Ontstoken oog, DA komt, wie nog meer ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Ontstoken oog, DA komt, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 11:05

Bas heeft nu zo'n anderhalve week last van zn linkeroog.
Eerst was het nog niet zo ernstig, gewoon wat tranerig.
Toch werd het steeds erger ondanks het schoonmaken met water en kamillethee.
Gister was het oog warm en opgezet, het oogvlies was rood en het tranerige wordt steeds meer troebel, richting gelig/groen en dikker.
Kortom: ik heb de DA net gebeld en die komt vanmiddag langs.

Dit is de eerste keer dat Bas een ontstoken oog heeft. Ik hoop niet dat er een grasaartje in zn traanbuis zit, maar heb eigenlijk geen andere reden. Hij staat niet op de tocht, is niet verkouden, zn voorpluk is te kort om in de ogen te hangen.
Ik hoor het vanmiddag wel, wordt een gezellige boel voor Bas, de hoefsmid komt namelijk ookal langs vanmiddag, de hele bups in een keer dus

Maar goed, nu mijn vraag, wie heeft er nog meer een paard met een ontstoken oog (gehad) ? Wat heb je eraan gedaan en wat zei de DA (als je die ingeschakeld hebt natuurlijk ) Hoelang duurde het voor het weer over was ? etc etc, vertel me de ervaringen

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:08

Onze pony heeft het wel eens gehad, voornamelijk krijgen ze het in het najaar of voorjaar is mijn ervaring.
Ze heeft een zalfje gehad en dat moesten we er iedere dag indoen en ik geloof dat het in een weekje over was.
Succes vanmiddag!

MaiNat

Re: Ontstoken oog, DA komt, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:01

De DA is voor mijn pony eergister geweest en ik kreeg Casavan mee. 2x daags moet ik het insmeren in het ooglid. Heel lastig is het op te brengen. Ik doe het met 2 man maar ik heb nu net een tip gekregen dat het onderste ooglid ook tegelijkertijd moet openhouden. Ik hoop dat je wat wijzer ben, Als je hier in medisch kijkt staan er nog 2 topics over ontstoken ogen.

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:05

Seven heeft het al een paar keer gehad. Een keer was het zo erg dat haar oog iets naar voren kwam. Op dat moment zag ze ook niet zoveel met haar oog. Ze kon ook geen diepte inschatten. Liep dus zo met haar hoofd tegen de staldeur, omdat zij dacht dat die daar zat en niet ietjes verderop. Heb haar toen op advies van de DA een paar dagen binnen gehouden, maar met het zalfje van de DA was het met een week weer over.

Ojajoh

Re: Ontstoken oog, DA komt, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:35

niets anders dan ervaringen met onstoken oog

mijn vorige pony was door een ongeluk bij de oude eigenaar blind geraakt aan 1 oog
dat ook was altijd supergevoelig en onstook om het minste geringste

ik gebruikte teramycine oogzalf
perfect spul!

maar zou zowiezo eerst eens met je DA overleggen

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:05

Ben benieuwd hoe het met Bas is en de diagnose van de dierenarts!

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 21:34

Zo daar ben ik weer, internet lag er voor de zoveelste keer af, dus hoop dat ik dit bericht nu fatsoenlijk kan aftypen voor we er weer afgeknikkerd worden.

Bas had idd een nogal ontstoken oog, vies en pusserig, gevoelig, gezwollen en warm.
Heb cavasan gekregen ( had ik al een tube van liggen maar wilde er niet zomaar mee gaan smeren zonder mening van de DA ) en moet dat 2 a 3 keer per dag in zn oog doen.
En schoonhouden met uitgekookt water natuurlijk.
5 dagen tot een week doen en als het dan niet over is weer bellen.
Waarschijnlijk toch op een of andere manier kou of tocht op zn ogen gehad.

Verder heeft meneer nu officieel een weideverbod, maar daar ging een ander topic al over dus zal me daar even verder over uitweiden

Mainat, ik vind het aanbrengen niet moeilijk, gewoon de manier waarop je het derde ooglid laat zien, dan komt de rand van het ooglid wel omhoog en dan kun je het er zo op laten glijden.

Bas vond alleen de DA niet zo lief, die spurtte namelijk met een noodvaart op zn ogen af, en Bas dacht natuurlijk weer eens dat de beste man zn oren eraf zou trekken Dus dat was geen goede kennismaking tussen Bas en DA