scheur in straal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linardsje23

scheur in straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 17:37

hey bokkers!

Lin heeft een scheur in zijn straal het begint al in zijn hoefballen en gaat door in zijn straal, kwam ik vanmiddag achter. Heb het goed schoon gemaakt en droog gemaakt. en een kwak teer erop gedaan dat het hopelijk een beetje vuil buiten houd.
maar hoe kan ik dit nou goed bijhouden ? dat het weer snel geneest? zijn vast mensen die dit ook weleens bij hun paard hebben gehad.

groetjes Carmen

WiMa

Re: scheur in straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:46

Ik zou de hoefsmid even laten kijken..

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:50

kan beginnende rotstraal zijn. Dan moet je juist oppassen met teer, omdat dat de buitenkant afsluit. Zelf vind ik betadine(shampoo) altijd goed werken; dat kan je er gewoon in laten lopen en dan zijn voet een tijdje omhoog houden. Je hoeft het niet uit te spoelen.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:36

Gebruik in dit soort gevallen geen teer.Teer kan je alleen gebruiken als de straal mooi dicht is,maar is het open en je gaat dan teren dan kan er een onsteking een weg naar boven banen en er in de kootholte weer uitbreken.Gebruik dan egytische zelf,dit is een genezend middel.Laat ook door de hoefsmid de losse delen straal weg snijden,zodat de straal zuurstof krijgt en je het beter kan schoonmaken en insmeren.Zuurstof dood namelijk de bacterieen.Je kan er ook(is niet noodzakelijk hoor)een hoefzak om heen doen.Dat houd viezigheid en nattigheid er even bij vandaan,dan geneest het vaak wat sneller.

Linardsje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:55

oke bedankt voor de reacties!! Betadine shampoo heb ik nog op stal liggen en de hoefsmid komt standaard op dinsdag bij ons op stal.

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 08:19

Het klinkt mij als rotstraal. Zeker niet teren! Goed schoonmaken met water, als de smid komt zoveel mogelijk weg laten snijden. Je kunt er wel blauwspray op spuiten, dat dood bacteriën.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 15:31

Even een update:

Het ziet er wel al iets beter uit zijn stralen, maar ow wat gaat dat langzaam. Van de week is die weer naar de hoefsmid geweest en die heeft zijn stralen ook bijgesneden. Heb de hoefsmid zelf niet gesproken en het heeft een beetje gebloed bij zn straal nadat de hoefsmid bezig geweest was.. gewoon zo laten ?

AHRik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:38

geen betadine gebruiken, da's de moeite niet. Gebruik dan liever jodiumtinctuur, egyptische zalf, vitrioolzalf en dergelijke.

groeten

AH Rik