luchtzuigen ontwikkelen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoopy19

luchtzuigen ontwikkelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 16:00

hoi, bij ons op stal staat ene paard, en volgens mij ontwikkeld zei het luchtzuigen. ze zet niet haar tanden ergens op, maar buigt gewoon haar hoofd in zo'n knikbeweging en dan hoor je dat geluid. ( ik heb eerder zelf een pony gehad die was een luchtzuiger, maar zei deed dat door met haar kin te duwen op de deur of waterbak of voerbak etc,, dus ook niet met de tanden)

wat kunnen wij ertegen doen dat ze het luchtzuigen niet evrder gata ontwikkelen? ik zat zelf te denken aan een paar weken een luchtzuigband om te doen....
volgens mij ziet dit paard het nu gewoon als spelletje ofzo, maar we willen dus absoluut niet dat ze het verder gaat ontwikkelen tot gewoonte.

iemand tips?

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:20

Als een paard zijn nek buigt en je hoort dat luchtzuiggeluid, dan is hij het niet meer aan het ontwikkelen, maar dan zuigt hij al gewoon lucht!!! Het paard is het gewoon gaan doen uit verveling. Verder schijnt het zo te zijn dat paarden dit niet van elkaar overnemen.

Maar zo te horen is het paard er nog maar net mee begonnen en doet ze het ook (nog) niet veel. Ik zou het paard gelijk een goede luchtzuigband om doen. Misschien dat je omdat je nu vrij snel ingrijpt dit nog gedrag stoppen met behulp van zo'n band. Misschien dat je de band zelfs wat langer om moet doen dan een aantal weken, maar dat merk je vaneigens.
Geef het paard ook meer ruwvoer (hooi ofzo) over de dag verspreid. Dan heeft het paard wat te doen.

Veel succes in ieder geval!

ellepel

Re: luchtzuigen ontwikkelen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:26

in elk geval op zoek gaan naar de oorzaak, voordat je de symptomen gaat aanpakken!

word er wel voldoende ruwvoer gegeven?
minimaal 3x per dag is absoluut nodig voor een paard.
is er voldoende rust in de stallen aanwezig?
komen de paarden er wel voldoende uit?

zowiezo altijd eerst daar aan gaan werken , pas als je absoluut zeker weet dat je dier de beste verzorging krijgt en het dan nog doet kun je een band proberen..

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:14

Band heeft geen zin: het is dierenkwelling en als hij zijn tanden niet gebruikt voor het zuigen helpt een band ook niet. Vaak hebben paarden die luchtzuigen last van hun maag. Dus onbeperkt hooi geven weinig krachtvoer en je kan een supplement proberen (maagcomposituum van de Groene Os bijv.).

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:50

Idd, dit is ook hetgene wat ze bij 'mijn' verzorgpaard zeiden, ze kan net ze goed last hebben van maagzuren. Hier voor zijn diverse middelen bekend.

snoopy19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 03:48

hmm.. ze laat ook wel eens boeren, en die stinken dan echt vreselijk. Is dat mischien iets te maken met die maagzweren die jullie bedoelen?
over het voer:
ze worden 3x per dag gevoerd met krachtvoer, en 2 keer met ruwvoer, en smorgens vanaf 9 uur tot 2 uur ongeveer staan ze buiten.
En helaas zal dit schema zo blijven, als jullie er op-of aanmerkingen aan hebben,het is een pensionstal,en het is altijd zo gedaan, en anders kan het niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:17

en hoeveel krachtvoer krijgt ze dan?

even uitleggen:

met het kauwen van hooi neutraliseerd het speeksel wat ze daarbij produceren het maagzuur, hoe meer hooi, hoe beter dus.

bij brok produceer je bijna geen speeksel, slecht voor de maag dus.
snap je?

dus probeer dan de hoeveelheid hooi omhoog te doen, en de hoeveelheid krachtvoer naar beneden, jouw dier heeft daar duidelijk last van...
dus misschien wel 3x krachtvoer, maar een kwart schepje per keer bijvoorbeeld.,

snoopy19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 09:22

zekrijgt ook maar een halve schep per keer, en het is gewoon basisbrok, daar zit dus niet veel in...

ze krijgt wel ruim hoeveelheid hooi.

maar heeft dat boeren er niet mee te maken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:40

hmmmm...
van een halve schep zou t haast niet moeten komen denk ik.

bij mensen is het trouwens ik wel zo dat als ze last hebben van een zweer dat ze heel veel boeren.
) ex/schoonmoeder had een maagzweer en die boerde dus de hele dag door '

denk dat je es moet gaan zoeken naar informatie erover, hier op bokt is wel es een topic geopend over paarden met een maagzweer.
hoeft trouwens niet perse van het eten te komen, stress kan ook een oorzaak zijn, te veel binnen en te weinig beweging bijvoorbeeld.

snoopy19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 10:07

het is wel een druk paard, en zit wel vol stress op een concours. maar ze is nog maar 5 en ze zijn net met haar bezig. heeft het dara mee te maken? en hoe kom je er achter als ze een maagzweer heeft o.i.d?

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:47

lijkt mij dat het paardje in een stressituatie is. Meer lekker vrij geven in de wei of padock liefst met vriendjes erbij. Tijdens het concour zal ze haar stress laten zien. Buiten het concour is het luchtzuigen de uiting van de stres. Misschien kan ze het allemaal niet aan. Ze is nog redelijk jong he!

snoopy19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 11:58

Het paardje komt overdag van 9 tot 2 gewoon buiten samen met 18 andere paarden ze staat op stal tegenover een ander paard, die ze dus kan zien, en ze kan rechts om het hoekkie kijken daar ziet ze ook alle paarden, ze kan door het raam heen naar buiten kijken, dus dat is allemaal wel goed dacht ik zo. Ze heeft een grote himalaya liksteen waar ze helemaal dol op is, en ze heeft speelballen in de stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:28

denk toch dan een veearts gaan vragen wat de mogelijkheden zijn, misschien dat die een idee heeft voor behandelin ervan?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:31