tong uit de mond...medische oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mara

tong uit de mond...medische oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 15:06

hoi,

Mijn paardje steekt haar tong uit de mond. Niet over het bit heen, maar gewoon hangend uit de mond! Het is nu echt een tic geworden, want zelfs als ze over de rug loopt en echt ontspannen is, doet ze het nog.

Wij hebben al 10tallen verschillende bitten gebruikt en ook wel eens opgebonden (dit laatste heeft veel risico op wedstrijden, dus dat doen we liever niet meer)

Weet iemand of je dit probleem medisch kunt oplossen? Is het bijvoorbeeld operatief mogelijk om een stukje van de tong eraf te halen?en wat zijn de kosten hiervan?Is het gegarandeerd dat hij dan nooit meer de tong er uit steekt?

Of zijn er nog andere middelen op dit op te lossen, qua rijtechnisch hebben we al veel geprobeerd, maar ze gooit zo gauw ze aan het werk moet haar tong eruit. met losstappen en uitstappen heeft ze hem er meestal in!

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

groetjes regina

kapje

Re: tong uit de mond...medische oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:13

Je mag een paard echt niet verminken omdat hij zijn tong er wat uitsteekt hoor! Zijn tong inkorten, hoe kom je erop??!!

Sorry hoor klinkt misschien een beetje fel maar ik vind dit echt iets superbelachelijks!! Zie het al voor me: dierenarts, kunt u misschien een stukje van zijn tong eraf snijden??
Weet je wel waarvoor hij zijn tong nodig heeft??!!

Rijtechnisch kan je beter aan je instructeur vragen. Als het idd een tic is, is het denk ik wel moeilijk op te lossen.

Mara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 16:21

jah kijk het klinkt heel bot jah, maar ik vroeg het me alleen af of zowiets mogelijk is...daarom omdat een paard anders wel zn smaakorgaan niet of minder heeft! Daarom vraag ik het hier of iemand dat weet!!

ik bedoel het iig niet zoals jij denkt...mn paardje is de liefste van allemaal, maar tis alleen zow k*t omdat ik op wedstrijd er op afgerekend kan worden!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:21

Wist ook niet wat ik las toen je vroeg of er een stuk van de tong af kon; dat is pure dierenkwelling. Ze hebben de tong hard nodig bij eten, likken, drinken enz.
Heb je al eens goed naar het gebit laten kijken?
Sommige paarden doen het uit gewoonte. Doet ze het ook bij bitloos rijden? Soms wil een tonglepel of rekje wel helpen, maar dat zou ik pas proberen als er geen medische oorzaak is. 1 vd 2 is tot de klasse M2 toegestaan bij wedstrijden dacht ik.

Mara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 16:25

Kyona schreef:
Wist ook niet wat ik las toen je vroeg of er een stuk van de tong af kon; dat is pure dierenkwelling. Ze hebben de tong hard nodig bij eten, likken, drinken enz.
Heb je al eens goed naar het gebit laten kijken?
Sommige paarden doen het uit gewoonte. Doet ze het ook bij bitloos rijden? Soms wil een tonglepel of rekje wel helpen, maar dat zou ik pas proberen als er geen medische oorzaak is. 1 vd 2 is tot de klasse M2 toegestaan bij wedstrijden dacht ik.

tonglepel gebruiken we al...helpt niet en gebit wordt elk half jaar nagekeken!

kapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:03

Mara schreef:
ik bedoel het iig niet zoals jij denkt...mn paardje is de liefste van allemaal, maar tis alleen zow k*t omdat ik op wedstrijd er op afgerekend kan worden!

Dat snap ik wel hoor
Hopelijk vind je snel een goede oplossing (met hele tong!! )

Mara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 17:32

jah ik hoop het...kvind ut ook zow raar dat ze het een tijdje (red: 2 a 3 maanden) niet heeft gedaan, maar na de vakantie deze zomer begon ze er weer mee!

ellepel

Re: tong uit de mond...medische oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:43

wat was er anders in die 2 maanden dan?
daar moet dan toch echt wel een verklaring voor je zitten.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:53

Er is geen medische oplossing voor tong uit de mond. Dus ik plaats hier een slotje.