de haren van mn shet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

de haren van mn shet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 20:10

ik heb een vraag. de haren van mn shetlander willen niet gaan verharen. hij heeft nu op zn kont ongeveer 5 cemtimeter haar dat is toch niet normaal? ook niet al zou hij alleen in zn wintervacht zitten. Ik heb hem vanaf augustus hij is in april geboren. ik heb hem nog niet in de rui gezien is dat normaal? (dus vanaf augustus)

ellepel

Re: de haren van mn shet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:29

geen idee, maar t is wel uitzonderlijk warm nog he?
misschien gaat hij later verharen?

misschien wat vitamientjes erbij om te helpen met verharen?
zeewier is een hele goede, kun je kopen bij de ruitersportzaak, op de verpakking staat wel hoeveel je moet geven.

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:26

this raar weer, dus de shetjes en andere paardjes die buiten staan weten ook niet echt goed meer wat ze nou met hun haren moeten doen, of weer laten vallen of weer haren kweken..

Vitamines erbij zoals ellepel zegt kan wel helpen ja.
Goed in de gaten houden.. als het flink koud word (onder 0) en hij heeft nog niet echt een dikke vacht koop dan een dekentje.. of bel de da even misschien weet die iets..

Soma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:14

Hoi,

Maak je geen zorgen, voor shets is dat normaal. Ze verharen altijd heel veel later dan normaal en bij shetveulens gaat het helemaal niet op de normale tijden. Een shet is b.v. altijd zeer laat in de zomervacht en al weer vroeg in de wintervacht.

Let er wel op dat je het veulen zeer tijdig ontwormd. Als ze wormen hebben, komen ze helemaal niet door hun vacht. Verder helpt een scheutje olie om de vacht in optima forma te houden.

Geen zorgen dus!

Succes,

Soma

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:23

Forestmeisje schreef:
heeft nog niet echt een dikke vacht koop dan een dekentje.. of bel de da even misschien weet die iets..

Hij heeft al 5cm haar dus dat is een aardige vacht hoor

Lijkt mij helemaal niets vreemds, het is nog een veulen, veulenvacht dus en dat zal nog wel een stuk dikker worden.
Mijn veulen is geboren in Mei 2004 en voor het eerst in de rui gegaan in Mei 2005, toen ging de veulenvacht pas een beetje weg.

Verder hebben shetjes vrij snel een lekkere dikke vacht, van zomer naar winter verharen geen van mijn shetten echt, een heel klein beetje maar en dat merk je nauwelijks, van winter naar zomer wel, dan laten ze het meeste haar los van de hele groep (ze hebben ook het meeste haar)

Ik zou zeker niet met een dekentje gaan werken bij een shet!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 14:43

nee ik vroeg me dat nml af, omdat mijn haflinger veulen al wel uit zn veulenvacht is en nu in de wintervacht aan het komen is. die is 2 maandjes jonger....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:44

Het is gewoon bij ieder paard en pony verschillend
Ik heb geen hafjes maar wel Shetjes en Welshjes, onderling hebben die ook allemaal een andere vacht hoor, ik heb ook 2 kwpn-ers, die staan beide al erg dik in het haar, de vacht van mijn Shetlandruintje kan ik al vlechten zo lang is die en de vacht van de mini appaloosa is meer mottig, stukjes kort stukjes lang, die moet er dus nog wat doorheen komen. Dan de Welsh merrie, die zit nu half in haar wintervacht, de Welsh hengst is nog volledig glad en heeft gewoon zijn zomervacht nog en de zoon van deze 2, Welsh hengst jaarlingetje die heeft al een stevige wintervacht die verdacht veel op zijn veulenvacht lijkt (maar die is hij allang kwijt)
Allemaal anders dus, niet te vergelijken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:09

Lijnzaadolie helpt goed bij het verharen, en oudere paarden verharen vaak moeilijker, maar ik weet natuurlijk niet hoe oud je shet is.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:14

Miirthe schreef:
maar ik weet natuurlijk niet hoe oud je shet is.

Pubelia schreef:
Ik heb hem vanaf augustus hij is in april geboren. ik heb hem nog niet in de rui gezien is dat normaal? (dus vanaf augustus)

Zie hier