Ben ik overbezorgt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Ben ik overbezorgt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 16:13

EuuY

oke, misschien ben ik nu overbezorgd maar toch.

Misschien weten van jullie dat ik een tijdje gelden een toppic heb geopend om te vragen of pony naar binnen of buiten moest ivm verkoudheid.
Ik laat haar op advies toch maar buiten. Ze krijgt nu +/- een kilo biks met daardoorheen 'foene grick' (speciaal pedertje dat helpt tegen hoest en verkoudheid. Verder rijd ik haar nu niet.

Wat ze nu dus heeft is afschijding uit haar neus, wittig beetje gelig van kleur. En ze hoest, een soort kucht. Als ze hoest komt er ook een beetje afschijding uit haar neus.
Nu heb ik dus gelezen dat zo'n kleur afscheiding uit de neus kan duiden op een slokdarmverstopping.... maar dan kunnen ze toch niet meer eten??

Wat ik nu wil weten is of dit gewoon een diepe verkoudheid is of dat het nog meer kan zijn??

Tanja & Natilie (die allebij een snotteren )

ps. het lijkt alsof er nu een griepje in de paardenwereld hangt. 4 pony's op onze stal en heel erg veel paarden/pony's op onze manege (wedstrijd is daardoor ook afgelast)

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:16

Slokdarmverstopping zal het denk ik niet zijn, want dat is echt een heel naar gezicht, dat merk je meteen, maar als mijn paard een tijdje zou hoesten zou ik er echt een arts bijhalen, straks heeft hij bronchitis oid en dat kan chronisch worden. Misschien is het gewoon een onschuldig verkoudheidje, maar zoals ik het lees loopt ze er al even mee en dan is het denk ik wel zo verstandig om een arts te laten komen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:39

Ik zal er ook even een DA naar laten kijken. Soms is het na wat goede medicatie opgelost.

Ellebel

Re: Ben ik overbezorgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:51

Als het snot een beetje geelwit wordt inplaats van doorzichtig, is het wel verstandig om de DA even te laten kijken, dan kan er een bacterie bij gekomen zijn. Sowiezo als hij blijft hoesten.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:51

als het snot een beetje geel is sowieso de dierenarts laten komen. Dat moet ze behandeld worden om het hoesten over te laten gaan. Doe je het niet, dan kan het zijn dat het chronisch wordt.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:59

DA laten komen ! behalve de benen zijn de longen van je paard zowat het belangrijkste, en wat Kyona ook zegt, ze kunnen er vanalles aan over houden !

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 20:08

ik heb het zondag ontdekt dat ze begon met hoesten. Toen ben ik er een paar dagen niet geweest en nu heeft ze een beetje wittig slijm.
het is niet mijn eigen pony, verzorg. de eigenaar is een ponyboer dus die vind dat niet zo erg.... hebben ze elk jaar zegt die.

als ik wel een DA erbij haal hoe moet dat dan en wat kunnen daar dan ongeveer de kosten van zijn??

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 15:32

*UPDATE*
vandaag had ze weer snotneus en hoestje. Allen was haar snot uit haar rechternausgat (als je ervoor staat) bruinig, ik dacht gelijk aan bloed dat opgedroogt is. later hoeste ze weer en toen kwam er wat slijn uit haar neus en nu met rood bloed.
dus eigenaar gebelt en die gaat morge de DA bellen.

hoeveel is de temperatuur van een paard normaal??

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:54

h0rsii_tanii schreef:
*UPDATE*
vandaag had ze weer snotneus en hoestje. Allen was haar snot uit haar rechternausgat (als je ervoor staat) bruinig, ik dacht gelijk aan bloed dat opgedroogt is. later hoeste ze weer en toen kwam er wat slijn uit haar neus en nu met rood bloed.
dus eigenaar gebelt en die gaat morge de DA bellen.

hoeveel is de temperatuur van een paard normaal??

Tussen 37,5 en 38,5°C
Vind het nogal laks van de eigenaar dat ie pas morgen belt

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:17

Tja het is moeilijk als het niet jouw paardje is. Hier staat er ook zo eentje. Eigenaar zegt ook dat ze dat wel elk jaar heeft. Ik kan er dus ook niks aan doen. Ik heb eens aan mijn DA gevraagd of het nu kwaad kan wat die eigenaar doet. Hij zei me 8 op 10 zal het paard zich inderdaad zelf genezen en 2/10 gaat het goed mis. De eigenaar gokt dus op die 8/10! Hopelijk gokt hij niet fout.
Je moet jezelf zeker niks verwijten. Als je het echt niet kan aanzien kan je bv. Silsterk van de silverlinde (www.silverlinde.com) bestellen en zo proberen zijn weerstand op te bouwen en nu de verkoudheid proberen te stoppen. Ik heb heeeeel goede ervaring met dit middel. Het werkt tegen ontsteking door virussen en bacteriën en ook weerstandverhogend.

Veel moed