Mijn shetje gaat altijd een uurtje op stal om brok te eten.. Nou zag ik vandaag dat er allemaal deuken in de stal zaten. Toen keek ik naar haar tanden, zie ik dat die 2 voorste voor de helft weg zijn gekaatst. Ze eet nog gewoon goed, lijkt er geen last van te hebben. Kan dit echt kwaad (ze is een jaarling) of moet de tandarts/DA komen?
Is het geen luchtzuiger?? Dan pakken ze met hun tanden bijv. de rand van de voerbak of deur beet en zuigen ze lucht naar binnen. hiervan slijten de boventanden heel erg.
is ze niet gewoon aan het wisselen? enters wisselen altijd eerst de binnensnijtanden naar mijn weten.
Nee, het is echt afbebroken,sleten. Je ziet in de deur ook echt beuken zitten. Ik kan er morgen misschien een foto van maken, dan is het wat duidelijker.
nou...dan is het vrij duidelijk, je hebt een kribbe bijter of een luchtzuiger.
uit die stal dus en zorg voor goed voer, zowiezo veel goed hooi gaan geven, pas daarna je biks gaan voeren, beter omdat ze dan gaan speekselen en beter het biks verteren.
liefst een speelmaatje erbij en probeer eens je dier te bekijken wat ze nou precies doet nadat ze gegeten heeft.
ellepel; Het zou best kunnen, maar in de deur zitten ook allemaal deuken van haar tanden, en dan niet op een rand echt gewoon in het midden. Het kan wel zijn dat ze het in de wei doet..
denk toch dat je eens er bij moet gaan zitten en kijken wat ze nou helemaal precies allemaal doet, is ze misschien bang alleen? dat ze het daarom doet?
hoeveel hooi voer je haar? in elk geval lekker veel gaan geven, verder tja...afleiding dus, als dit zo blijft heb je straks een paard wat niet meer goed kan eten, na het wisselen gaat dit denk ik wel door....
Ze krijgt s'morgens buiten hooi, dan als ik haar even binnenpak ligt er genoeg hooi klaar. Het is de bedoeling dat, wanneer ze s'avonds binnen gaat met een andere shet in 1 stal staat. Ze heeft nu een bal en een skippybal in stal liggen. Ik zal er morgen wel is naar kijken wat ze allemaal doet... Bedankt