooit wat heeft gehad.. Tjsa daar zou ik er twee van willen hebben..

Die is nooit dik (behalve met die mok). Daarom maak ik me altijd zo'n zorgen om zijn andere beentje, het enigste verschil tussen die twee is dat er een blessure heeft gezeten. Als het dan een beetje oploopt dan denk ik altijd dat dat aan die pees gerelateerd is.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:02

Maiske schreef:
Dat is het vreemde voor mij eraan.... Het andere been wat nooit wat heeft gehad.. Tjsa daar zou ik er twee van willen hebben..

Die is nooit dik (behalve met die mok). Daarom maak ik me altijd zo'n zorgen om zijn andere beentje, het enigste verschil tussen die twee is dat er een blessure heeft gezeten. Als het dan een beetje oploopt dan denk ik altijd dat dat aan die pees gerelateerd is.

Dat lijkt me logisch. maar niet direct om je druk om te maken denk ik. Als het snel weer over is niets aan de hand. Als het langer blijft rust geven. Maar probeer chantal_cs die weet meer dan ik. Die heeft twee van die paarden.