Curly coated syndroom?!(of zo iets?!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lara75

Curly coated syndroom?!(of zo iets?!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 22:22

Mijn Welsh pony van 35 is nu al voor de 2e keer hoefbevangen,
en beide keren geen eiwit overschot gehad ofzo ( in de vorm van te veel gras of biks ) Ze is ook niet dik, eerder wat schraal.
Nu ben ik er bang voor dat ze dat syndroom heb, ze heeft namelijk ook de hele zomer verhaart, en niet zo'n klein beetje ook!
De 1e keer dat ze bevangen was was afgelopen februari, en toen alleen links-voor.
Nu is ze aan alle 4 de voeten kreupel en staat ze op de Quadrisol.

Mijn vraag is nu, is hier even goed wat tegen te doen of gaat dit af en aan....?

Ook heb ik gehoord dat je Asparines kan geven om het bloed te verdunnen, en zo makkelijker door de hoeven kan laten stromen.
Als dit zo is, wat is de dosering dan, ze weegt ong. 275kg.
(Ze is ooit gewogen in Utrecht!)

Ik hoop dat iemand me kan helpen....?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:37

Bedoel je de ziekte van cushing?

GCH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:37

Klinkt idd als de Cushing.

Ik weet niet of je asprine mag verdunnen, zou het voor de zekerheid even aan de DA vragen

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:06

GCH schreef:
Klinkt idd als de Cushing.

Ja, denk ik ook.

Ik zou even je da bellen. Vooral niet zelf aan de gang gaan met medicijnen, dan moet je echt eerst even de dosis weten. Het kan nl dat een medicijn bij een paard een sterkere of zwakkere werking heeft dan bij een mens. Een kat kan bijv. aan 1 asperine doodgaan (overdosering), terwijl een hond hier niet dood aan gaat.

Veel sterkte & succes!!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:47

Je kunt op Cushing laten testen. Kwestie van bloedje trekken (pre-waarde), spul inspuiten en de volgende dag weer een bloedje trekken (post-waarde).
Als er Cushing gekonstateerd wordt is daar een 'medicijn' voor waarmee het paard nog een aantal jaren een beter leven heeft.
Cushing gaat niet meer over en op de leeftijd van 35 en afhankelijk van de rest van de gezondheidstoestand zou je moeten overwegen waar je wijs aan doet.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:29

Asperine kan je aan een paard met hoefvbevangenheid geven. in de vorm van Acetylsalicylzuur tabletten 500 mg. Een paard van 600 kg mag daar maximaal 2 x daags 10 tabletten van hebben. Maar wel eerst overleggen met je DA

Cookies

Re: Curly coated syndroom?!(of zo iets?!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:21

Mijn pony heeft ook de ziekte van cushing. En is in september voor het eerst hoefbevangen geraakt. Eerst heb ik een week metacam van de DA gegeven en daarna moest ik van de DA overgaan op Ascal 600. Dat is een merknaam, de stofnaam is carbasalatum calcium. Dit kun je gewoon bij de apotheek halen. Die hebben vaak een eigen merk, die net zo goed is. Het werkt heel goed. Succes met je paardje.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:07

@Cookies: Gebruikte jij geen Pergolide ??

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:00

Ja ik gebruik sinds 2 weken pergolide voor de ziekte van Cushing. Het duurt even voor dat we weten of het spul aanslaat. Een test voor de ziekte van Cushing is niet makkelijk. Het spul wat ze namelijk in moeten spuiten kan weer hoefbevangenheid veroorzaken.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:14

Vertel mij wat, maar dat geldt meestal voor shetjes. De kans voor paarden is erg klein.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:54

Ascal? Joh, dat krijg ik ingespoten tegen migraine, wist niet dat dit ook bij paarden gebruikt werd.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:19

Ja ik las in de bijsluiter dat het ook tegen migraine was, maar dan ik combinatie met een ander middel. Mischien moet ik het zelf ook maar eens proberen.

@sugarmiss, de dierenarts vond het toch te riskant om te testen omdat Ponto al hoefbevangen was. En hij had genoeg sympthomen om meer dan een redelijk vermoeden te hebben dat hij de ziekte van Cushing heeft.

lara75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:00

Ja, Cushing zou best kunnen...
't Gaat alweer wat beter mer d'r, ze krijgt alleen wat hooi (hoop niet dat ze een vitamine tekort krijg ofzo...?) ze is natuurlijk al zo oud enzo..?!
Ze is trouwens erg speels (als ze niet bevangen is) gekke bokkensprongen en met d'r staart in de lucht door de wei rennen, is een dagelijks gezicht.
Ze heeft alleen wat chroniche bronchitis, maar dat had ze al toen ik d'r kreeg (22 jaar geleden!)
Af en toe een kuchje en soms met warm en benauwt weer een beetje kortademig.
Verder is ze kern gezond! (En dat wilde ik graag zo houden...!!!)
Dus bedankt voor de tips !