paard maakt een tikgeluid tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

paard maakt een tikgeluid tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 09:44

Tijdens het rijden maakt me pony vaak een tik geluid net alsof je een stroomdraad hoort tikken. Ik denk zelf dat het iets is net als mensen wel eens hebben dat je knak hoort ofzo. Weet iemand hier misschien meer van wat het is enz.?

Koblenz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:46

misschien de het achterhoefijzer dat tegen het voorhoefijzer klapt??

Pommier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 09:47

nee dat kan niet want ze heeft het ook als ze geen ijzers heeft.

ElCamino

Re: paard maakt een tikgeluid tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:26

Dit zijn kleine luchtbelletjes die in de gewrichten zitten in de synovia (=gewrichtsvloeistof) Het kan geen kwaad en er is niks aan de hand.
Geleerd van een EHBO cursus van een goede arts (Rob van Wessum) n.a.v. eenzelfde vraag van een cursist.

Sommigen zeggen dat het komt als je te snel aan het werk gaat met het paard, dus langer moet losstappen.
De meningen hierover zijn echter verdeeld.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:27

Dat geluid komt vanuit een gewricht, meestal de kogel. Is niet erg.

Pommier

Re: paard maakt een tikgeluid tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 11:19

ElCamino schreef:
Dit zijn kleine luchtbelletjes die in de gewrichten zitten in de synovia (=gewrichtsvloeistof) Het kan geen kwaad en er is niks aan de hand.
Geleerd van een EHBO cursus van een goede arts (Rob van Wessum) n.a.v. eenzelfde vraag van een cursist.

Sommigen zeggen dat het komt als je te snel aan het werk gaat met het paard, dus langer moet losstappen.
De meningen hierover zijn echter verdeeld.

Ik hoor het juist tijdens het losstappen

twipsy25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:46

Dat heeft de mijne ook in haar achterbeen. Ik hoor het al niet eens meer! En naarmate je langer aan het trainen bent wordt het ook wel minder.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:00

mijn paard heeft het ook... een neef van ons pap die zegt dat 't geen kwaad kan.... als ik iets langer bezig ben, dan gaat het weer weg...

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:12

ik heb het ook, noujha sorry, mijn paard, ze heeft het in haar rechterknie van haar voorbeen.... iedere keer als ze die buigt hoor je knak... ik was bang dat haar knie niet goed zou staan en verkeerd zou afslijten, maar ik het van meer pony's gehoord dat die knakken en de veearts zei dat het een onregelmatigheid was in het kraakbeen, niet erg... en als je langer rijdt wordt het minder, je paard heeft er geen last van

ZwarteSchaap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:10

Mijne heeft het ook. Er zijn 2 lezingen over. 1 is dus het verhaal van de luchtbelletjes. De ander, wat mij logischer klinkt, is een kristalletje op een pees. Een pees loopt door een peesschacht heen. De tik of klik of knak die je hoort, zou het in en uit gaan van het kristalletjes door de peesschacht.

klopt misschien niet precies zoals ik het omschrijf, maar zo was het verhaal ongeveer.