Lucerne voeren bij een hoefbevangen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reem

Lucerne voeren bij een hoefbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 18:36

Een tijdje geleden had ik ook een topic geopend met de vraag of ik (te veel) hooi kon voeren bij een oude pony die in korte tijd 2 keer hoefbevangen is geweest en nu dus erg gevoelig is op het geboed van voeren. Maar ondertussen merk ik dat degene die voert ook weer lucerne geeft..

Helaas is het niet mijn eigen pony en ga ik niet over het voeren, gelukkig heb ik wel veel te zeggen, maar uiteindelijk is die eigewijze man die het daadwerkelijk doet. Ondanks dat de DA en ik hebben gezegd dat ze alleen geweekt hooi moet hebben (ze kreeg eerst lucerne ivm hoesten) geeft de huismeester nu ook weer lucerne. Ik weet niet of ie ook 's ochtends geeft, maar iig wel 's avonds. Ze krijgt gelukkig geen biks meer en staat ze niet op gras.

Nu vroeg ik me af: is lucerne ok om een voeren bij een pony die een paar keer hoefbevangen is geweest? Opzich is lucerne wel makkelijker (ze vind het volgens mij ook lekkerder), aangezien het hooi telkens geweekt moet worden. Maar als lucerne niet goed is dan zal ik nog eens even met degene die voert een goed gesprek voeren

Wie geeft mij advies?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:17

Lucerne is erg eiwitrijk en dus niet geschikt om een hoefbevangen pony te geven!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:28

Hoefbevangenheid komt niet door een teveel aan eiwitten, maar door een teveel aan koolhydraten!

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 19:58

Vonnie84 schreef:
Hoefbevangenheid komt niet door een teveel aan eiwitten, maar door een teveel aan koolhydraten!

Dus.. lucerne kan wel of niet? Dan was namelijk de vraag

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:06

Moet eerlijk zeggen dat ik dat niet weet. Ik heb geen ervaring met hoefbevangenheid of met lucerne. Dus ik kan je daarop helaas geen antwoord geven. Misschien dat je kunt informeren bij Hartog of bij een telefonisch spreekuur van je DA?

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:07

Een DA ff bellen

Succes

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:09

Hoefbevangenheid is een systeemziekte. Een teveel aan eiwitten kan er wel degelijk een oorzaak van zijn!

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:16

Hoefbevangenheid is in sommige gevallen zeker wel een geval van teveel eiwitrijk eten hoor. Dat had mijn pony namelijk, mijn bron hierbij is dan dus ook een compleet team van VA's..

briandylan

Re: Lucerne voeren bij een hoefbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:18

Hoefbevangenheid komt vaak ook mede door een teveel aan eiwitten en aangezien lucerne eiwitrijk is moet je dit juist niet geven.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:20

Ik denk dat het moeilijk zal zijn een goede balans in voeding te vinden voor deze pony. Je schrijft dat het een oud beestje is. Die zal altijd gevoelig blijven voor hoefbevangenheid. Zolang het beestje happy is, zou ik proberen om er voor te zorgen dat ze in ieder geval voldoende eten krijgt en niet zo zoeken naar wat het beste is. Een paard dat hoefbevangen is, verbruikt meer energie dan een paard dat niet bevangen is. Hij zal toch zijn beenspieren en pezen anders moeten gebruiken om de druk in de hoeven te ontlasten. Dat vergt veel energie. Energie halen ze uit koolhydraten (glucose). Ik denk dat je naar het hele plaatje moet kijken. Ga alleen niet te lang rommelen en vraag je af wat voor dat beestje het beste is.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:43

Hoefbevangenheid kan volgens mij ook door een teveel aan eiwitten komen.
Veel mensen zijn onnodig angstig voor de hoeveelheid eiwitten in lucerne. Problemen met eiwit ontstaan namelijk niet alleen door de hoeveelheid maar ook door het soort eiwit. In lucerne zit een heel gemakkelijk te splitsen eiwit waardoor er vaak weinig klachten ontstaan bij het voeren ervan.
Overleg even met een voedingsdeskundige.

Irsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:46

Dodson & Horrell heeft een luzerne achtig product waarvan ze zeggen dat je het zelfs aan hoefbevangen paarden kunt voeren. Het heet Fibergy. Misschien dat dat een ideetje is?

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 16:46

Katja schreef:
Hoefbevangenheid kan volgens mij ook door een teveel aan eiwitten komen.
Veel mensen zijn onnodig angstig voor de hoeveelheid eiwitten in lucerne. Problemen met eiwit ontstaan namelijk niet alleen door de hoeveelheid maar ook door het soort eiwit. In lucerne zit een heel gemakkelijk te splitsen eiwit waardoor er vaak weinig klachten ontstaan bij het voeren ervan.
Overleg even met een voedingsdeskundige.

Is dat bij alle lucerne zo of verschilt dat nog per merk. Anders zou het dus betekenen dat ze zonder gevaar lucerne kan eten?
Het is trouwens wel het enige wat ze krijgt op een dag --> 's ochtends hooi (volgens mij, misschien krijgt ze dan ook lucerne) en 's avonds lucerne (soms met hooi en als ik voer alleen hooi). Tussen de middag krijgt ze van mij vaak ook nog wel wat hooi te knabbelen, geen aanzienlijke hoeveelheden.

Maar zit er in het algemeen wel meer ("gevaarlijke") eiwitten in lucerne dan in (geweekt) hooi?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 00:30

Een teveel aan eiwitten wordt uitgeplast! Ben laatst bij het rondje educatie van de KNHS geweest, ging over voeding van paarden. Dus ben weer helemaal bijgepraat. Die vrouw heeft 6 jaar paarden & voer gestudeerd en onderzocht, dus die weet wel waar ze over praat.

Een interessant topic over o.a. dit onderwerp: Probleem met enorme spierverzuring.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:37

Ik geef mijn bevangen merrie wel wat(maar niet veel) luzerne. Vooral om haar vitamientjes in te stoppen omdat ik haar geen brok durf te geven en wel voldoende vitamientjes(ivm haar dracht).

Het fabeltje dat drachtige merries niet bevangen kunnen worden klopt niet, want die van mij is wel degelijk drachtig, en duidelijk gevangen geweest.

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 14:41

Ik heb met degene even ovelegt die voert. Hij geeft nu lucere en hooi, maar volgens mij wilde hij alleen het hooi opmaken en dan weer overstappen op alleen lucerne.
Ik heb even gezegd dat het niet verstandig is om alleen lucerne te geven, maar omdat ze het wel heel lekker vindt en voor de afwisseling krijgt ze nu 's ochtends een beetje lucerne en geweekt hooi.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:58

Als het een oude pony betreft die steeds hoefbevangen raakt, zou ik haar eens laten testen op Cushing. Eén van de symptomen daarvan is hoefbevangenheid. En dan hoeft ze dus nog niet eens een krullerige vacht te hebben!

Ik ken de voedingswaarde van luzerne niet, maar teveel suikers/koolhydraten is wat je moet mijden. Wat aanbevolen wordt voor hoefbevangen paarden is oud hooi en verder niks. Klinkt naar en karig, maar als het voor het paard het beste is ....

Het verhaal van de eiwitten is al lang achterhaald. Dat veel dierenartsen vasthouden aan het eiwittenverhaal suggereert alleen dat zij de meest recente onderzoeken niet hebben gelezen .

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:55

Dat hoor ik vaker. Maar dat betekent toch ook dat je geen wortels moet voeren, en dat hoor je wel vaak als voeradvies.

Ze krijgt nu dus ook alleen hooi, en nu sinds een paar dagen ook een beetje lucerne. Maar heb wel even duidelijk gemaakt dat lucere voor erbij is en niet het hoofdgerecht is. Ik weet niet of het hooi wat ik geef oud is of. Als ik heel eerlijk ben weet ik niet eens waar het vandaan komt De DA raadde mij aan het te weken, dat doe ik nu dus ook. De reden daarvan weet ik niet, jij enig idee?

Ze is trouwens 2 keer hoefbevangen geweest met een duidelijk aanwijsbare reden. Als je wilt weten wat gebruik de zoekfunctie (ik heb er al uitgebreid over verteld) of pb

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:00

Hoefbevangen door overbelasting, even kort door de bocht, begrijp ik uit je andere berichten. Dan moet je het wel ver laten komen zeg; lijkt me erg frustrerend als verzorgster. Maar goed.

Als je hooi weekt, haal je veel voor het lichaam belastende stoffen eruit. Wat ik pas geleden heb geleerd en nog niet wist is dat je dmv weken bv ook de kalium grotendeels uit het hooi haalt, wat voor paarden met een bep. spieraandoening weer beter is.

In jouw geval doet het er denk ik niet zo veel toe of het oud hooi is of "gewoon hooi".

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:12

Je week ook fructaan uit het hooi heb ik ergens gelezen.
Fructaan is ook een van de grote boosdoeners(waar dus een van mijn pony's last van gehad heeft, ik ben nog steeds verschrikkelijk voorzichtig met voeren).

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:38

Hoefbevangenpaarden reageren slecht op voeding waarin eiwitten en/of koolhydraten/fructanen oftwel suikers inzitten. Daar valt luzerne ook onder. Ook wortels zijn niet geschikt voor bevangen parden. in Duitsland is er een uitgebreid onderzoek geweest dat de meeste groente en fruit niet geschikt zijn voor bevangen paarden. Ook luzerne en silage zijn door meer eiwitten niet goed.
Voer je het voor de vitaminen dan kun je beter oud (niet muffig enzo) hooi voeren en daarbij een volledig voedingssupllement.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:57

Aangezien hoefbevangenheid meestal komt door te eiwitrijk voedsel, lijkt me engerierijvoedsel als Lucerne niet al te handig?

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 11:52

In mijn geval dus niet Miirthe, hier was ze hoefbevangen door overbelasting. Daardoor is ze wel gevoelig met voeren, maar wel minder dan als ze door voedsel bevangen was geraakt.

Mac, niet alleen frustrerend het is hardverscheurend dan te zien. Het is zo'n erg en raar verhaal dat de meeste het niet geloven o snappen, behalve die in het kringetje zitten. Als ik niet zo verknocht was aan die pony was ik er allang weggeweest..

Maar ok weer wat geleerd wat betreft weken, wel belangrijk dus om te blijven doen. Ik ga proberen het lucerne op een laag pitje te houden, want ze vind het wel heerlijk en een klein beetje kan denk ik geen kwaad.

Bedakt allemaal, heb alweer zoveel bijgeleerd!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:23

een beetje lucerne kan geen kwaad hoor, zolang ze maar genoeg (liefst onbeperkt) hooi krijgt. Hoefbevangenheid wordt vooral veroorzaakt door een bepaalde extreme overgang. bijv een paard dat van hooi opeens 24/7 op het gras gaat, of een paard dat de voerton helemaal leegeet. Darmen van een paard zijn erg gevoelig, door een grote verandering in voer slaan de fermenterende bacterien in de darm als het ware op hol. Het gevolg is dat er veel toxinen (gifstoffen) in de bloedsomloop komen, dat uit zich op een toch al zwakke plek: de hoef.
Het enige wat je naar mijn mening kan doen is goed bekappen, zorgen dat de verbinding tussen de hoefwand en het hoefbeen zo sterk mogelijk is.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:23

sanne83 schreef:
een beetje lucerne kan geen kwaad hoor, zolang ze maar genoeg (liefst onbeperkt) hooi krijgt. Hoefbevangenheid wordt vooral veroorzaakt door een bepaalde extreme overgang. bijv een paard dat van hooi opeens 24/7 op het gras gaat, of een paard dat de voerton helemaal leegeet. Darmen van een paard zijn erg gevoelig, door een grote verandering in voer slaan de fermenterende bacterien in de darm als het ware op hol. Het gevolg is dat er veel toxinen (gifstoffen) in de bloedsomloop komen, dat uit zich op een toch al zwakke plek: de hoef.
Het enige wat je naar mijn mening kan doen is goed bekappen, zorgen dat de verbinding tussen de hoefwand en het hoefbeen zo sterk mogelijk is.

Een paard dat al eens hoefbevangen is geweest moet absoluut geen lucerne hebben. Ook geen klein beetje. Een gezond paard heeft er geen problemen mee. Een bevangen paard blijft gevoelig in de blinde darm en niet persé in de hoeven. Het lijkt zo daar het probleem daar zichtbaar wordt. Maar het ontstaat in de spijsvertering oftewel blinde darm daar waar de luzerne wordt bewerkt en daardoor zal een bevangen paard problemen krijgen. Mijn chronisch bevangen merrie is al lange tijd stabiel en kan gereden worden enz, Maar krijgt ze een handje luzerne of wortels dan staat ze weer dagen met pijn op stal. Laat je alle dingen die hoefbevengenheid kan veroorzaken weg dan kan het paard weer helemaal de oude worden. Maar je moet ze dan later als ze stabiel zijn ook niet weer beginnen met luzerne en dergelijke