Huid niet ontsmet voor enting: grote bult!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Huid niet ontsmet voor enting: grote bult!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 00:06

Vanmiddag hebben onze 4 paarden hun jaarlijkse inenting gehad, en achteraf zei ik al tegen mijn moeder: volgens mij heeft de arts de huid niet ontsmet voor de enting.

Nu ging ik net nog even kijken, en ik zag meteen dat 2 van de 4 paarden een behoorlijke bult op de hals hebben.
Bij een van de twee is de bult zo groot als een halve tennisbal.

Ik heb er tijdens het enten niet bij stil gestaan, en voel me nu wel rot daarover, vooral omdat de pony van mijn zusje de grootste bult heeft, en zij er vandaag niet was waardoor ik de "verantwoording" had.
De dierenarts die we anders altijd hebben ontsmet wel altijd eerst de huid, en we hebben ook nooit problemen na het enten gehad.

Kan dit veel kwaad?
Hoe snel moet het wegtrekken en wat kunnen in het ergste geval de gevolgen zijn?
Morgenochtend is het eerste wat ik doe de praktijk bellen om dit door te geven, want als dit medische gevolgen zou krijgen, neem ik aan dat die arts aansprakelijk is.
Het lijkt me toch vanzelfsprekend en mischien zelfs verplicht dat de huid ontsmet wordt voor er een naald ingaat?

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:12

Ben niet echt op de hoogte van het enten bij paarden.

Maar de huid van een hond of kat wordt ook niet eerst ontsmet voor hij wordt geent.

Heb wel eens in het ziekenhuis gelegen dan krijg je dagelijks prikken tegen trombose. De eerste paar dagen ontsmette de verpleegster eerst met een watje met alcohol voor ze prikte.
Daarna ineens niet meer. Ze vertelde dat ze vroeger had geleerd dat dit moest, maar dat dit was afgeschaft omdat het nergens voor nodig was en dat van alcohol je huid dunner wordt.

Moraal van dit best lange verhaal.
Als het bij mensen, katten en honden niet nodig is zal het bij paarden ook wel niet nodig zijn.

Wel vreemd dat je paarden een bult krijgen. Misschien heeft de dierenarts op een beetje onhandige plaats geprikt.

Anita_D

Re: Huid niet ontsmet voor enting: grote bult!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 00:16

Bij mijn hond wordt wel altijd de huid ontsmet, en bij mijn paarden normaal ook altijd.
Er zitten toch altijd veel bacterieen op de huid, vooral bij een paard, die rollen overal doorheen op stal en in de wei.
En met die naald kan dat makkelijk mee naar binnen glijden.

Achteraf had ik hem ook beter in de boeg kunnen laten spuiten, dat is wat veiliger dan in de hals als je bijwerkingen krijgt.
Laatst bijgewerkt door Anita_D op 03-11-05 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:18

lindsey schreef:
Ben niet echt op de hoogte van het enten bij paarden.

Maar de huid van een hond of kat wordt ook niet eerst ontsmet voor hij wordt geent.

Heb wel eens in het ziekenhuis gelegen dan krijg je dagelijks prikken tegen trombose. De eerste paar dagen ontsmette de verpleegster eerst met een watje met alcohol voor ze prikte.
Daarna ineens niet meer. Ze vertelde dat ze vroeger had geleerd dat dit moest, maar dat dit was afgeschaft omdat het nergens voor nodig was en dat van alcohol je huid dunner wordt.

Moraal van dit best lange verhaal.
Als het bij mensen, katten en honden niet nodig is zal het bij paarden ook wel niet nodig zijn.

Wel vreemd dat je paarden een bult krijgen. Misschien heeft de dierenarts op een beetje onhandige plaats geprikt.

Ja klopt, het is idd afgeschaft bij mensen, omdat het geen enkel nut zou hebben.. Onze paarden worden ook geent zonder ontsmetten, en nooit problemen gehad.,,

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:24

Die bult kan ook gewoon een reactie op de enting zijn! zie dit topic:

Reactie op enting

Zijn je paarden trouwens in hun hals geënt?? Want meestal doen ze dat tussen de voorbenen, zodat die zwelling niet zo in de weg zit en nog iets met de spieren (weet niet meer precies hoe dat zat).

[edit: Typo's]
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 03-11-05 00:28, in het totaal 2 keer bewerkt

mrtommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:25

lieve schat dat heb ik ook meegemaakt dat heeft niks te maken met ontsmetten dat doen ze alleen als ze in het bloed moeten spuiten slagader dan ontsmetten ze dat.
wat het is. een allergische reactie op de spuit of de pony heeft een griepje onder door.
wat ik jou kan aanbevelen is...
temeraturen smorgens liefst ook smiddags en savonds voor je naar bed gaat let goed op hun ooguitdrukking. eetlust en hoe ze bewegen...komt voor bij alle leeftijden...
ik zou die arts wel op de hoogte brengen door hem op te bellen en dat de ponys deze bulten hheft...
we horen nog van jou...

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:29

Hou het in de gaten, spuit het desnoods af met koud water maar ik zou me er niet druk over maken hoor! Die van mij heeft ook wel eens met een bult ter grootte van een tennisbal rondgelopen door de enting en dit trekt netjes weer weg.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 00:38

Thanks mrtommy!

Vonnie; ja ze zijn in de hals geent.
Maar ik lees net in het topic waar jij naar verwees, dat er bij enten in de borst ook van alles mis kan gaan, zoals "van de naald vallen".

Nou ja, ik hou het in de gaten morgen, en geef het het door aan de praktijk.

Ik dacht trouwens dat ze na het enten 1 dag rust moeten hebben?
In het andere topic las ik 3 dagen??

mrtommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:55

ja dat was voorheen hoeft niet meer de entingen worden ieder jaar beter...mijn pony had toen mega hoge koorts en had toen griep onder door wat niemand door had ik vind het ieder jaar toch weer eng hoor...als ze geen reactie erop geven spring ik een gat in de lucht...ze is sindsdien doodsbenauwd voor spuiten geworden ze word knettergek in zn koppie dit vind ik erg...

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 00:57

Ja, dat is inderdaad niet leuk

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:03

ik weet niet of het kwaad kan...mss even de DA bellen?

daarbij is het beter als ze in de borst geënt worden,zoal vonnie84 al zei!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 13:30

Ik heb vanmorgen de dierenarts gebeld, bij mijn paard was de bult al kleiner, maar bij de pony een stuk groter.
Ik had een andere arts aan de lijn, vertelde hem hoe en wat, en hij zei meteen ooh maar dat is helemaal niet goed, ik kom meteen kijken.
Maar ik moest eerst werken, dus spraken we af om 12 uur.
Om 12 uur kwam de arts die hier al jaren komt, en zij heeft alle paarden gecontroleerd.
Bij mijn paard was er niks meer te zien, maar bij Sweetness zat het toch niet goed.
Ze heeft de bult kaal geschoren en hem vijf minuten ingemasseerd met een homeopatisch middel.
Ik moet de pony nu twee keer per dag 5 minuten masseren, en voordat ik ga slapen de bult insmeren met cooling gel.
Ze zei dat ik er snel bij was, en dat we nu moeten proberen te voorkomen dat het een abces wordt.
Zo onschuldig was het dus ook weer niet.

De oorzaak kan zijn dat ze gewoon pech heeft gehad, dat er een nieuwe toevoeging in de entstof zit, of dat ze fysiek niet 100% is, waardoor ze gevoeliger is.

Ik hoop dat alles snel weer goed komt!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:20

Het kan ook zijn dat de arts een haartje mee heeft gespoten. Zoat er een ontsteking onderhuids onstaat. Mestal is dit het geval als een abces groter wordt. Nemt het abces na een dag of wat af dan is het meestal een reactie van de entstof en is het niet erg. Blijft het zo of wordt het groter dan zal de DA het abces moeten openen.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:26

en na een enting word aangeraden om zowieso de dag erna niet te rijden en die 2 dagen erna liefste ook niet tot weinig omdat ze zich wat ziekjes kunnen voelen

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:31

Het kan ook zijn dat ze in een spier gespoten heeft en dan krijg je een bult als reactie dit is ook gebeurd met het paard ( Menta) van een vriendin van mij.
Maar hou het goed in de gaten want Menta is er bijna aan onderdoor gegaan die heeft een week in de kliniek gestaan.
Je moet ook goed in de gaten houden of hij wel goed drinkt , eet en zijn hals naar beneden kan doen zo niet meteen de da bellen.
Veel succes en beterschap.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 14:50

Mijn dierenarts zei, dat als ze s'ochtends ent, je de dag daarna nog niet moet trainen, dus in principe houdt zij twee dagen aan.
Het was trouwens een andere dierenarts die de entingen deedt gisteren, vandaag kwam de arts die we eigenlijk al jaren hebben.

Ze vertelde ook dat er een tijdje terug een nieuwe stof in de enting was gedaan, en toen moest ze een hele stal enten, allemaal in de borst en 1 in de hals.
Ze kregen allemaal een bult en het paard wat in de hals geent was kon meteen door naar Utrecht om open te laten maken en te spoelen, die had een abces.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:37

Het is inmiddels een week later en de bult is gelukkig helemaal verdwenen.
Na 1 dag smeren was hij al de helft kleiner.
Vandaag heeft haar nieuwe amazone voor het eerst gereden en dat ging heel goed, dus ze lijkt er geen last meer van te hebben

Talida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:32

Hoi, met wat voor spul moest je smeren? Tal heeft namelijk per definitie (ok alle 3 de keren dat ze nu met rhino is geent) een flinke bult ervan. De eerste keer ook in dr borst, nou toen kon ze echt niet meer lopen. In dr kont gaat beter, helaas duurt het wat langer nu ze niet op de wei maar op stal staat,.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 10:55

Hoi,

Ik moest twee keer per dag smeren met Arni-Vetsem gelei van VSM, dat moest ik dan vijf minuten per keer inmasseren met licht knijpende bewegingen met m'n duim.
S'avonds laat moest ik er Cooling Gel op doen van Floris Veterinary Products, dat smeerde ik er dan gewoon in 1 beweging op, want als je dat gaat masseren wordt het helemaal ijskoud.

De eerste dag toen ik s'avonds laat ging kijken had ik er een hard hoofd in dat dit nog zou werken, want de bult stond erg gespannen, was erg warm en was pijnlijk.
Maar de volgende dag was de bult al half geslonken, dus het heeft bij Ness super gewerkt.
Na zo'n 4 a 5 dagen smeren was de bult zo goed als verdwenen!

Voordat je gaat smeren is het wel verstandig om je eigen da om advies te vragen denk ik, want blijkbaar heb je sneller een abces dan dat hier beweerd werd!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:17

Enten is niet onder risico's en ontsmetten wordt niet meer gedaan.

Nieuwe inzichten hebben daarvoorgezorgd...

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 18:04

Gerrie schreef:
Enten is niet onder risico's en ontsmetten wordt niet meer gedaan.

Nieuwe inzichten hebben daarvoorgezorgd...

Daar was ik inmideels al achter