Toen ik mijn merrie vanmiddag binnen haalde om te gaan rijden had ze de hele hoofdhalsverbinding dik, en dat liep helemaal door tot over de kaak, bijna tot aan de ogen. Ik heb even een klein stukje onder het zadel gestapt en gedraafd om te kijken hoe ze reageerde, maar ze was iets sloom dus heb ik dr maar weer op stal gezet onder de dekens. Nu is het nog steeds dik, ik verbeeld me zelfs dat het nog iets dikker is, maar dat weet ik niet zeker, kan ook vertekenen. Ze eet verder wel gewoon enzo, en is ook niet lusteloos, slijmvliezen en alles zien er goed uit, iemand enig idee wat dit kan zijn?
Van de zomer heeft mijn pony iets gehad wat veel op jouw beschrijving lijkt. Dat kwam van een insectenbeet en was na een dag wer over, maar dat lijkt me nu een beetje onlogisch. (Al zijn er nog ontzettend veel vliegjes en mugjes.)
Geen idee wat het is. Als het niet snel weg is even de DA bellen?
Uhm hebben jullie nieuw kuil/hooi (lees van dit jaar of nieuwe pers zal ik maar zeggen)? Ken wel pony's die het daar van hebben gekregen. Voor de rest geen idee, lijkt me niet dat ie nu nog droes heeft... Plantje kan idd ook...
Ik heb geen idee of ie vroeger droes gehad heeft, het zou wel laat zijn maar we hebben op mijn werk wel paarden met droes, en flink ook, dus het is wel mogelijk dat ik dat mee naar huis heb genomen maar oke, het lijkt mij niet dat het dat is.
Nee we hebben nog oud natuurhooi van vorig jaar liggen.
Paarden van bij ons op stal hadden dit ook,da geweets maar kon er nix aan doen,wij hebben de paarden gewoon laten staan en de kaak ofgespoelt gedurende 10 min met koud water,gaat vanzelf weer over na een paar dagen,meestal 1 à 2 dagen
mijn pony heeft het soms, het is een oorzaak van het eten van veel erg kort gras, daardoor maken de speekselklieren overwerk en gaat alles opzetten. doordat het hoofd steeds naar beneden gericht is zakt het vocht naar het laagste punt en dat is in dit geval dus deze plek.
het is idd de hoofd/hals verbinding en soms kan het oplopen naar de gehele wangen...
ook word wel gezegd dat het te maken zou hebben met de afweer van je paard, op het moment dat alles dik is, zou je paard heel licht last hebben van een virusje, hoeft niet te betekenen dat ze ziek worden hoor, maar is dan een teken dat het lichaam bezig is met de afweer...
bij mijn pony zie ik het alleen als hij erg veel kort gars gegeten heeft, mestal trekt het na een tijd op stal staan weer weg, omdat het hoofd dan niet steeds naar beneden staat( door gras eten)
Daar zat ik ook aan te denken, maar dan is het wat vreemd dat hij het vanochtend nog had, terwijl ze al vanaf gisteren een uur of 4 niet meer met de kop naar beneden staat, ik heb het hooi expres niet op de grond gevoerd gisteren.
Mijn DA zegt dat dit soort klachtenn vaak door een bepaalde plant wordt veroorzaakt. Onze Andalusier had het ook, ikheb haar dagje binnen gehouden en zeezout gegeven.Heeft nu nergens nmeer last van
Het is inmiddels weer weg, denk idd dat ze een of ander plantje heeft gegeten waar het van gekomen is, ze was er wel even een paar dagen goed slecht van..
als het er zo uit ziet als op de foto zijn het opgezette kleiren. sherley heeft het daar in de buurt ook wel eens dik, maar zij heeft het alleen na zware arbeid... dat komt omdat de klieren afvalstoffen verwerken en dan ineens veel afvalstoffen te verwerken krijgen. als het met 2 a 3 dagen weg is is het niets bijzonders
Vraag eens aan je DA wat de incubatietijd van droes is. Het kan zijn dat je paard een virusje onder de leden heeft waardoor haar lymfeklieren zijn opgezet.