Een Einschutz, wie heeft er info?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hananya

Een Einschutz, wie heeft er info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:52

Ik heb een merrie op stal staan die afgelopen donderdagochtend de stal ineens niet uit wilde.
Ik keek nog eens goed en het dier bleek een enorm spronggewricht te hebben. Ik had haar de avond daarvoor nog gepoetst en weet dus zeker dat het er toen nog niet zat.

Ze wou er ook absoluut niet op staan en had veel pijn. De dierenarts stelde als diagnose: een einschutz.
Hij vertelde dat het een bacterie is die in het bloed zit en in dit geval neerslaat in de (lymfenklieren van de) hak. Het is eigenlijk een soort bloedvergiftiging. Nu is het zaak dat het zich niet gaat verspreiden door de rest van het lichaam. Veel antibiotica dus..
Echter is de merrie ook nog eens drachtig, dus ze kunnen niet alles spuiten wat ze bij een guste merrie zouden doen.
Het trekt gelukkig niet verder naar boven richting de knie, maar vanaf het spronggewricht naar beneden heeft ze een dikke olifantenpoot.

Ze lijkt er op het moment niet echt pijn aan te hebben, maar het been is alleen een beetje stijf door al het vocht dat erin zit.
Ze heeft een stalbandage om 's nachts en staat overdag zolang mogelijk buiten. Ook spuit ik het been 4 keer per dag af.

Maar mijn vraag is eigenlijk of iemand hier ervaring mee heeft en eventueel nog tips heeft....?

Alvast bedankt!

Pharlap

Re: Een Einschutz, wie heeft er info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:44

Ons oude leasepaard heeft het gehad, en die heeft het maar net overleefd.
Heel zijn achterbeen was zo dik als een oliefantspoot en hij was uiteraard stokkreupel.

Zijn been werd ingesmeerd met groene leem en ook moest het afgespoten worden. Wij moesten ( mijn man dan ) er wel stukje mee wandelen.
Hij kreeg ook medicijnen van de veearts maar vraag me niet precies wat want dat weet ik echt niet meer.

Het ontstaat vaak doordat er een klein wondje ergens zit waar vuil in komt.
Het kan wel levensgevaarlijk worden als het verder door zijn lymfebanen schiet.

Sterkte ermee.

Groetjes Pharlap.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:44

Ja sterkte ermee. Bij ons op stal staat een paard die het een aantal jaren geleden heeft gehad. Is nog maar net goed gegaan. Alleen is het dikke been er niet meer af gegaan dus ze heeft het paard wel uit de sport moeten terugtrekken. Ze kon de Z oefeningen niet meer doen met dat been.
Ik kan je geen tips geven maar wens je succes ermee.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:42

bij ons op stal staat een hengst die al anderhalf jaar 1 olifanten poot heeft. We hebben hem ooit zo "gevonden" in de stal. En hij heeft er niet meer last van als voordat hij de dikke poot kreeg. Bij hem is het wel altijd gebleven. Hij speelt nog gewoon als een jonge hengst (ondanks dat ie 23 is nu). Je doet volgens mij al alles wat je kunt doen.. Goed afspuiten en stappen, en verder zal je dierenarts je vast de medicatie geven die mogelijk is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:17

Een merrie van mij heeft het jaren terug gehad.
Ze had een peesblessure en bleek ernstig allergisch voor de voorgeschreven medicatie.
Gevolg een olifantspoot. Haar voorbeen was vanaf de boeg tot aan de kogel superdik. Niet meer te omvatten met 2 handen.
Ik kreeg allerlei middeltjes van de DA die geen resultaat gaven.

We hebben toen anti-flogistine van Sectolin gebruikt. Volgens mij nog verkrijgbaar bij oa. Divoza.
Het is een pasta die je au bain marie verwarmt en op het been smeert.
Daarna plastic eromheen en vervolgens watten en een bandage.

Na 3 dagen hadden we het been weer helemaal normaal.
Sindsdien heb ik altijd anti flogistine op voorraad. Ik gebruik het ook bij mezelf voor kneuzingen, verrekkingen, zwellingen enz.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:31

Even off-topic.

Normaal schrijf ik olifant wel goed hoor .
( ik zit alweer een paar maanden aan de zware pijnstillers, ik geloof dat het mijn hersencellen aantast ).

Groetjes Pharlap.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 09:33

Dank jullie wel voor de reacties!

Inmiddels is het vocht in het been wat afgezakt en de koorts blijft ook weg. Ik spuit nu twee keer per dag antibiotica en ze staat nu ook aan de quadrisol tegen de pijn.

Ik sprak toevallig een vriendin van me, die dierenarts in Duitsland is, en ze vertelde dat ze in Duitsland een soort kous voor dit soort gevallen hebben.
Deze zou ze dan eventuel de rest van haar leven een aantal uur per dag moeten dragen (bijv 's nachts) om het vocht af te drijven. Op die manier houdt ze niet de rest van haar verdere leven een olfantenbeen...
Iemand hier al eens van gehoord?
Het leek me eventueel wel eens de moeite van het proberen waard.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:36

Nooit van gehoord,ik weet wel dat je ook een bandage{heel los} met een onderlap met azijn eronder kan doen. Azijn werkt vochtafdrijvend,dat helpt erg goed.