De meeste knieproblemen bij paarden komen door blokkades in de lendewervels. Ik zou daar eens naar laten kijken door een osteopaat. Daarmee is het probleem misschien al opgelost zodat je niet onnatuurlijk bezig hoeft te zijn met operaties. Dat opereren kan altijd nog...
Heleenxx Ik heb ook wel eens een osteopaat bij mijn paard gehad maar dat heeft 2 dagen geholpen en daarna al niet meer. Hij is twee keer geweest maar ik was niet erg tevreden. Ik zag in je profile dat jij je met osteopatie bezig houdt. Weet jij in hoeverre oude problemen aan spieraanhechtingen en wervels door een osteopaat echt verholpen kunnen worden?
De knieschijfbanden doorsnijden houdt in principe niet veel in. Er wordt gewoon een klein sneetje aan de binnenkant van het been thv de knie gemaakt en daarna wordt de binnenste band doorgesneden. We doen het liever niet bij paarden jonger dan twee jaar (die groeien nog waardoor het kniegewricht onstabiel wordt) en er wordt daarna een boxrust van minimum 4 maand aangeraden, om te verkomen dat ze te snel artrose van de knie krijgen. Maar dat doorsnijden van de binnenste band is echt maar het laatste redmiddel. Zijn de hoeven al speciaal opgekapt? Tenen laten kortzetten en de hiel verhogen. Osteopathie heeft hier geen enkele zin!
ja maar niet te drastisch natuurlijk. Als je de tenen kort houdt en de hielen hoger zet (met kalkoenen bvb) dan zet je paard z'n achterbeen iets meer naar achter, waardoor de knieschijf minder rap vast zal zitten.
mijn paard heeft te korte pezen in de achterbenen waardoor haar knieen steeds op slot slaan. mijn hoefsmid bekapt haar hiervoor naar binnen toe zodat de knieen iets naar buiten komen te staan waardoor de pezen meer opgerekt worden. de da heeft het met mij ook over het doorsnijden gehad maar dan van een pees. ze doen het veel bij dravers om ze meer ruimte te geven tijdens het draven maar bij mijn paard word het alleen als laatste redmiddel gedaan en tot nu toe gaat het super. alleen als ze te lang stil staat krijgt ze er weer last van dus bij haar is veel beweging noodzakelijk. ze komt er elke dag uit in de wei of in de bak en word tevens zes keer in de week zo wie zo gereden en ik kan alles met haar. misschien iets voor jou laat je hoefsmid er eens naar kijken misschien kan die iets veranderen aan de stand van de benen zodat ze betr gaat lopen zonder dat de knieen op slot slaan. het gaat dan niet meteen weg maar binnen een week zag ik duidelijk verbetering en nu heeft ze er eigenlijk helemaal geen last meer van. ik laat haar maximaal om de 8 weken bekappen omdat ze er anders wel weer last van krijgt maar zolang ik het in de gaten hou is er niks aan de hand.
Mijn ervaring met osteopathie is dat het wel degelijk kan werken. Er zijn zeer veel factoren daarbij van invloed. Een osteopaat is daarin getraind om dat te vinden. Ik ken meerdere voorbeelden van paarden die hierdoor van hun knieprobleem af zijn gekomen. SyviaG: een goede osteopaat kan vaak ook oudere problemen aan wervels en pezen verhelpen. De vraag is altijd: waar ligt de oorzaak van het probleem? Ook organen kunnen daarop van invloed zijn, zoals de nieren bij een knieprobleem.
janna
Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-05 21:11
.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt
als ik jou was, ging ik voor een tweede mening naar een hele goede hoefsmid, het probleem voorleggen.
eenmaal kniebanden doorgesneden is definitief! misschien is het helemaal niet nodig. je moet het bij verkoop van het paard ook altijd bij vermelden dat dit is gebeurt. Dat kan een flink obstakel voor de verkoop worden.
in de draverswereld gebeurt het idd veel. maar zou idd eerst een tweede hoefsmid om raad vragen of een tweede da wat een keer de pees doorgesneden kan het niet meer terug gedraaid worden
Fab heeft het ook, en die staat al jaren op achterijzers, waarbij de binnenkant steevast wat lager wordt gehouden. Ze kan om deze reden ook echt niet zonder ijzers, daar gaat ze dan toch weer slechter door lopen.
Bij mij op stal staat een merrie die wel om deze reden aan de knieen is geopereerd, maar ik vind die niet echt fijn lopen (onregelmatig en moeizaam achterbeengebruik)
Begrijp ik nu goed dat het paard nu niet meer op ijzers staat?
Hij moet denk ik altijd binnendoor gezet worden en blijven. Daarnaast is trainen van de spieren van de achterhand een hulpmiddel, om de functie van die kniebanden oven te nemen. Maar ook ongetraind heeft Fab geen last, mits ze maar op ijzers en binnendoor blijft staan (1 keer per 8 weken beslaan) Ze heeft het zo al een jaar of 10 nu!
janna
Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-05 22:51
.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb het laten doen bij mijn (toen jonge) shetlander. Had alles geprobeerd, dier had ontzettend last. Het is prima gegaan, ingreep van niks en de pony heeft nooit meer ergens last van gehad, het is een mooie sterke pony geworden. Ook is de achterhand mooi ontwikkeld en goed sterk.