Knie op slot??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandy101

Knie op slot??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 16:10

Ik heb nog niet zo lang een verzorgpaard, maar soms tijdens het rijden blijft zijn linker achterbeen soms haken.
Ik wist niet wat dat was dus ben ik wat informatie gaan zoeken.
Nou denk ik dus dat zijn knie soms op slot gaat.

Ik had nou de vraag of dat zo is en of het pijn doet bij het paard en wat je er aan kan doen.

Hij heeft voordat ik hem ging verzorgen een hele tijd stil gestaan.
Zijn achterbenen staan dus wat krom en hij heeft nog wat opgezwolle knieen, maar vooral nog bij zijn linkerachterbeen misschien heeft dat er ook wat mee te maken??

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:18

ik weet niet wat voor ras het is maar mijn fries heeft te korte pezen in de achterbenen wardoor deze op slot slaan. het is heel makkelijk te voorkomen door het paard naar binnen toe te beslaan. vraag maar aan de hoefsmid die weet dat wel. hoe meer het paard stil staat hoe meer last ze er van krijgen. dus eigenlijk veel beweging is het beste. voor mijn idee doet het het paard niet zeer het is alleen hinderlijk. bedenk maar eens als het je eigen knieen zijn als die steeds op slot slaan is dat vervelend maar eigenlijk niet echt pijnlijk. weet niet zeker of dat het is maar het kan heel goed mogelijk zijn. vooral friezen hebben dit probleem. het kan bij een achterbeen voorkomen maar ook net als bij die van mij aan beide achterbenen. laat de da er eens naar kijken die kan het je precies vertellen.

mirellakuijl

Re: Knie op slot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:29

Bij ons op stal heeft een paard precies hetzelfde.
Dat is al een oudere merrie, de DA is geweest en die zegt dat het komt omdat ze niet genoeg spieren in d'r achterhand heeft.
De oplossing volgens hem is meer longeren en bijzet touwtjes gebruiken om die achterkant actiever te maken zodat de spieren het aan kunnen.

Succes.

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:11

zoals ik al zei meer beweging is daar goed voor hoe langer ze op stal staan hoe meer het verslechterd., bij die van mij zijn de pezen te kort waardoor ze op slot slaan en door beweging rek je de pezen uit waardoor ze soepeler worden maar laat je haar weer een tijdje staan dan krimpen de pezen weer en moet je weer van voren af aan beginnen

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:40

mirellakuijl schreef:
Bij ons op stal heeft een paard precies hetzelfde.
Dat is al een oudere merrie, de DA is geweest en die zegt dat het komt omdat ze niet genoeg spieren in d'r achterhand heeft.
De oplossing volgens hem is meer longeren en bijzet touwtjes gebruiken om die achterkant actiever te maken zodat de spieren het aan kunnen.

Succes.

idd mijn pony heeft het ook gehad toen is de da geweest die heeft hem een soort prik gegeven (weet niet precies wat dat voor prik was) en ik moest zorgen dat ze meer spieren in de achterhand zou krijgen. En ik moest hem vooral niet stilzetten want dan zou het alleen maar erger worden.

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:58

Bekappen is heel belangrijk.. het paard moet een korte afwikkeling van de hoeven hebben, dus gemakkelijker lopen.
De stand is dan ook heel belangrijk, binnen of buiten niet te hoog. Een smid moet dat weten...

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:51

die van mij word naar binnen toe bekapt om de knieen naar buiten te zetten en de pezen op te rekken want die zijn te kort bij haar. en ik moet haar veel beweging geven door middel van longeren en rijden want zodra ze een paar dagen niet beweegt dan zitten haar knieen weer op slot.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:39

Hoe oud is je paard?
Jonge paarden die hard gegroeid zijn, waardoor de spieren het niet goed kunnen bijhouden hebben er vaak last van. Meestal gaat het wel samen met blokkades in de lendewervels waardoor de sturing van het achterbeen niet goed gaat. Het is in ieder geval belangrijk dat dat even nagekeken wordt.
Door training zal het paard sterker worden, waardoor het probleem minder wordt. Evt. kan je het paard tijdelijk helpen door de hoefsmid in te lichten die wat kan veranderen in de stand van de hoef. Maar bekijk zeker even de rug (osteopaat?) want die moet in ieder geval los zitten.

mandy101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 17:47

heleenxx schreef:
Hoe oud is je paard?
Jonge paarden die hard gegroeid zijn, waardoor de spieren het niet goed kunnen bijhouden hebben er vaak last van. Meestal gaat het wel samen met blokkades in de lendewervels waardoor de sturing van het achterbeen niet goed gaat. Het is in ieder geval belangrijk dat dat even nagekeken wordt.
Door training zal het paard sterker worden, waardoor het probleem minder wordt. Evt. kan je het paard tijdelijk helpen door de hoefsmid in te lichten die wat kan veranderen in de stand van de hoef. Maar bekijk zeker even de rug (osteopaat?) want die moet in ieder geval los zitten.

Mijn verzorgpaard is 19 jaar. Ik heb gemerkt dat van het begin dat ik hem begon te verzorgen zijn opgezwollegewrichten minder is geworden. Ik hoor ook van veel mensen dat training goed helpt. Binnenkort komt dehoefsmid weer dus ik zal hem naar de stand van de hoef vragen, ook ga ik vragen aan de eigenaars of ze een dierenarts laten komen.

heel erg bedankt voor al jullie tips