Rotstraal, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_VHS_

Rotstraal, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 20:08

Mijn paard heeft rotstraal.
Dat heb ik nog nooit bij een paard gehad. Wie heeft er ervaringen mee? Was je paard kreupel? Behandeling? Hoe lang duurde de genezing?
Alvast bedankt voor je info!

briandylan

Re: Rotstraal, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:27

Smeer de straal in met egytische zalf en eventueel kan je er een hoefzak omheen doen.Zorg ook dat de straal regelmatig goed word uitgesneden,dus alle lossen delen moeten weg.Zo kan jij er beter bij maar krijgt de straal ook zuurstof en daar kunnen bacterieen niet tegen.

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:40

Mijn paard is ooit bij de kliniek in Utrecht bijna afgemaakt wegens een foute conclusie. Ze dachten dat hij last had van zijn schiefels, maar hij bleek ernstige rotstraal te hebben.

Toen de hoefsmid kwam om het weg te snijden, kwam er pus uit.. Kun je nagaan hoe erg het was.
We moesten de dagen er na het paard met zijn been in een emmertje bio tex laten weken.
Daarna insmeren met egyptisch zalf, het liefst in de groeven doen met hennep touw!

Dit werkt super, maar hou het goed in de gaten. Rotstraal is niet zo onschuldig als het lijkt.
Mijn paard ging er van kreupel lopen. Wees er op tijd bij...

Voor meer tips pb je maar

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:09

Ik heb een beter goedje dan Egyptische zalf. Je hebt niet dat gezeur met schudden tot je een ons weegt of warmen met warm water en je hoeft ook minder vaak te gebruiken op den duur en is goedkoper.

Hoofsolution.

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 08:14

Wat je ook doet, in elk geval NIET teren!! Daarmee sluit je alles af en wordt het alleen maar erger.
Goed schoonmaken, evt. open krabbelen zodat er zuurstof bij kan daar houdt die bacterie echt niet van. Ik heb bij mijn paard in een tijdje CTC-spray (blauwspray) gebruikt, maar dat verbeterde niet echt. Nu heb van mijn hoefsmid een een of ander goedje dat ik met handschoenen aan met een een tandenborstel erop moet smeren en ik mag wel zeggen dat het bij mijn paard over is. Eén straal kan nog wat droger en harder, maar de andere is weer helemaal toppie.

GCH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:33

ik heb hoofflex gebruikt. eerste 3 dagen 2x per dag en dan 1x per dag tot het over is. Ik had het bij mijn paard aan drie hoeven en binnen een week was het weg.
Wel eerst ontsmetten met betadine en als je helemaal klaar bent met ctc spray.

xxHHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:59

Ik denk dat mijn paard het ook heeft.
Kan iemand me vertellen hoe het er ongeveer uit ziet.

Ik hoorde ook dat je het in kan smeren met betadine.
heeft iemand hier evaring mee?

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:19

Iemand ervaring met hoef & zool van de Paardendrogist?
Ik wil ipv teer dat gaan gebruiken nl preventief tegen rotstraal.
Hoe is dat goedje?

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:30

Monday schreef:
Wat je ook doet, in elk geval NIET teren!! Daarmee sluit je alles af en wordt het alleen maar erger.
Goed schoonmaken, evt. open krabbelen zodat er zuurstof bij kan daar houdt die bacterie echt niet van. Ik heb bij mijn paard in een tijdje CTC-spray (blauwspray) gebruikt, maar dat verbeterde niet echt. Nu heb van mijn hoefsmid een een of ander goedje dat ik met handschoenen aan met een een tandenborstel erop moet smeren en ik mag wel zeggen dat het bij mijn paard over is. Eén straal kan nog wat droger en harder, maar de andere is weer helemaal toppie.

Met jou kan ik praten Ik wordt zo gek van die mensen die maar blijven beweren dat zemoeten teren van de hoefsmid als ze rotstraal hebben... en het is zooooo slecht...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:26

Je mag heus wel teren, maar dat kun je beter doen vóórdat er rotstraal is

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:32

Ik vind teren helemaal geen goede oplossing... Maarja das mijn mening. Ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:35

Een pony op m'n manege heeft rotstraal, ik moet het 1 keer per week teren, en verder doen ze er niets aan.. het is niet zo heel erg, van donderdag tot nu is de straal weer veel harder geworden dan dat ie was, donderdag bloedde het nog.. maar is teren alleen goed genoeg? ze rijdt ook gewoon in de lessen mee, ook springen enzo, wel in beginnerslesjes, 1 uurtje per dag, maar vind toch niet dat het kan eigenlijk.. ik stap ook per dag een uurtje ofzo

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:37

Nadia1503 schreef:
Ik denk dat mijn paard het ook heeft.
Kan iemand me vertellen hoe het er ongeveer uit ziet.

Ik hoorde ook dat je het in kan smeren met betadine.
heeft iemand hier evaring mee?

moet je ff kijken op www.hoofcare.nl

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:46

hasten schreef:
Een pony op m'n manege heeft rotstraal, ik moet het 1 keer per week teren, en verder doen ze er niets aan.. het is niet zo heel erg, van donderdag tot nu is de straal weer veel harder geworden dan dat ie was, donderdag bloedde het nog.. maar is teren alleen goed genoeg? ze rijdt ook gewoon in de lessen mee, ook springen enzo, wel in beginnerslesjes, 1 uurtje per dag, maar vind toch niet dat het kan eigenlijk.. ik stap ook per dag een uurtje ofzo

Wanneer je teerd, stop je als het ware de hoef dicht. De hoeft krijgt geen zuurstof meer en de bacterien kunnen er niet uit. Het gaat dus zo niet over.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:49

Hmm.. nou dat is dan lekker, want ze gaan de Da echt niet bellen voor dr..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:52

Mijn paard had een beetje rotstraal en de hoefsmit heeft alles weg gesnede, hij heeft tegen mij gezegd dat ik regelmatig moest teren. Nu had ik teer uit een spuitbus, zelf denk ik dat dat beter is dan teer die je er op smeert.

Welk spul (het liefts niet al te duur) werkt het best om rotstraal tegen te gaan?

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:56

egyptische zalf is een super middel, maar is helaas niet zo goedkoop

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:51

Hoof solution. Egyptische zalf is troep.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:56

best wel irritant, dat iedereen iets anders zegt.. weet iemand mss een goede site, behalve hoofcare dan??

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:14

Sammie schreef:
Hoof solution. Egyptische zalf is troep.

Egyptische zalf troep? Ben ik niet met je eens. Mijn paard is daar namelijk heel erg mee geholpen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:19

Zalf als middel is wel goed, maar dé zalf is troep. Voordat het vloeibaar is heb je je arm uit de kom geschud, vervolgens zeer snel aanbrengen en dan loopt alle kanten op. Als je te laat ben juist niet. Het is stukken duurder dan hoof solution en werkt een stuk minder goed.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:39

Ik gebruikte teer, egyptische zalf, en hoef en zool ( niet alles tegelijk natuurlijk ), maar het beste was mijn paard verhuizen naar een stal waar elke dag gemest wordt. Hij heeft nooit meer rotstraal gehad.
Dus kijk ook goed of je paard op droge schone ondergrond staat, anders kan je middeltjes blijven kopen.

Groetjes Pharlap.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:42

Ik kende een paard dat steeds ingespoten werd met CTC-spray. werkte goed, weet niet precies hoe snel hij er vanaf was, maar best snel dacht ik.

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:27

Blauw Tinctuur dat helpt bij onze pony goed.Dat is vloeibaar en er zit een tuitje aan wat je makkelijk in de staal kan houden en dan spuiten/knijpen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:57

Ik kreeg van de hoefsmid het advies om jodiumtinctuur of betadine te gebruiken. ik gebruik nu jodiumtinctuur. dit gebruiken ze ook om operatiewonden en zo te ontsmetten en het droogt ook uit.