Paard is stijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Paard is stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 12:30

Aangezien mijn zadel niet goed ligt, en ik er te lang heb mee gereden zonder dat ik het wist, loopt ze nu niet goed. Met 1 achterbeen loopt ze bijna kreupel en ze is heel stijf.

Moet ik er een osteopaat bij halen of iemand anders?
Of gewoon op rust laten staan?

Als je iemand weet in de omgeving hoogeveen (drenthe) meld het dan even, kan ik gelijk bellen

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:13

Als je de indruk heb dat het paard pijn heeft dan de dierenarts bellen. Anders idd even stoppen met rijden en longeren. Wel bewegen (land of aan de hand stappen) Mocht je dan geen verbetering zien dan zeker de dierenarts erbij. Het is heel goed mogenlijk dat je paard barst van de spierpijn omdat zij verkeerd heeft gelopen met je zadel.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 02:13

Ik heb hetzelfde probleem. Van de 1 op andere dag liep Mork niet kreupel maar onregelmatig. Zijn gaan stappen met hem.
Mork heeft 2 problemen. 1 zadel ligt niet goed 2 is herstelend van een kneuzing in zijn hoef re achter.
Mork reageerde heftig op zijn rug en zijn gestopt met rijden. Ik had al een afspraak voor mijn zadel mar heb deze moeten afzeggen omdat mork niet goed liep. mijn smid Houdt zijn hoeven in de gaten en mork heeft een zooltje onder zijn voet gekregen voor de demping ivm zijn kneuzing.
3 weken heb ik hem laten stappen/rust.( 3 maal daags 30 min tot een uur met grazen erbij soms langer) 2 maal per dag rug gemasseerd( hebben hier eerder instructie over gehad) en ik heb hem gedurende 3 weken 2 maal daags onder het solarium gezet.
Hij reageerd nu niet meer op zijn rug en ik ben nu pas weer begonnen met voorzichtig longeren laag over de rug. Dit doe ik om de dag meer niet. Hij loopt goed. Nog qwel stijf in het begin maar naarmate hij langer loopt verdwijnt het. Als het longeren wat langer kan( ik bouw voorzichtig op), dan maak ik een nieuwe afspraak voor het zadel en dan laat ik een fysio zijn rug nog nakijken voordat ik weer aan het werk gaat onder het zadel met hem.Ik zit nu in de 5de week en ik doe het rustig aan. Mijn paard is waarschijnlijk door de kneuzing en de foute ligging van het zadel zijn lijf gaan vasthouden waardoor hij veel pijn had in zijn rug en lijf. Ik ben net te laat geweest met het bemerken ervan. Gelukkig gaat het nu goed.

Ik zou lekker voorlopig gaan stappen met je paard en als je de voorziening hebt lekker met de rug onder het solarium en laat een fysio of osteopaat naar je paard kijken. Stappen kan geen kwaad. Rust is funest. Blijven bewegen is een must. Na een tijdje kun je proberen te longeren als dit goed gaat kun je je zadel na laten kijken. Succes!!!! Kijk wat je paard aangeeft dat zie je vanzelf.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 08:54

Heb net de osteopaat gebeld. Ze komt vrijdag. Omdat wij het idee hebben dat het uit de heup komt moet ze gewoon volledig op rust staan. Ze staat trouwens wel de hele dag in het land

pony

Re: Paard is stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:15

Kan je haar dan niet op stal zetten? Het lijkt mij beter op stal, dan krijgt ze meer rust dan op het land.

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:30

joeylover schreef:
Heb net de osteopaat gebeld. Ze komt vrijdag. Omdat wij het idee hebben dat het uit de heup komt moet ze gewoon volledig op rust staan. Ze staat trouwens wel de hele dag in het land

Ik ben razend benieuwd wat je te weten bent gekomen.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 06:43

Zal het verhaal even typen voordat ik ga werken....

De volgende dingen waren er aan de hand:
blokkade's in de rug, blokkades in de hals, spanning bij het hoofd en oren, en Tagitta heeft een driehoeks-kont en bij dat botje daar (heiligbeen) had ze pijn. Daardoor liep ze de laatste tijd ook heel stijf en soms kreupel.

Ze heeft de blokkade's opgelost en nu moet het beter worden.

De blokkade's konden er trouwens ook al langer zitten. Ik heb Tagitta in juli gekregen en daarvoor had ze bijna elke dag stilgestaan. Nu ben ik dus 6x per week met haar aan het trainen en dan komen de 'blessure's'.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 06:44

[quote="pony"]Kan je haar dan niet op stal zetten? Het lijkt mij beter op stal, dan krijgt ze meer rust dan op het land.[/quote]

De paarden staan van 10.30 tot 16.30 uur altijd in het land.
Ze doet verder niet heel druk in het land. Ze mag ook na de behandeling weer in het land, dat had ze juist het liefst (de osteopaat).

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:42

Ik hoop dat je paard snel weer opknapt.