Zand eten voorkomen - mondkapje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottew

Zand eten voorkomen - mondkapje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 14:41

Wanneer mijn paard in de bak staat en ze krijgen daar hooi, krijgt ze zand binnen aangezien ze elk sprietje hooi eet en vervolgens in de bak gaat zoeken naar iets eetbaars (krijgt genoeg te eten hoor . Ik heb al ns een advertentie gezien voor een soort mondkapje, waarmee paarden wel nog gras en hooi kunnen eten maar dus blijkbaar geen zand meer binnenkrijgen. Wie o wie weet waar deze kapjes te krijgen zijn? Thanx!

Groetjes Lotte

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:04

volgens mij werkt dat vooral in het weiland tijdens het grazen. Kunnen jullie het hooi niet in een speciekuip doen (in een hooinet) dan is de kans op morsen in ieder geval al een stuk kleiner.

ArabStables

Re: Zand eten voorkomen - mondkapje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:34

Wilde ik net voorstellen. Hooi geven in een grote bak zodat ze het ook niet tussen het zand uit hoeven te zoeken. Mondkap zou ik zeker niet doen, paarden krijgen altijd wel wat zand binnen, vooral paarden die veel in een paddock staan want zoeken naar eetbaars doen ze toch wel. Als ze veel in de paddock staan zou ik één keer in de zoveel tijd een kuurtje Sandclear geven, wat het zand uit het lichaam van het paard verwijderd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:39

zo'n kapje lijkt me ook helemaal niks, en t is normaal dat een paard zand binnenkrijgt, dat krijgen ze ook met grazen binnen.
op kort gras trekt het paard bijvoorbeeld gras met wortel en zand los en eet dit op.

normaal word gewoon samen met het hooi wat ze opeten het zand weer naar buiten afgevoerd.
alleen bij extreem grote hoeveelheden kan dat zand dan dus problemen gaan geven.

sand-clear is inderdaad een hele goed optie, evenals meerdere kleine porties goed hooi per dag geven...

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 21:22

Oke bedankt. Het hooi uit een bak dacht ik ook al aan, maar het probleem is dat ze vroeg of laat toch de hele bak afgaat op zoek naar een of ander sprietje, wat ze echt niet zonder zand naar binnen krijgt ...Zo'n masker ben ik ook niet echt fan van, maarja preventie is natuurlijk beter dan behandelen achteraf. Denk alleen bij nader inzien dat zo'n masker niet echt effectief kán zijn, zand is zo fijn, dat gaat overal wel doorheen, en ze moet natuurlijk wel nog hooi kunnen eten. Ga dus denk ik toch maar sand clear proberen in combinatie met bakken, hoop dat t wat scheelt, heb vandaag nog gelezen dat paarden tot een halve kilo (!) zand p/dag binnen kunnen krijgen zonder koliek te krijgen, zoveel krijgt ze bij lange na niet binnen, gelukkig. BedaVandaag is trouwens ook nog de DA langs geweest omdat ze niet echt lekker in r vel zit en voer vaak laat staan, ze is echt zooo overgevoelig voor alles...maarja goed, ben benieuwd wat er uit t bloedonderzoek komt, in ieder geval bedankt voor jullie advies!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:23

Ik voer hooi in de paddock in grote tractor banden. Het kan niet of nauwelijks wegwaaien en de paarden lopen er niet doorheen waardoor ze minder zand binnenkrijgen. Deze banden kun gratis krijgen bij bijv. mechanisatiebedrijven (zij moeten anders betalen voor het afvoeren). Oh ja, de paarden bezeren zich daar ook niet aan.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 09:47

Dat is idd wel een slim idee, ns kijken of ik die banden ergens vandaan kan halen .