Chronisch hoefbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

Chronisch hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 10:21

Hallo,

Vorige week de dierenarts bij Boy wezen kijken, en zeer waarschijnlijk is hij chronisch hoefbevangen. Heeft hier iemand ervaring mee? Wat doen jullie eraan en kunnen jullie nog rijden etc? Alle info is welkom!

Bedankt

Shirlemiep

Re: Chronisch hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:49

Tinkerhorse schreef:
Hallo,

Vorige week de dierenarts bij Boy wezen kijken, en zeer waarschijnlijk is hij chronisch hoefbevangen. Heeft hier iemand ervaring mee? Wat doen jullie eraan en kunnen jullie nog rijden etc? Alle info is welkom!

Bedankt
Mijn Tinkermerrie is sinds een maand of 4 Chronisch Hoefbevangen.Ik heb vorige week te horen gekregen dat ik definitief niet meer op haar zal mogen rijden.Het gaat op en af goed met haar.De ene dag loopt ze weer super goed en de andere dag loopt ze weer vreselijk slecht.Ze kan niet meer galopperen,ook al probeert ze dit wel in de wei,maar dan gaat ze weer snel over in de draf.Ze heeft al 2x speciaal beslag gekregen,daarvoor liep ze nooit op ijzers.Het beslag heeft nog niet de juiste uitwerking gehad,helaas...We zien geen verbetering door de ijzers.Ja de eerste 2-3 weken helpen de ijzers goed en loopt ze lekker,maar zodra de hoeven weer een beetje gaan groeien gaat ze ook rotter lopen.Ik zit er nu sterk aan te denken om tegen het advies van de DA in te gaan en de ijzers eraf te laten halen.Onze Tinker heeft in alle 4 de benen de hoefbenen gekantelt.Wat de voeding betreft,onze Tinker loopt nog 3 uurtjes in een kaal gevreten weitje(en nog eet ze dan teveel naar mijn smaak),en krijgt 2 plakken hooi,en plm.3 kilo wortels op een dag.De beweging die we nu geven bestaat uit:Wandelen aan de hand,lopen naast de fiets(draven) en 2x per week longeren(max.15 minuten)en in het weekend oefenen we met het mentuig dan laten we haar een autoband trekken(ook zo'n 15-20 minuten).Ik vind deze ziekte ook moeilijk om mee om te gaan en ik ben er dan ook best vaak verdrietig om,vooral als ik haar weer zie kreupelen,ik hoop dan alleen maar dat ze nog wat jaren bij ons mag doorbrengen en dat ze ziekte zich niet verder doorzet.Ik wil je veel sterkte toewensen en wees extra lief voor je paardje!Groetjes Nathalie

Kelpla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 12:00

Jeetje ook verhaal zeg Shirlemiep! Ik ben er nu ook al een tijdje mee bezig. Hij heeft nu vorige week een spuit gehad die de bloedtoevoer naar zn hoeven moet bevorderen. Dit moeten we dan nog een maandje aankijken en anders krijgt hij pijnstillers.
Ik weet er eigenlijk voor de rest van hoefbevangen niet zoveel van af, maar volgens mij is het echt een rotziekte!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:34

Mijn pony is gelukkig niet chronisch hoefbevangen, maar hou dit topic toch even in de gaten.
De VA had mij aangerade om haar op ijzers te zetten na haar bevangenheid, in overleg met de smid heb ik dit toen niet gedaan(ze liep veel te goed), een paar weken later bij de VA zei hij dat ik goed mijn gevoel gevolgd had omdat deze pony helemaal niet kreupel liep door haar bevangenheid maar door een verbening van het hoefkraakbeen.

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:38

Ja joh,het is echt een rotziekte.Bij ons begon het zo:Van de een op andere dag kwam ze wat moeilijk/beetje stijf uit haar stal.En ze stond steeds met d'r kont naar me toe als ik kwam.En dan stond ik met mijn wortels te zwaaien en dan reageerde ze heel flauwtjes.Ze rende nog wel net zo hard naar de wei,dus ik wist niet goed wat ik er van moest denken en het was alleen 's ochtends dat ze zo als een 25 jarig paard haar stal uit kwam.Maar op de 3e ochtend dat ze weer zo deed heb ik een DA gebeld en die kwam in de middag en bevestigde dat ze hoefbevangen was.(Dus niks specifieke stand die ze normaal aannemen,oh waarom zijn die Tinkers toch zo hard voor zich zelf??)Dat was op Woensdag en we moesten toen Vrijdag naar de kliniek toe komen om foto's te laten maken.Het ersgte was dus gebeurd;De hoeven en ook nog alle 4 waren gekantelt.Die DA begon al over inslapen en ik moest huilen en mijn man stond ook met natte ogen naast me.We konden op dat moment waarop mijn hoofd leek te ontploffen geen beslissing nemen.Dus Shirley ging weer mee naar huis en we kregen Metacam pijnstiller/onstekingremmer mee.(Daar heeft ze er in totaal 7 van opgebruikt à € 55,00 per flesje!!!).Ik vond de manier waarop we behandeld werden bij die Kliniek niet fijn en ben naar een andere kliniek gegaan(De Lingenhoeve te Lienden)en daar werden we wat wijzer.Shirley hoeft niet ingeslapen te worden,gelukkig maar.Ze heeft dus wel al 2 x speciaal hoefbeslag gehad,maar ook vandaag liep ze weer niet goed.1 voorbeen zal zowiezo altijd kreupel blijven omdat die het ergst gekantelt is,maar het andere voorbeen is nu ook al niet meer super.Toch blijf ik er op hopen dat Shirley nog jaren bij ons kan blijven(ze is nu bijna 11 jaar),maar soms denk ik wel eens:"Misschien hebben we haar volgend jaar niet meer".Onder tussen hebben we wel al meer dan € 1000,00 uit gegeven aan de kliniek aan medicijnen,foto's ,orthopedisch beslag en consulten.Ik gun het niemand en ik hoop dat het bij jouw paard(ook een Tinker???)mee zal vallen.Wij kunnen nooit meer op haar rijden en zijn al blij als ze in ieder geval kan blijven leven.Laat je nog eens weten hoe het met jouw paard gaat?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:25

kijk eens op www.hoofcare.nl daar staat een heleboel info over hoefbevangenheid

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:49

Mijn merrie is heel gevoelig voor hoefbevangenheid (dus ik ben extra alert) en heb daardoor veel onderzoek gedaan naar wat te doen. Deze dingen zijn het belangrijkst:
- inname van teveel suikers beperken. Dus niet op pas gemaaid of vol gras, niet te veel brok of veel fruit geven. Veel wortels geven is dus geen goed idee, want daar zit heel veel suiker in!! Suiker zorgt voor de afbraak van de verbinding hoefwand/hoefbeen, wat hoefbevangenheid in feit is. Beste dieet is hooi, indien écht nodig bijvoeren met sober voer.
- zo veel mogelijk beweging. Indien het paard veel pijn heeft, op nat zand laten lopen. Stilstaan zorgt voor een stilstand in de doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen (wat hoefbevangenheid mede veroorzaakt).
- goed bekappen, waardoor het hoefbeen weer parallel met de grond komt te staan. Wat nl. vooral pijn doet bij hoefbevangenheid, is dat de punt van het hoefbeen naar beneden wijst, waardoor deze in de zool "prikt".

Overigens moet je een hoefbeenkanteling als volgt zien: het hoefbeen zit nog steeds waar het moet zitten aan het eind van het skelet. Doordat de verbinding van de hoefwand met het hoefbeen heeft losgelaten zakt het paard letterlijk door zijn hoeven.

Sterkte ermee. Het is niet leuk je paard zo te zien lijden ...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:48

Ik heb een chronisch bevangen merrie sinds 2 en een half jaar. Zij heeft van tijd tot tijd een aanval. Tussendoor is ze goed tevreden en kan ze ook gerden worden. Ze krijgt daarbij allerlei voedingssupplementen om de spijsvertering en de afvoer van de gifstoffen af te voeren. Ook krijgt ze homeopatische middelen. Hiermee is ze nu stabiel an gaat het eigenlijk erg goed. Als speciaal beslag heeft ze voor achterijzers onder wat beter hielp als alle andere speciale beslagen die ik heb uitgeprobeert.

De merrie krijgt nu zowel conditiebrok als muesli en krijgt onbeperkt hooi waar heel weinig inzit.
veder krijgt ze:
- Ijslands zeewier: Voor afvoer van gifstoffen en algehele verzorging
- Volledig voedingssupplement
- Vitamine E + Selleen: tegen verzuring van de spieren en voor de conditie
- Biotine: bevordet een gezondere hoef en ondersteunt de verharing die vaak bij de ze paarden ook is gestoord.
- In de wintermaanden foenegriek om de weerstand te verhogen

Homeopathie;
- Nux Vomica: Ondersteunt de werking van de nieren en lever en voert zo beter de afvoerstoffen af.
- Arnica: Bloedverdunnend waardoor de kans op hoefbeenkanteling door stolsels in de hoef minder wordt

Bij aanvallen:
_ Butasan
- Equistro Haemolytan 400
- Acetylsalicylzuur tabletten;
Dit kost natuurlijk behoorlijk wat geldt maar het is altijd goedkoper als telkens de DA. En het paard vielt zich beter.

Ook tijdig de smid bellen is heel belangrijk. Onze moet elke 1,5 maand, De smid kon nu door omstandigheden niet zo snel komen waardor ze 2 weken langer moet en dat heeft de eerste aanval sinds een half jaar veroorzaakt

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:40

De mate waarin je paard last zal hebben van de bevangenheid ligt eraan hoever het hoefbeen is gekanteld.De verbinding die tijdens dit proces heeft los gelaten zal wel weer aangroeien,maar deze afstand is veel groter.(de witte lijn zal dus veel breder zijn).In het ergste geval komt het hoefbeen door de zool heen en dan is het zeker over,dan had je dat wel al gezien..Je moet hem wel regelmatig door de smid laten behandelen.Daarbij word vooral de voorkant van de hoef terug gebracht(de hoefwand)OOk door de verzenen wat in te korten komt de druk meer op het achterste hoefdeel te leggen en ontlast je de voorkant waar de meeste druk is van het hoefbeen.Ook de straal mee laten dragen kan verlichting geven.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:13

Ik heb hier een pony aan verloren. Nadat bij Aranca chronische hoefbevangenheid was ontstaan volgde er anderhalf jaar met goede en slechte periodes. Ze stond zoveel mogelijk op zand en soms op een super schrale weide, heeft ook ijzertjes gehad.
Ging best redelijk, we reden allang niet meer met haar maar ze kon zelf nog wel draven enzo.

Afgelopen jaar werd het ineens snel slechter. Iedere dag was het alsof ze op eieren liep. In overleg met de DA hebben we haar toen laten inslapen. Ik kon toen nog een heel traject ingaan vol met pijnlijke behandelingen, maar de pony was op dus vond ik dit de eerlijkste beslissing.

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:03

Jeetje Esme wat erg voor je!Ik hoop dat het bij Shirley wel goed blijft gaan,maar je weet het maar nooit,ik probeer er alles aan te doen wat in mijn macht ligt om het niet erger te maken.Maar jou paardje is er dus een voorbeeld van dat het een echte rot ziekte is.