vervolg op hoe krijg ik mijn paard heter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

vervolg op hoe krijg ik mijn paard heter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 17:51

Enige tijd terug had ik hier op bokt de vraag gesteld hoe krijg ik mijn paard heter, ik ben toen begonnen met haver voeren waar hij geen stap sneller van ging lopen toen hadden mensen mij al aangeraden te vragen wat er in de brokken zit.
Nu was ik dus naar een zaakje gegaan waar ze pavo spul verkopen en eens overlegt (hij weet wat er bij mij op stal gevoert word)
en hij vertelde mij dus dat het biks wat ze bij ons krijgen meer dik makent is al energie gevent, vandaar dat hij te dik is en ik dat er niet afkrijg en hij totaal niet vooruit te branden is
Het bleek ook dat een stof die in haver zit ook in ons biks zit en hij daar te veel van kreeg wat ook tegenovergestelde werkt en daarom werd hij niet heet van de haver.

Ik wilde eigenlijk niet over op ander voer omdat het voer bij mn stalgeld inbegrepen zit maar hij adviseerde me dat wel te doen dus doe ik het toch maar wel.

Hij gaat nou eraquel sports krijgen van pavo (weet niet of ik het zo goed schrijf) daar gaat hij en van afvallen en hij krijgt er veel meer energie van, volgens die man dus hoop dat het werkt.

Er waren ook mensen die vonden dat hij teveel kreeg en zeiden dat hij minder brok moest krijgen, als ik dat dus gedaan had had hij nog minder energie gehad omdat er al zo weinig in de brokken zit, dat gaat dus ook niet altijd op.

misschien hebben andere hier ook iets aan, mensen die haver voeren en geen reactie merken, niet al het voer kan dus samen met haver en minder voeren werk dus ook niet altijd

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:38

Ben je het voer al een tijdje aan het geven en merk je verschil? Ben benieuwd wat je nu (en eerst) voerde!

ellepel

Re: vervolg op hoe krijg ik mijn paard heter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:40

dat van die haver is heel gek, maar klopt inderdaad wel!!
mijn pony kreeg vroeger bijna een kilo per dag en was zoooo ongelooflijk sloom he?
toen hij veel minder kreeg werd hij meer voorwaarts.

welk voer hebben ze bij jou op stal dan? dat is misschien juist weer een aanrader voor al die mensen wiens paard juist te dun is...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:41

Breitling schreef:
Hij gaat nou eraquel sports krijgen van pavo (weet niet of ik het zo goed schrijf)

Ik kan dat niet vinden op de site van pavo ( www.pavo.nl ). Waar staat die onder? Ik zit nl. met hetzelfde probleem...

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:16

Een paard wordt eerder slomer door te veel eten dan te weinig, dus dat klopt wel.
Mijn flegmatieke merrie deed het supergoed op Red Cell, te koop bij de paardendrogist. Vol met ijzer, vit. en mineralen.
Ik geef het mijn huidige paard die van nature heter is wel eens na een flinke rit of wedstrijd.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:17

Een paard wordt eerder slomer door te veel eten dan te weinig, dus dat klopt wel.
Mijn flegmatieke merrie deed het supergoed op Red Cell, te koop bij de paardendrogist. Vol met ijzer, vit. en mineralen. Dit is dus een toevoeging op het gewone eten.
Ik geef het mijn huidige paard die van nature heter is wel eens na een flinke rit of wedstrijd.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:48

Interessant topic, blijf ik volgen

Mijn merrie heeft dit nl ook, ze was vrij flegmatiek, hoeveelheid muesli opgevoerd en ja hoor je raadt het al, ze werd er alleen maar slomer van ! Inmiddels weer verminderd en overgestapt op granenmix met luzerne maar na een korte opleving, is ze toch weer lustelozer geworden.

Omdat ze vier maanden drachtig is en ik haar behoorlijk lusteloos vindt (weet dus ook niet of het aan het voer ligt ), komt morgen de DA langs.

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:35

ik heb ook ergens poeders gezien voor uithouding en energie zal even zoeken hoe het heet....

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 22:50

alles wat je extra geeft moet in goede combinatie zijn met je brokken.

Hij krijgt nu dus gewoon standaard brokken, waar veel maismeel in zit waar ze van aan komen en waar nog andere voedingsstoffen in zitten waar ze van aankomen en daardoor geeft het dus niet voldoende energie, ik heb geen idee hoe deze brokken heten want die man wist direct wat er in de brokken zat omdat hij wist wat er bij ons op stal werd gevoerd.

ik ga morgen beginnen met het mengen van zn nieuwe voer met zn oude ivm de overgang voor zijn darmen en maag en over 3 dagen gaat hij volledig over op dit voer.

hij kreeg eerst 4 kilo brok + 2 kilo haver per dag en wat totaal niet vooruit te branden, nu gaat hij naar 4 kilo van dat nieuwe voer en als het goed aanslaat naar 3 (zei de man van de winkel)

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:55

ff helemaal iets anders, wat voor werk moet je paard verrichten in de week en loopt ie buiten?
ik vind persoonlijk 4 kilo best veel

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 23:09

als er veel energie in zit is het veel ja, maar aangezien er zo weinig energie in zit was het eigenlijk nog te weinig (hij werd er alleen maar dik van meer niet) Ik reed 3/4 keer in de week en dan had hij totaal geen drang naar voren zeg maar, ik wil hem graag meer trainen maar daar had hij de energie niet echt voor.

Voor het energie dat hij nodig had had hij zeker nog het dubbele moeten hebben (zo weinig zit er dus in deze brokken) maar dan zou hij tonnetje rond worden.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 08:41

Dat zei de verkoper in de winkel zeker, die zitten graag aan de hoge kant.
Mijn paard is 1,65m, loopt Z2 dressuur, M springen. Krijgt 2 kilo krachtvoer per dag en veel hooi. 3 kilo is veel!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:39

Mijn paard wordt ook elk dag getraind en krijgt ook 2 kilo half havens derby en half havens kentucky lite E. Ik vind 4 kilo ook erg veel voor een paard dat 3 a 4 keer loopt. maargoed ik weet dat de een veel meer nodig heeft dan de ander. Kan je nog eens kijken hoe die brokken precies heten want ik kan ze ook niet vinden.

Ik ken van eraquel alleen de wormkuren.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:41

Wat voor werk verricht je paard? Hoeveel afwisseling heeft hij? Het kan ook komen door te weinig uitdaging en afwisseling dat je paard nogal sloom is.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:46

..helemaal mee eens!...kijk ook eens of je het werk kan afwisselen..maar weet je het dan echt niet meer geef ik als adviesje: Opkikker van de paardendrogist....is een poeder wat paarden door dipjes heen helpt(denk aan verharen, van wei terug naar stal)..maar je kan het ook de gehele jaar doorgeven...het helpt ook de spijsvertering beter op gang...je moet maar eens op de site kijken..ik vind het ideaal spul!...

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:52

Misschien bedoel je Equiral voer? (zit een beetje in de categorie 'klinkt als' Eraquell).....

Vraagje over Kentucky E lite: worden de paarden hier wat heter/looplustiger van?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:03

Kyona schreef:
Misschien bedoel je Equiral voer? (zit een beetje in de categorie 'klinkt als' Eraquell).....

Vraagje over Kentucky E lite: worden de paarden hier wat heter/looplustiger van?

Ik ben over gestapt op dat voer omdat het eiwitgehalte heel laag is en de vitamine E en lysine erg hoog zijn (mijn paard had last van haar spieren). De hoeveelheid vitamine e zorg ervoor dat de spieren soepeler blijven. Ik heb niet het idee dat mijn paard er erg veel vitter van wordt maar ik heb een redelijk opgewekt paard (ookal voor dat ik op dat voer zat) Het is een granenmix met een persbrokje met vitaminen en mineralen. Ik hoor van verschillende mensen erg goede resultaten. Ze schijnen de juiste stoffen er makkelijk uit te kunnen halen. Veel mensen geven het vooral voor dat de groete inspanninge geleverd moet worden. dus voor een wedstrijd ed.

ook paarden die slechter aten (van kennissen) eten dat spul met smaak op.
Ik geef nu minder voer dan voorheen en ze wordt niet duffer of slapper of magerder dus er zal wel meer energie in zitten denk ik. Maar alles staat op de verpakking dus je kan het nakijken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:11

Multivit15 van Pavo, een vitaminesupplement o.a. voor extra temperament. Maar ligt het probleem niet ergens anders? Dat je pony het gewoon oersaai vindt, en een beetje afwisseling voor dat kleine beetje meer frisse karakter kan zorgen? Een brok/supplement kan daar niet alleen voor zorgen, maar het is in ieder geval iets.

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:14

Ik heb een arabiertje dat absoluut ook niet heet is. Ik geef het ook maar basisbrok van pavo. Maar weken geleden ben ik de vitamine korrels van pavo aan het geven. En heb ik ondervonden dat bij mijn arabier (verschilt van reactie van ander paard) wel een effect geeft van fitheid.
Misschien is het een tip. Weet niet of het effect hetzelfde is dan bij andere paarden. Maar ik wilde het toch eens vertellen.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:04

Ik voer mijn flegmatieke pony Pavo Explosive brok en daarbij Pavo Energy Boost poeders. Voorheen gaf ik MAX-H, komt op hetzelfde neer.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 16:02

als jullie nou eerst eens beginnen met lezen.....

Het voer wat hij nu krijgt zit niks nakkes nada energie in het is meer een dikmaak brok ivm de vele maismeel dat er in zit, hij gaat nu voer krijgen wat het tegenover gestelde is, waar hij niet dik van word maar juist energie van krijgt. Hij zei voor manege paarden is dat heel goed biks maar voor sportpaarden niet.

Afwisseling heeft hij genoeg, de manege waar hij staat ligt midden in het bos ben hem aan het leren springen en doe genoeg aan afwisseling onder het rijden, daar ligt het ook niet aan.

Het komt er dus gewoon op neer dat de standaard (vooral goedkope) brokken bij ons op stal vrijwel energie loos zijn waardoor hij geen energie heeft en dus ook niet heet is.

En het was meer bedoelt als info voor andere niet als vraag

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:29

Breitling schreef:
als jullie nou eerst eens beginnen met lezen.....

Hij zei voor manege paarden is dat heel goed biks maar voor sportpaarden niet.

Dit vind ik raar, omdat juist manege paarden echte topsporters zijn, de meeste paarden halen de 3 uur per dag werk echt niet... of is het bedoeld omdat het 'sportpaard' heet mag zijn en het manege paard meestal niet ?

Prince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:51

ponymens schreef:
Ik voer mijn flegmatieke pony Pavo Explosive brok en daarbij Pavo Energy Boost poeders. Voorheen gaf ik MAX-H, komt op hetzelfde neer.

Hai Sabrina, hoeveel geef jij je pony van deze brok (en hoeveel van de Energy Boost) ? En krijgt hij daarnaast (behalve het hooi dus) nog ander krachtvoer ?

lvanbattum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:02

heleenxx schreef:
Dat zei de verkoper in de winkel zeker, die zitten graag aan de hoge kant.
Mijn paard is 1,65m, loopt Z2 dressuur, M springen. Krijgt 2 kilo krachtvoer per dag en veel hooi. 3 kilo is veel!

Mijn paard krijgt 6 kilo krachtvoer en onbeperkt hooi (en een schepje soulmate). Ze heeft dit absoluut nodig, als ik minder wordt ze te mager en futloos. Ze staat wel elke dag in uur in de stapmolen en wordt daarbij intensief getrained.

Ik denk dat het net zoals is als bij mensen, de een verbrand meer dan de ander dus die heeft meer eten nodig om op gewicht te blijven.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:06

Hoi, de pony die ik bedoel is Wizard. Afgelopen zomer merkte ik dat hij door het dekken en zware trainen wat mat werd en ben ik overgestapt van de Pavo All Sports naar Explosive. Omdat ik graag 1 merk gebruik ben ik ook van de Max-H overgegaan naar de Pavo Energy Boost. Afhankelijk van de training voor ik 1,5 tot 2 kilo per dag met een half bekertje Energy Boost. Verder 3 x daags een plak goed hooi en ik merk wel degelijk verschil met het andere voer.
Hij is alsnog geen gekkenhuis maar is wel lekker voorwaarts, vrolijk en heeft een super glanzend vachtje.

De andere pony's voer ik Pavo All Sports waar ze het prima op doen. Verder geef ik geen ander krachtvoer.

Als ik jou was zou ik Candy geen explosive voeren, is voor paarden die normaal werk doen wel erg heavy. Ik zou haar de All-Sports geven met eventueel Energy Boost voor wat extra vitaminen/energy. Ik heb op de explosive wel eens paarden echt explosive zien worden.