Zadeldrukking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frysk

Zadeldrukking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 09:43

Hallo ik heb een jonge Fries paard (4,5 jaar). Ik heb nu sinds 9 maanden een zadel, maar heb sinds 1,5 maand last van zadeldrukking (2 bultjes na het rijden (op de ruggengraat direct achter de schoft), die na ca. 1 à 2 uur weer wegtrekken. Onlangs heb ik mijn zadel laten corrigeren door de zadelmaker, maar de bultjes blijven. Ook met een ander zadel heb ik na het rijden diezelfde bultjes, maar dan minder. Volgens mijn zadelmaker zou het probleem zich vanzelf oplossen, omdat de bespiering aan één kant meer is dan aan de ander. Heeft iemand hier ervaring mee?

combo

Re: Zadeldrukking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:03

Drukt hij zijn rug nog veel weg tijdens het rijden, aangezien het een jong paard is? Hierdoor kan er spanning ontstaan in het schoftgebied en dit is bij paarden een heel gevoelige plek. De ligamenten drukken in elkaar en er kunnen zwellingen ontstaan, welke geen witte haren geven omdat het niet echte drukplekken van het zadel zijn. Mooi rond rijden en het schoft gebied trainen zal mogelijk een oplossing zijn. De spier net voor de schoft moet dan mooi te zien zijn als die aan het werk moet. Maar echt beoordelen kan je het nooit als je een paard nooit hebt zien lopen en het zadel niet hebt gezien.

Succes!

Frysk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:31

Hij drukt niet zijn rug veel weg. Ik kan hem, zeker als hij wat warmgelopen is goed rond rijden.
Ik ga vanavond nogmaals met een ander zadel rijden en kijken wat dan het resultaat is. Als ik dan weer zwellingen heb, zou het toch kunnen zijn dat zijn rug niet goed gebruikt wordt. Toch, tijdens mijn lessen proberen we zoveel mogelijk lang en laag te rijden.

Frysk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 12:17

Het probleem is opgelost. Ik heb met nog een ander zadel gereden en toen had mijn paard weer een behoorlijke zadeldrukking. Nu net met een zadelbontje (echt schapenwol) gereden en het zadel een paar cm. meer naar achteren gelegd. Er was nu geen zwelling.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:25

zadels worden nogal eens te ver naar voren gelegd waardoor dit soort problemen ontstaan. Gelukkig ben je er achter gekomen.