Longen oke, toch hoesten en slijm uit mond, wie weet raad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

buitenlust

Longen oke, toch hoesten en slijm uit mond, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 12:23

Mijn paard heeft een laryngoscopie gehad en zijn longen zijn helemaal oke.
Toch hoest hij af en toe in het werk. Ziet er dan benauwd (open neusgaten) uit en verliest vaak taai slijm uit de mond. Dit lijkt hem dan in de weg te zitten en hoest dan vanuit zijn "hoeven" om het , zo het lijkt, kwijt te raken.
Zijn luchtpijp is dus in orde, maar zou er ms. iets met zijn slokdarm zijn? Net hooi eten voor het werk geeft ook wel eens deze klachten.
Een hoestdrank voor het werk helpt niet.
Wie kan mij tips geven? (p.s. hij werkt niet hoor, met deze klachten).

joss

Re: Longen oke, toch hoesten en slijm uit mond, wie weet raa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:18

Zou het niet kunnen zijn dat het een allergische reactie op iets is ? m.n op stof . Wat voor stalbedekking heb je in zijn stal ? en krijgt ie hooi of kuil?. Bij mijn paard zijn de longen ook oke bevonden maar kan niet op stro staan .

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:14

Ik zit ook aan een meer alergische reactie te denken als verder alles goed is, stof of iets dergelijks.

EvaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:19

En nat hooi voeren?
Ik kende een paard met dezelfde reactie op hooi als de jouwe, als het hooi nat gevoerd werd was er niets aan de hand.

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 15:22

Stro of zaagsel maakt niet uit. Mijn hooi is van goede kwaliteit maar wel iets stoffig. Ben dit al maanden aan het voeren, maar begint nu te hoesten. Kan dit dan als het allergie is?
Hooi dus maar drijfnat maken om uit te proberen of dat het is of kuil proberen?

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 15:26

Hij lijkt ook inderdaad gewoon op een kriebel in de keel door hooi.
Maar zijn hoesten gaat echt vanuit zijn tenen en heeft ook weinig adem als je hem rijdt.
Hij staat aan huis en ik hoor hem maar een paar keer per dag.ik ben met wedstrijden gestopt door dit euvel omdat je met deze kwaal niet door kunt trainen. Is verder zo gezond als een visje, maar tijdens een les, begon hij dan bijv. weer.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:29

strottenhoofdontsteking?
veel paarden schijnen dit soms te hebben maar de meeste mensen doen er niets tegen (zegt die DA)
Ons paard had dezelfde klachten en had dus strottenhoofdontsteking, een week antibiotica (tjonge wat is dat duur!).

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 16:49

Bedankt voor jullie reakties. Strottehoofdontsteking is voor mij inderdaad nieuw.
Maar zou hij dan niet lusteloos zijn of koorts moeten hebben. Ik heb nog antibiotica staan, maar om hem dat nu zomaar te geven.
(valt wel te proberen, want als het dan over zou zijn, kan ik allergie uitsluiten.Staat ook overdag buiten en s'nachts in een buitenstal, dus dan zou hij wel erg allergisch moeten zijn).
Ik ga toch maar eerst even beginnen met zijn hooi nat geven.
Dat kan in ieder geval geen kwaad.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:10

Heb je de stembanden al na laten kijken? Als er een stemband verlamd is (cornage), dan kan dat heel goed voor benauwdheid zorgen, waarbij ook slijm wordt gevormd. Wij hebben zo'n paard, ze is nu geopereerd, haar stemband is weer oké nu en klachten zijn over.

Groeten
Soma

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:16

@soma: bij een laryngoscopie kijken ze ook of hij geen cornage heeft. mijn paard heeft dit in bodegraven gehad en heb er een uitleg bijgekregen wat ze gingen controleren en bekijken.

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 10:13

Klopt,
Alles wat we in zijn luchtpijp tegenkwamen zag er keurig uit, dus ook de stembanden.
Daarom vermoed ik ook dat er is iets in zijn slokdarm, want in die"buis" hebben we geen cameraatje gedaan.

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:57

buitenlust schreef:
Stro of zaagsel maakt niet uit. Mijn hooi is van goede kwaliteit maar wel iets stoffig. Ben dit al maanden aan het voeren, maar begint nu te hoesten. Kan dit dan als het allergie is?
Hooi dus maar drijfnat maken om uit te proberen of dat het is of kuil proberen?

Als je paard op stro staat , zou ik hem er toch maar afhalen en op mot zetten (ontstoft). In stro zitten veel stof en schimmelsporen waar je paard lekker in zit te snuffelen . Je zegt dat het hooi wel stoffig is , als je toch de keus heb zou ik hem kuilvoer geven , en anders het hooi echt een paar uur laten weken in een kuip met water . Denk er aub niet te licht over , ik heb er een dampig paard aan over gehouden . Ik dacht ook niet dat ie een stofallegie kon hebben , want hij heeft zijn hele leven op stro gestaan en hooi gegeten .

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 18:54

Hij is 17 jaar en staat heel zijn leven al op houtvezel.
2 jaar terug had hij op houtvezel deze klachten en heb hem toen laten onderzoeken en er was toen niets te vinden.
Vanaf de zomer staat hij nu op stro(zo maar eens aan het proberen). Sinds een week dus weer diezelfde klachten als toen.
Ik geef hem nu geweekt hooi, ben benieuwd.

Even vragen: Wat versta je onder mot? Is dat houtvezel of turfmolm?
Hoe is de dampigheid ontstaan bij jouw paard? Lange tijd over heen gegaan en heel sluipend?
Zou je een stofallergie kunnen testen? bij de DA?
Zodat je dit zeker weet en ernaar kunt handelen?

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:58

Bij mijn paard duurde het 2 stalperiodes (in de zomer geen last gehad ...weidegang). Het begon gewoon met een verkoudheid . Tijdens het rijden ook flink hoesten . DA erbij .... ventipulmin gehad , toen de fles leeg was ging het een week goed en daarna was het weer mis. Weer aan de ventipulmin en daarna weer en vele flessen later heb ik toch maar eens een bronchoscopie laten doen . De longen zagen er goed uit maar aan de luchtpijp zelf was te zien dat het geirriteerd was (niet ontstoken) waarna de Da vroeg of ie op stro stond . Ja , al jaren . Direct er van af halen was het advies en kuilvoer . Binnen no-time waren de hoestbuien over . Dus heel duidelijk een allergie. Dus van al dat vele hoesten zijn er vele longblaasjes daarmee stuk gegaan en dat hersteld niet meer . mijn paard moet nu meer moeite doen om uit te ademen en daarmee zie je een dubbelslag bij zijn flanken. Hij heeft er met rijden geen last van , maar met hele warme dagen in de zomer hoor ik hem weleens hoorbaar ademen . Hij staat nu op zaagsel (speciaal voor paarden en ontstoft) . Als jij je paard van het stro afhaalt en kuilvoer geef , dan zouden de klachten minder of zelfs over moeten gaan .Als dat zo is kan je ervanuit gaan dat je paard een stofallergie heeft ontwikkeld .

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 00:35

Bedankt voor je verhaal joss.
Zaagsel dus maar weer en het geweekte hooi. Het minste wat ik kan doen...
Vanavond hoestte hij nadat hij nat ( echt drijfnat,doorweekt) hooi at. Het lijkt heel erg op een flinke kriebel in de keel.
Ik ga het zo een tijdje aanzien en als het dan een allergie is, moet het over gaan, zo niet DA.

chantalmelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:01

Mijn paard heeft precies hetzelfde!!! Ik heb hem sputolycin gegeven. Dat is een slijmoplosser. Je zal dan snel merken dat het dikke slijm wat uit de mond komt, vrij snel weg is. En inderdaad nat maken van hooi doe ik ook en dat helpt ook. Hij hoest nu nog wel, maar alleen na het voeren. Het gaat nu weer steeds beter.

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:43

Al eens naar de tanden gekeken?
Mijn merrie heeft eens 2 à 3 dagen echte slijmen gehad in haar mond, waardoor ze de eerste dag wel redelijk belemmerd werd te eten. Maar dit bleek een doorkomende tand te zijn (achteraan). Ze hoestte er niet bij, zoals de jouwe wel doet...

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 18:18

Naima, dat van jou lijkt me wel iets anders. Tanden worden ook bijgehouden en hier is niks mis mee. Ik neem aan dat er ook geen nieuwe tand bij komt met zijn 17 jaar.
Ik houd jullie op de hoogte als er wat verandert. Staat nu op houtvezel en krijgt doorweekt hooi. De sputolysin zal ik nog in mijn achterhoofd houden als het slijm weer uit zijn mond komt als hij weer gereden wordt.
Voorlopig fungeert hij als pleegvader voor mijn veulen en doet dat hartstikke goed. Ik vind zijn leventje zo wel prima.
Hij loopt M2 maar volgens mij, vindt hij het leven zo ook wel goed.
Als ik hem niet meer hoor hoesten, probeer ik hem weer eens even onder het zadel, pas dan zal weer duidelijk zijn hoe het met hem gaat. Ziet er nu verder gezond uit, afgezien van de enkele megahoest vanuit zijn "hoeven".

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:49

Je kan d.m.v. een bloedonderzoek vaststellen of je paard allergisch is. Ik zou er niet te lang mee wachten door er zelf van alles in te stoppen met medicijnen e.d. Zou verder op zoek gaan naar de oorzaak met je dierenarts. En ondertussen alle mogelijke prikkels zoals hooi, stof, schimmels uit de buurt van je paard houden.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:08

Hier nog iemand met hetzelde probleem als wat jij hebt. Althans, op het moment gaat het goed. Mijn paard (16) begon begin dit jaar te hoesten. Ook zo erg dat ik niet met hem normaal kon werken. Ben eerst met sputolysin begonnen. Dat hielp niet. Toen heeft hij een vrij zware anti-biotica gehad. Daarna nog verder laten onderzoeken, er is een kweek gemaakt om te kijken of hij allergisch was voor iets, dat was niet het geval. Hij stond altijd op stro, heb hem op vlas gezet. Ipv hooi ben ik kuil gaan voeren. Het gekke was dat hij op pensionstallen gestaan heeft waar het voer echt slecht was een minder frisse stal dan nu en hij had nooit last van zijn luchtwegen. Nu staat hij thuis en kreeg/krijgt alleen datgene waarvan ik denk dat het het beste is. Na al die onderzoeken was er nog niets uitgekomen. Het is na enkele maanden vanzelf overgegaan, althans ik denk ook mede door het niet meer voeren van hooi. Ik had toevallig vorige week net niet genoeg kuil meer en had nog een goed baaltje hooi. Daar heeft hij een plak van gehad. Dezelfde avond begon het weer... Dus, dat doe ik niet meer. Ons andere paard is trouwens in dezelfde periode ook begonnen met hoesten maar daar sloeg de anti-biotica wel aan.

Ik kreeg het advies om hem dan 24 uur per dag buiten te laten. Dat ging 2 dagen goed, toen haalde ik hem hoefbevangen uit de wei
Gelukkig in een nog niet zover stadium, hij is er goed bovenop gekomen. Maar dat kwam dus weer van het niet kunnen werken en omdat hij dit al eens gehad had en er dus gevoelig voor is.

Nu gaat het weer goed. Heel af en toe hoor ik hem nog wel maar niet tijdens het werk.

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 00:04

Hallo Ratzel,
Wat een gedoe hè, zoeken naar een oorzaak.
Gigolo heb ik gisteren en vandaag niet meer horen hoesten. Ik heb er moed op dat het zaagsel en drijfnat hooi hier voor gezorgd hebben.
Vrijdag mag hij weer wat lopen onder het zadel. Bij de derde kuch stop ik en laat ik via bloed misschien de allergie testen. (heb ik met mezelf afgesproken.
Maar ik hoor hem niet meer, dus ik heb hoop.
Bedankt voor alle tips en ik laat nog even weten hoe het verder loopt als hij weer bereden wordt.

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 00:42

Gigolo loopt weer onder het zadel. Geen hoest meer gehoord.
Stofallergie dus hoogstws.

Bedankt allemaal voor het meedenken.