Probleem met enorme spierverzuring.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Probleem met enorme spierverzuring.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:40

Naar aanleiding van een aantal paarden bij ons op stal waarbij na het bloedonderzoek is bewezen dat ze een enorme spierverzuring hebben heb ik een aantal vragen.
Het betreft hier allemaal sportpaarden, twee van hen zijn springpaarden en eentje is nog jong (6) en loopt dressuur. Dat laatste paard loopt zond vier uur per dag in de weide met nog drie andere paarden.

Dit paard heeft momenteel problemen met het niet groeien van zijn hoeven, problemen met zijn knie linksachter wil zijn been niet geven en vertoont in het beging veel verzet onder het zadel de eerste 10 minuten als hij moet werken. Nu weet de dierenarts het zo ook niet en een andere DA zouden we kunnen consulteren maar voorlopig laten we het even zo.

Het voerrantsoen bestond uit 1 kilo musli en ½kilo geplette blanke haver en dat twee maal daags. Volgens de DA moesten we de musli (hartogh energie musli ) weglaten en haver gaan voeren. We voeren nog een brok bij die de eiwitverzuring moet doen weggaan. We denken het dus goed aan te pakken maar nu komt het,

Een aantal mensen beweert dat in musli geen eiwitten zitten en dit prima voer is en haver juist de meeste eiwitten bevatten, dat het probleem ligt in de weide dat het gras vanwege het mooite weer te veel eiwit heeft nu weet ik het dus even absoluut niet meer en twijfel enorm. Want een van mijn paarden is net hersteld van een leverontsteking en als een aantal paarden op stal al ziek is van die spierverzuring dan vrees ik voor mijn eigen paardjes. Bovendien beweren boze tongen dat het 6 jarige paard op stal moet blijven en zeggen andere juist nee beweging is prima. Wie weet raad, wij twijfelen enorm. Een aantal mensen zegt dat een paard op haver niet kan leven, maar in combi met weidegang, goed hooi en een kilo brok per dag moet dat toch gaan?

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:40

IK heb zelf een fjord die deze zomer spierbevangen is geweest. Bij haar moet ik op passen met mussli omdat daar weer veel suikers(= kolidraten... hoe schrijf je dit in godsnaam ook al weer)in zitten.

IK voer al jaren eiwit arme mussli van havens, maar daar blijken dus toch heel veel sukers in te zitten die ook nadelig zijn.

Ben nu overgestapt op Pavo stimix ( zit inderdaad meer haver in maar minder suikers) en eiwtit arme brok als aanvulling als ze werkt.

dus het lijkt er op dat je het goed doet, maar die mussli zou ik inderdaad weg laten. succes en hou ons op de hoogte

EEn paard met accute spierverzuring moet absolute box rust hebben. Die van mij had het wel ertg maar niet erg genoeg kennelijk en mocht buiten op een kaal stukje wei staan . Wel appart van de andere paarden, want ze mocht natuurlijk niet gek gaan doen
haver schijn dat dat langzaam op genomen wordt door het lichaam en dus weer beter is. Een paard heeft ook wel iets van eiwitten nodig voor energie.

Kafue

Re: Probleem met enorme spierverzuring.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 23:45

Nou het vreemde is dat de verzuringswaarde in de spieren belachelijk hoog was, maar geen acute tyde-up ofzo. Wel naar ons idee spierpijn.

Die koolhydraten of suikers in die musli wat doen die dan met de spieren eigelijk? Zoiets vertelde een voerleverancier ook, hij noemde musli moderne rotzooi. Hij had het ook over glucose en dat dat spierproblemen opleverende, maar het verhaal heb ik niet begrepen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:51

Wil je even verwijzen naar deze topic die eerder is geweest :

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=375083&st=0&sk=t&sd=a

Wat in onderzoekingen in Engeland is gebleken is het juist de suikers en zetmeel in onder andere pure granen welke de boosdoener is voor spierverzuring en hoefbevangenheid. Juist de eiwitten zijn het niet. Omdat dit eigenlijk nog niet zo bekend is in Nederland, en zeker niet bij de dierenartsen, wordt vaak de ouderwetse advies gegeven, vermijden van eiwitten. Ik heb het ook eerst gedaan, wist niet beter, en was van brok overgegaan naar 5 granen mix (waar ook haver inzit). Dat was uiteindelijk de aanleiding voor een gehele verzuring.... duurde even voor ik erachter kwam wat het was. Heb het volgende boek gekocht over voer :

Afbeelding

Boek is o.a. te koop bij de paardendrogist. Daarin werd het verhaal over eiwitten en suiker/zetmeel weer bevestigd. Bij paardne die gevoelig zijn voor verzuurde spieren en hoefbevangenheid juist wel de muesli geven en niet de haver. Wel de meusli zonder haver geven, die is het best. Er zijn een aantal voederleveranciers die al de suiker en zetmeel gehalte op de verpakking zetten. Probeer het voer te vinden met zo'n laag mogelijk gehalte.
Vers gras, voorjaar en najaarsgras is ook vrij slecht. Daar zitten hoge waarden suikers in die weer verzuring met zich mee brengt.

Muesli is geen moderne rotzooi. Alleen pure granen voeren is ouderwets! Tis maar net hoe je het bekijkt . Meusli is een bewerkte graan die beter te verteren is voor paarden dan de pure granen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 00:02

Heb je wel eens een handje musli in de hand gehad, puur suiker dat plakt niet uitzichtzelf. Graan plakt namelijk niet, suiker wel.
Het is de glucose die volgens de DA problemen geeft, alsmede de voerlevernacier van mij en enkele kennissen.
Ik weet het niet, ik heb nog nooit problemen gehad en nu er veel musli gevoerd wordt ineens wel, vandaar mijn probleem en mijn vraag,

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:14

Veel suiker en zetmeel kan wel ene lever probleem geven die soms lijkt op spierverzuring. Maar niet met bloedproeven.
Er zijn inderdaad meusli's die enorm plakken. Maar als je de meusli's zonder haver van Havens, of die stimix van Pavo pakt dan valt je op dat die lang niet zoveel plakken. Je moet wel de goede hebben.
Mijn ervaringen leert weer met dierenartsen dat die bar weinig weten van voeding, oke, uitzonderingen daar gelaten. Ik ga ook naar een gerenormeerde kliniek en ze wisten me ook niet te helpen met de info die ik meebracht. Dat was zelfs nieuw voor hun, terwijl in de Hoefslag wel het een en ander erover was gepubliceerd. In Engeland is dit al enkele jaren bekend, ook omdat de onderzoekingen daar veel meer worden gedaan dan in Nederland. Ze hebben daar speciale voerlijnen voor hoef en spierbevangen paarden, juist met weinig suiker en zetmeel en veel vezels. Je zult daar ook zien dat juist de lucerne veel op het menu staat, terwijl we dat in NL juist weer niet goed aandurven.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:51

Mijn paard werd behandeld door Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl via medicijnen, mijn paard kreeg gewoon brok, hooi en gras in de wei. Nou en dat was al ver na voorjaar. Dus zit ook nauwelijks eiwitten in het gras. En krijgt gewoon basisbrok. Dus dat wil niet altijd wat zeggen, maar omdat de lever en nieren niet goed werkten, kwam er afvalstoffen in lichaam en daardoor dus spierverzuring. Door medicatie is mijn paard weer opgeknapt en door haar behandeling. Informeer eens vrijblijvend anders bij haar. Succes met je paard.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:16

Die van mij staat nu ook op een vet/olie dieet met zo min mogelijk suikers. Juist vanwege de spieren.
Hier een site met meer info:
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/
en dan de artikelen over epsm. Makkelijk leesbaar overigens.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:45

Eleonoor schreef:
Wil je even verwijzen naar deze topic die eerder is geweest :

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=375083&st=0&sk=t&sd=a

Wat in onderzoekingen in Engeland is gebleken is het juist de suikers en zetmeel in onder andere pure granen welke de boosdoener is voor spierverzuring en hoefbevangenheid. Juist de eiwitten zijn het niet. Omdat dit eigenlijk nog niet zo bekend is in Nederland, en zeker niet bij de dierenartsen, wordt vaak de ouderwetse advies gegeven, vermijden van eiwitten.

Ik zal proberen uit te leggen wat suikers doen in het lichaam.
De blindedarm van het paard is heel groot in de blindedarm zitten veel bacterien die de vezels verteren. Als je veel koolhydraten voert dan gaan de bacterien zich snel vermederen. Waardoor de blindedarm zich als het ware opblaast daar komen heel veel gifstoffen vrij. Vandaar dat je kans op koliek en spier/hoefbevangen enorm groot is.
Eiwitten zijn heel belangrijk, eiwitten heeft een paard weer nodig om te herstellen. Eiwitten is belangrijk voor de groei van de cellen. Het is dus niet slim en zelfs onlogisch om een eiwitarm dieet te voeren.

Onderhoudsbiks voeren is vaak beter dan granen (koolhydraatrijk). In onderhoudsbiks zit een gezonde eiwitgehalte, maar weinig koolhydraten. Kies dus een paardenvoer met een hele lage V(voeder)E(eenheid)P(paard) VEP. En geef heel veel ruwvoer van lang stengelig en uitgebloeid hooi. Heb je dat niet meng het dan met stro. Echt eerlijk ze worden daar niet dik van. De darmen van de paarden moeten eigenlijk altijd gevuld zijn zodat de blindedarm altijd aan het werk is. Plotseling veel voer geven is heel slecht voor de blindedarm. Ook is het verstandig om eerst hooi te voeren en dan pas het krachtvoer.

Muesli's zijn ook granen ik zou het zelf niet voeren.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:55

Vetten zijn een goede energieleverancier voor paarden met degelijke problemen. In het gras kan ook veel suiker zitten.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:52

ja, vetten zijn beter bij paarden die vlug last hebben van spier stijfheid dan suikers. Wij hebben ook zo'n paard.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:02

Meusli's moet je opletten voor de kwaliteit. Juist de meusli's zonder haver zijn vaak zonder onbewerkte granen. Meusli's waar dat niet op staat vermeld zijn inderdaad vaak voorzien met onbewerkte granen. Brok is tenslotte ook een product wat uit granen is gemaakt, maar granen die zijn bewerkt waardoor het een andere eigenschap krijgt. Dat heb je ook met die meusli's. Wat je vaak ziet staan is ontsloten granen, dat is dan goed.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:51

Hoi, hier een stukje dat ik ook al in een ander topic had gezet, misschien heb je er wat aan. Voor vragen kun je een pb sturen.

Groetjes Pharlap.

Acute spierbevangenheid: Maandagziekte. Het ontstaat nadat een dier 1 vrije dag heeft gehad maar wel zijn normale aantal voer heeft gekregen. Deze energie raken ze niet kwijt en kan kristalvorming op de spieren veroorzaken, waardoor deze verzuren.
Elektolytentekorten door het dieet kunnen eveneens een oorzaak zijn. Elektrolyten zijn onmisbaar voor het functioneren van spieren.

Chronische spierbevangenheid: dit kan je opsplitsen in 2 subtypen
Rer ( Recurrent Exertional Rhabdomyolosis ), dit is erfelijk en komt voor bij engels volbloeden en arabisch volbloeden. 5% van de volbloeden heeft dit, en is voornamelijk bij merries zichtbaar. Het lijkt erop dat naast een granenrijk dieet, ook opwinding en zenuwen deze vorm oproepen.

PSSM ( Polysaccharide Storage Myopathy ), is ook erfelijk. Deze vorm ontstaat door een extreme opslag van koolhydraten in de spiervezels.
Dit komt bij veel quarter horses, warmbloeden en volbloeden voor.
Rust roept het op doordat dan veel koolhydraten in de spieren kunnen worden opgeslagen. ( zie ook acute vorm ).

Voeradvies: bij RER: Zetmeelniveau laag houden. Geef weinig granen i.v.m het vrijkomen van zetmeel en suikers. Geef wel vezelrijkvoer met een hoog oliegehalte. Vermijd opwinding en stress.

Voeradvies: bij PSSM: Voorkom opslag van koolhydraten door korte rustperiodes te geven en geef een vezelrijk dieet. Dieren die werken mogen een dieet met een hoog vezelgehalte met olie, en dus een laag zetmeel en suiker gehalte. Pas op met gras, dat is nl rijk aan suikers.

Acute spierbevangenheid kan je voorkomen door goed het eten in de gaten te houden. Dus bij rust voer terugschroeven!.

Nog enkele tips:
A) Houd het ruwvoergehalte t.o.z van de inspanningen zo hoog mogelijk.
B) Gebruik voer dat gebasseerd is op vezels en olie met een laag zetmeel gehalte.
C) Beperk de opname van granen, want deze hebben een hoog zetmeel gehalte en bevatten weinig mineralen en vitaminen.
D) Vergroot eerst het hoeveelheid werk voordat je meer voer geeft, zo verklein je de opslag van koolhydraten. Dus eerst weer opbouwen en daar het voer aan aanpassen.
E ) Beperk het krachtvoer tot 50% minder van het normale dieet, tijdens rustdagen.
F ) zorg voor een goede warming up en cooling down, en houd de spieren warm op stal.
G ) Haal het paard zo vaak mogelijk uit stal.

Vaak wordt er bij een paard wat spierbevangen is Vitamine E met Selenium gegeven.
Let op bij selenium, aan krachtvoer wordt dit vaak toegevoegt.
Paarden hebben behoeften aan 0,15mg selenium per kilo voer.
Selenium is een sporenelement die bij een lage overdosering van 10 keer schadelijk is.
Vergiftigings veschijnselen zijn: uitvallen van manen en staarthaar, afbrokkelen van de hoef, kreupelheid en misvorming van de beenderen bij veulens.
Dus als je paard gezond is, en je voert normaal hoef je dit niet als preventie te bij te geven. Als hij spierbevangen is, is het heel goed voor het herstel van de spieren.

Het opbouwen met een paard wat spierbevangen is geweest, moet geleidelijk aan gebeuren. Stel een schema op met je veearts.

Om aan te tonen dat een paard spierbevangen is moet je bloed laten prikken, en ook om te kijken of het over is. Tevens worden dan de nieren e.d gecontroleerd om te kijken of er verdere beschadigingen zijn.

Mijn spierbevangengevoelige paard staat op subli ponybrok met energiekernmix (op oliebasis voor de energie ).
Hij krijgt geen appels, suikerklontjes, muesli e.d.
Hij krijgt ( is een recreatiepaard ), als hij werkt 2x 3/4 krachtvoer, als hij aan de bijzet loopt 1x een half en 1x 3/4 en als hij in de paddock staat 2x een half.
Verder krijgt hij veel hooi, en wel wat slobber ( ook granen dus pas op hoeveel je geeft ).

Een paard wat acuut spierbevangen is mag niet meer lopen!.

Voor vragen mag je pb-en.

Groetjes Pharlap.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 15:20

Het probleem is dat het paard niet acuut spierbevangen is genoemd.
Hij vertoonde in die richting ook geen kenmerken. De eigenaresse had de DA erbij omdat dit paard problemen heeft met zijn linker achterbeen, de knie schiet op slot.

Mijn eigen paarden vertonen geen problemen een is net hersteld van een leverontsteking. Nu heeft die wel vier dikke benen die na het werk wel weer dun worden. Hij moet redelijk hard werken, dressuurmatig op niveau voor een goede drie kwatier per dag exclusief in en uitstappen. En de weidegang is minimaal drie uur meestal meer waarbij ze ook veel spelen met elkaar en dus ook veel bewegen lopen op een weiland van een goede 1.5 Ha dus ruimte genoeg.

Nu was volgends de DA de spierverzuring waarschijnlijk veroorzaakt door de Hartog energy musli mix zonder haver. Dit in verband met de glucosewaarde erin. Ik lees dat vet dus goed is op die amerikaanse website en het voer dat ik momenteel bijvoer daar zit dus erg veel vet in, drie keer de normale waarden.
Het graan is een blanke haver die geplet wordt in de pletmachine. Een paard staat met pensioen die is 1.84 krijgt totaal per dag 2 kilo haver en een kilo van die speciale brokkenmix om het eiwit uit het lichaam te krijgen en de suiker enzo. Die andere die net hersteld is van de ontsteking krijgt totaal nu 3 kilo geplette haver en een kilo van die brokkenmix. Die moet wel hard trainen en loopt dus in de weide.

Ik heb de training al verzwaard en hij voelt zich nog goed.

Maar hoe zit het dan met die suikers zij dat ook koolhydraten?

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:29

Suikers zijn koolhydraten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 17:51

Komisch er staat nergens op de voersites geschreven hoe kollhydraatrijk die voeders zijn. Haver wordt vermeld als zeer proteinerijk en bevat veel ruwe velstof goed voor de vertering dus, het bevat veel vetten wat weer prima is voor afbraak van de eiwitten en de glucose suikers.

Ik hoop maar dat ik het goed doe met zijn dieet van 3 kilo haver geplet daags en 1 kilo speciale brokken. In ieder geval had het paard vandaag nog super dikke benen, leek wel een olifant maar hij werkte goed mee en na het werk waren de benen weer dun.

Oh oh wat een ellende als een paard een beetje ziek is.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:46

mjet schreef:

Ben nu overgestapt op Pavo stimix ( zit inderdaad meer haver in maar minder suikers) en eiwtit arme brok als aanvulling als ze werkt.

sorry foutje: Er zit juist geen haver in .

elenoor: Weet jij ook welke mussli zonder haver het best is???

Hoe zit het met wortelen bijvoeren??? dat deed ik wel altijd in de winter, maar nu durf ik niet meer

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:24

Zelf heb ik nu voor Pablo de meusli zonder haver van Havens als bijvoer en krijgt hij sportbrok van v.Cooten (stal voert dat standaard).

Om een idee te geven: De percentages zijn zetmeel en suiker gehaltes:

Van Havens:
Reform kruiden muesli : 46 %
Muesli zonder haver: 30 %
Slobber : 29.5 %
Basis sportbrok : 29.5 %
Dravers brok: 33 %
Kentucky Lite E: 46 %

Van Subli:
Basis brok : 25%
Prestatie brok : 39%
Granen mix: 42 %
Granen plus mix: 48%

Pony brok : 20%

Wat je dus duidelijk ziet in bovenstaande, zeker de in vet gedrukt, dat mixen met granen hogere percentages hebben. De sobere brok doen het beste of dus de muesli zonder haver.
Zelf heb ik gewoon goede ervaringen met Havens. Deze muesli voelt ook duidelijk niet vet aan, juist heel droog. Pavo heeft ook zo'n mix. De Hartog weet zijn gehaltes niet en voelt vettigere aan.
Op Horse Event ben ik laatst langs alle voeder leveranciers gegaan. Subli weet werkelijk helemaal niets van wat ze verkopen en gaven de slechtste adviezen. Terwijl ze volgens hun info geen slecht voer verkopen, maar ze weten het zelf niet eens.
Alle andere zijn niet echt op de hoogte van het suiker zetmeel probleem, al stonden Pavo en Havens wel open voor een gesprek. Pavo verstrekt op hun site alleen de percentages van de brok, helaas niet van de mixen.

Keuze genoeg, je moet dat kiezen wat het makkelijkste te verkrijgen is en je zelf happy bij voelt.

Paarden met lever problemen opletten dat je niet alleen de suiker en zetmeel laag is, maar ook de eiwitten!!

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:26

O, wortelen kan je gewoon geven. Daar heb ik althans nog nooit problemen mee gehad en hij krijgt het hele jaar door een krat peen per week.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 07:54

In in de strengen stond een heel interessant artikel over voeren. Ben nu al wel weer iets wijzer.
Komisch dat er eigelijk de waarden niet vermeld worden, terwijl die toch belangrijk zijn.
Er blijken momenteel heel veel paarden met allerlei luxe problemen te komen. Het probleem manifesteert zich dan in hoefbevangen, spierbevangen. spierverzuring, problemen met hoeven, veel al volgens de voerleverancier terug te voeren op het oer of het te overdadig voeren van de dieren.

De glucose moet dan het probleem veroorzaken daar dat korte eniergie geeft ofzo iets. Met springen okee, maar met dressuur heb je een duursport te pakken en hebben ze ook weer duurzamerde energie nodig. En vet en dat vet zit er ook niet voldoende in. Dat hartog vetter voelt klopt maar ook veel pikkeriger, je kunt echt na de tijd je handen wassen.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:30

en al die sukers die in de wortelen zitten?? of is dat weer iets anders

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:52

De suikers die in wortelen zitten komen veel langzamer vrij dan melasse dat over het voer gegooid wordt daardoor leveren ze minder problemen op.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:19

In de muesli's die hoog in de suiker zetmeel gehalte zitten zijn niet alleen zo hoog door de toevoeging van de melasse. Ook de onbewerkte granen dragen daarbij!

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:26

Klopt maar de onbewerkte granen zijn wel langzamer in vertering en afgeven van energie dan suikers.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:00

interessant onderwerp waar nog veel over te onderzoeken is. Ik blijf dit toppic volgen