Lange wandeling verantwoord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Lange wandeling verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 17:22

Ik zit me een beetje zorgen te maken over het volgende:
volgende week zou ik naar een paardenzegening willen gaan bij ons in de buurt. Het is ongeveer 1,5 uur wandelen (stappen) over vrij ruig terrein (veel dalen en klimmen) tot daar, na de zegening ook nog 1,5 uur terug.
Nu, ik rijd mijn paard het laatste jaar eigenlijk enkel in het weekend, wegens tijdgebrek. De rest van de week staat hij natuurlijk wel lekker op de wei. Als we gaan wandelen in de weekends, is het meestal een uurtje, op hetzelfde ruige terrein, veel stap, afgewisseld met beetje draf en beetje gallop. Na die wandelingen zweet hij wel behoorlijk (winterhaar - deels geschoren), maar echt afgepeigerd ziet hij er niet uit volgens mij.
Mijn vraag is nu: doe ik mijn paard kwaad door volgende week een wandeling te maken die 2x zo lang is als normaal? er zit natuurlijk wel een pauze van ongeveer een half uur tussen - waar we wellicht wel op ons paard blijven zitten.
Misschien nog dit: mijn Brabander is 11 jaar - niet te vet, niet te mager.

Zou het hem goed doen als ik hem de dag ervoor een beetje extra krachtvoer geef (nu krijgt hij nog enkel hooi)?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:45

In de wereld van de Endurance is de gouden kreet: it's not the distance that kills the horse, it's the speed.

Maw, als je het rustig aan doet, moet jouw paard dat best aankunnen. Een beetje krachtvoer de dag te voren - ach, of dat zoden aan de dijk zet weet ik niet. Kijk de dag erna of hij is ingevallen en voer dan wat meer ruwvoer. Daar heb je waarschijnlijk meer nut van. En je loopt minder/geen risico op spierverzuring/maandagziekte.

Meet komend weekend eens wat zijn hartslag is direct ná een wandeling, en kijk hoever hij gedaald is 10 minuten later, en na een half uur.

Is de hartslag een eind boven de honderd na de (rustige) wandeling zoals je die gebruikelijk doet, dan is je paard niet echt goed in conditie. Is de hartslag (ver) onder de honderd direct na de wandeling, en na 10 minuten rond de 70-80 of lager, dan gaat het goed. Is hij na een half uur 60 of lager, dan is het helemaal prima.

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:28

Ik denk dat je paard dit best aankan. Vooral omdat je alleen stapt en er een half uur pauze tussen zit.

Noiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 21:52

hoi, bedankt voor de antwoorden. Ik had toch wat bevestiging nodig en die hebben jullie me gegeven. Mijn twijfels kwamen voort uit de bedenking: de stakker moet zich daar voor mijn plezier gaan uitsloven en eens zo lang werken...
@Ibbel: meetbare info! bedankt!