afgekeurd.. wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_oud

afgekeurd.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 15:27

haaj..
zoals sommige misschien al weten is vorige week het paard was ik een oogje op had afgekeurd.. nu zijn wij vandaag nog even bij de eigenaren langs geweest om hen te vertellen dat we nog steeds niet goed wete wat we nu moeten doen.. we vinden het paard waar het om draait echt onwijs leuk!
nu zeggen de eigenaren van het paard dat het niet gebruikelijk is om twee keer achter elkaar een buigproef uit te voeren? het was namelijk zo dat hij als eerst het rechterbeen had gebogen. .toen het linker en toen nogmaals het rechter omdat hij het idee had dat daar iets mis mee was.. en idd de tweede keer liep het paard heel wat stappen kreupel.. vanuit meerdere hoeken hoor ik dat dit een moment opname is.. wat moet ik nu doen? nog eens laten keuren..? of het risico niet nemen en verder zoeken..
Groetjes Lisa..

Jitske

Re: afgekeurd.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:28

als je égt voor dit paard wil gaan zou ik hem gewoon nog een keer laten keuren, misschien ook ergens anders, maar dat hoeft geen verschil te maken.

succes!

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 15:34

weet iemand mischien wat je ongeveer betaalt voor een rontgenfoto op de voorbenen? Groetjes..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:38

Lisa schreef:
weet iemand mischien wat je ongeveer betaalt voor een rontgenfoto op de voorbenen? Groetjes..

mijn vriendin had €110,- betaald voor een stuk of 5 fotos van een achetrbeen, als je meer wilt weten vraag ik het haar, stuur maar een pb als je het wilt weten.

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:43

idd dat is heel erg vervelend
was dat toevallig vandaag bij kraak ?
en een foto kost meestal wat duurder

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 15:46

Skroderijs schreef:
idd dat is heel erg vervelend
was dat toevallig vandaag bij kraak ?
en een foto kost meestal wat duurder

nee.. niet bij kraak..
het desbetreffende paard staat op Willemshof.. Hekelingen..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:54

ik heb laatst foto's laten maken om te kijken of mijn paard artrose had.
heb ff de rekening teruggezocht en ik betaald 19 euro per foto.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:00

Als een dierenarts een negatied advies geeft is dat vaak niet voor niks. Buigproeven zijn een moment opname maar ik zou eerder dan van alleen dát been even een paar foto's laten schieten.

Mensen willen graag een fijn en gezond dier kopen maar willen dan niet de centen uitgeven voor een volledige keuring. Sja dan moet je of geen afgekeurd paard kopen, of helemaal op de foto laten keuren.

Buigproeven zijn zo wisselend. ik heb een keer een merrie gekocht die klinisch helemaal goed was ook op de buigproeven , maar bleek rtwee maanden later wel spat op beide achterbenen te hebben.

Een keuring met foto's en onderzoek kost je 400 euro of meer ..

een periode klooien met blessures, medicijnen en behandeling kost je wellicht nog veel meer.

Als he zekerheid wil laat je het paard herkeuren mét foto's als jet het risico wil nemen dan kan je wel 5 buigproeven laten doen er zit vast wel een keer een goede tussen.

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:17

Ik heb 28 euro exclusief BTW betaald per foto.En meestal hebben ze meerdere foto's nodig om echt een goed oordeel te kunnen geven.Bij twijfel lekker verder zoeken,voor je het weet zit je met de gebakken peren.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:47

450 euro rontgologisch keuren op alle 4 benen (20 foto`s), dat is wat ik heb betaald en hij is nog bij ons thuis gekomen ook nog!!
ook mijn ruintje heb ik destijds laten keuren en kwam niet door de buigproef heen, nu enkele jaren later blijkt zijn voetje waar hij destijds op is afgekeurd zijn beste voetje te zijn!!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:58

iemand die ik ken heeft afgelopen een paard laten keuren voor de verkoop en die betaald 350 euro.
maar weet eerlijk gezegt ook niet hoeveel foto's zij hebben laten maken.

scheelt wel veel trouwens 19 euro of 28 euro voor een foto!

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:07

ja het verschil in prijzen bij de DA . ik heb bij de laatste 2 die ik heb laten keuren zelfs nog ietsje meer moeten betalen 498 en 512 euro.

ja wat is wijsheid. in ieder geval is het flauwekul dat men nooit een tweede buigproef doet op een en hetzelfde been. bij twijfel doen ze hem gewoon nog een keertje. dat is dus wel mooi gezegt door de verkoper maar niet waar.
dat er iets aan de hand is is ook niet gezegt. er zijn idd paarden genoeg die niet door de buigproef komen maar waarbij op de foto niets te zien is. en ook die op de buigproef goed zijn en op de foto heel slecht. maar het risico is dus wel aanwezig.

hetgene je kunt doen als je het paardje echt zo geweldig vind is naar een andere kliniek en daar dan wel compleet laten keuren. incl foto's dus. of deze DA alsnog foto's laten maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:10

Ligt nogal welke veearts je keurt. Maar afkeuren doen ze tegenwoordig niet meer, een negatief advies geven wel.

Vaak als een paard klinisch niet goed is, dan word er aangeraden om het paard een week of 2 later nogmaals te keuren. Het is wel vreemd, dat het paard de eerste keer bij de buigproef wel goed liep, en de tweede keer niet. Dat is inderdaad niet gebruikelijk en daarbij kan je met buigproeven echt een paard kreupel trekken.

En er zijn best wat veeartsen die er niet zo goed in zijn

Je zou even wat foto's van de voorbenen kunnen nemen voor de zekerheid. De kosten verschillen nogal per kliniek. Bij de ene kan je een paard voor 280 euro volledig gekeurd hebben, en bij de andere kost het 500 euro

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:05

iK BETAAL 20 EURO PER FOTO. Als je het niet vertrouwd zou ik zeker een paar foto's laten maken dan weet je het zeker. Laat er ook eens een andere DA naar kijken niet alle DA-en zijn even goed in het buigwerk. Let wel een DA kan een paard ook helemaal krom buigen

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 02:00

Het gebruik van buigproeven wordt steeds meer betwijfeld juist omdat het een moment opname is en het moet goed gedaan worden. Dit is niet altijd het geval. Een paard kan op foto goed zijn en toch wat hebben. Een paard wat op foto wat laat zien, kan eventueel nergens last van hebben en dus goed lopen. Voorbeelden zat.
Ik zou eventueel een second opinion doen als je echt voor dit paardje wil gaan en wil je toch eventuele zekerheid dan maar een fotootje maken?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:41

Ik zou inderdaad ook een second opinion laten doen.
(tip: vraag van te voren hoeveel het kost om een foto te laten maken. Mocht het dan nog niet goed zijn, kun je het daar dmv een foto direct uitsluiten)

Vandaag moet mijn paard gekeurd worden. Spannend... Ik hoop zo dattie goed is. (nagelbijtende smiley)
Zoniet dan rijd ik hem gewoon door! Maar phoe heej. toch wel redelijk zenuwslopend.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:46

je zou met de mensen van het paard af kunnen spreken dat hun de keuring betalen als hij afgekeurd wordt, en jullie als hij goedgekeurd wordt. de prok keuring van mijn merrie was iets meer dan 300 euro. Dit bedrag valt in het niet als je bedenkt wat het kost om een ongezond paard op de been te houden...
En een buigproef kan wel eens wisselende resultaten geven, maar het advies van een veearts zou ik niet negeren.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:57

Jeetje wat betalen sommige weinig voor foto's
Bij ons is het ook iets van 100 euro per foto...

Maar ik zou zelf nog een keer die buigproeven laten doen en dan kan je nog besluiten om een foto te maken van het voorbeen.

Ik heb ook eens een pony laten keuren helemaal met foto's en al en die liep een maand later ook kreupel, dus het zegt niet altijd wat..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:00

Een buigproef is een momentopname. Als je echt interesse hebt in het paard zou ik, zoals eerder is opgenoemd, foto's laten maken en eventueel een peesscan, omdat je op de foto toch niet alles kunt zien. Een buigproef moet goed worden uitgevoerd om uitsluitsel te kunnen geven. En ik ken gevallen van paarden die op elke buigproef kreupel liepen en waar op de foto en de scan echt niets te vinden was.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:03

ammaniej had het ook toen ze haar fries liet keuren, paard werd door de dierenarts op 4 benen kreupel bevonden, is daarna in een kliniek verder bekeken en toen bleek er niks aan de hand te zijn...
misschien een second opinion door een andere dierenarts of kliniek?

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:12

100 Euro per foto is wel duur, zit daar geen consult bij?
Ik betaal geloof ik 48 euro per foto.

De keuring hoeft overigens niet superduur te worden. Als je afspreekt dat de DA begint bij het
slechtere been en dat je meteen stopt met keuren als er een gebrek is dan hoef je als het paard niet goed is niet je hele serie foto's af te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:19

vlasta schreef:
Jeetje wat betalen sommige weinig voor foto's
Bij ons is het ook iets van 100 euro per foto...

Maar ik zou zelf nog een keer die buigproeven laten doen en dan kan je nog besluiten om een foto te maken van het voorbeen.

Ik heb ook eens een pony laten keuren helemaal met foto's en al en die liep een maand later ook kreupel, dus het zegt niet altijd wat..

100 euro per foto

Dus een volledige rontgenologische keuring a 18 fotos kost bij jou veearts 1800 euro

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:37

wat een prijzen hier.

als ik zoveel moest betalen voor een fotootje ging ik toch echt een andere DA zoeken.

ik vond een verschil van 19 en 28 euro al veel. maar zoiets kan nog.

maar 48 en 100 euro

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:44

Ik heb even op een rekening van afgelopen maand gekeken en de foto's waren incl.BTW € 32,45 per stuk.En dit is bij de Lingenhoeve te Lienden,paardenkliniek.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:00

volgens mij betaal je bij een paardenkliniek ook altijd meer dan bij een gewone DA-praktijk die ook paarden en koeien doet.

die 19 euro van mijn foto's was trouwens wel ex btw (was ik vergeten erbij te zetten) maar dan is het dus nog een stuk goedkoper