Slokdarmverstopping

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Allegandra

Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 22:31

Wie van jullie heeft wel is te maken met een slokdarm verstopping en wat doen jullie er tegen??

Mn paardje heeft nu stenen in haar voerbak zodat ze moet "zoeken"naar haar eten en niet kan schrokken...verder snoepjes geven als je er bij staat en rustig geven..en soms beetje masseren...

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:59

Wanneer een paard eet, slikt het paard na het kauwen het voedsel door. Hierna wordt het voedsel door de slokdarm naar de maag getransporteerd. Normaal gesproken glijdt het voedsel probleemloos door naar de maag. Echter soms blijft een voedselbrok hangen in de slokdarm en kan niet meer verder.

Paarden schrikken hier over het algemeen van en voelen zich heel onplezierig. Zij vertonen spasmen van de halsspieren, paniek, zweten en speekselen. Ook kan er voedsel terugkomen door de neus. Soms zijn de verschijnselen lastig van koliek te onderscheiden. De paarden zijn soms onrustig en willen gaan liggen.

De eigenaar heeft dikwijls de indruk dat het dier zal stikken. Dit is echter niet het geval. De voedselbrok zit in de slokdarm en niet in de luchtpijp. Toch is het raadzaam om de brok snel door de dierenarts te laten verwijderen.

Het vastlopen van voer gebeurt vaak bij (onvoldoende geweekte) pulp, bij brok, grasbrok of zeer kort gemaaid gras. Ook het gulzig naar binnen schrokken van voedsel kan soms leiden tot een slokdarmverstopping (voernijd). Denkt u bij een slokdarmverstopping ook eens aan de kiezen. Slecht kauwen kan uiteraard ook leiden tot een te grote voedselbrok.

De dierenarts sondeert het paard met een neussonde en probeert voedseldelen weg te spoelen totdat er doorgang is naar de maag. Dit kan soms wel een uur of langer in beslag nemen. Voorafgaand wordt een spierontspanner in de ader gespoten zodat de slokdarm wat ontspant. Vaak wordt dit nog gecombineerd met een sedatiemiddel, zodat het paard het sonderen en spoelen beter toelaat. Bovendien hangt dan het hoofd goed naar beneden. Hierdoor wordt de kans op voedseldelen en water dat in de longen terechtkomt minder.

De ernstigste complicatie van een slokdarmverstopping is een verslik pneumonie. Dat wil zeggen dat het paard voeseldelen in de longen krijgt. Hierop ontstaat een ernstige longonsteking die een zeer slechte prognose heeft.

Als een paard een slokdarmverstopping heeft gehad is het raadzaam om het dier geweekte brokken te voeren of slobber. Het liefst vanaf borsthoogte. Een ronde steen in de voerbak kan gulzig eten tegengaan.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:50

Mijn paard heeft het een aantal keer gehad van het kuilvoer dat ze op die stal kreeg. Het was geen van die keren echt ernstig, als we d'r slokdarm "masseerde" in de richting waar het voer heen moest (naar beneden dus) was het zo weer over.

rosecroft6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:54

Die van mij heeft het ook regelmatig ik moet zeggen op het moment gaat het goed.
Ik laat de dierenarts komen als ze heeft want met maseren krijg ik het niet weg.
Verder geef ik nu hooi in een hooinet dan kan ze niet zo snel eten en de brok daar doe ik hele penen door en appels dan moet ze die ook zoeken.

haffiesbedum

Re: Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:41

Mijn 2 hafjes hebben hier ook wel eens last van, meestal van het te gulzig brokken eten. dan pak ik een 10cc spuit vol slaolie en geef die achter in de mond. meestal 'glijd' de voedselbrok dan wel door. (mijn veearts komt trouwens pas als de voedselbrok na een half uur á 3 kwartier nog niet weg is, ook omdat het niet direct gevaarlijk is).
Wel uitkijken met paarden die het vaker krijgen, de slokdarm kan bij beschadiging littekenweefsel gaan vormen waardoor de kans op verstoppingen steeds groter wordt!

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:52

xxappiexx schreef:
Mijn paard heeft het een aantal keer gehad van het kuilvoer dat ze op die stal kreeg. Het was geen van die keren echt ernstig, als we d'r slokdarm "masseerde" in de richting waar het voer heen moest (naar beneden dus) was het zo weer over.

Ze krijgt nu trouwens hooi ipv kuil en sindsdien heeft ze het niet meer gehad, zal wel komen doordat ze de kuil lekkerder vond en het steeds opschrokte.