Het betreft hier allemaal sportpaarden, twee van hen zijn springpaarden en eentje is nog jong (6) en loopt dressuur. Dat laatste paard loopt zond vier uur per dag in de weide met nog drie andere paarden.
Dit paard heeft momenteel problemen met het niet groeien van zijn hoeven, problemen met zijn knie linksachter wil zijn been niet geven en vertoont in het beging veel verzet onder het zadel de eerste 10 minuten als hij moet werken. Nu weet de dierenarts het zo ook niet en een andere DA zouden we kunnen consulteren maar voorlopig laten we het even zo.
Het voerrantsoen bestond uit 1 kilo musli en ½kilo geplette blanke haver en dat twee maal daags. Volgens de DA moesten we de musli (hartogh energie musli ) weglaten en haver gaan voeren. We voeren nog een brok bij die de eiwitverzuring moet doen weggaan. We denken het dus goed aan te pakken maar nu komt het,
Een aantal mensen beweert dat in musli geen eiwitten zitten en dit prima voer is en haver juist de meeste eiwitten bevatten, dat het probleem ligt in de weide dat het gras vanwege het mooite weer te veel eiwit heeft
nu weet ik het dus even absoluut niet meer en twijfel enorm. Want een van mijn paarden is net hersteld van een leverontsteking en als een aantal paarden op stal al ziek is van die spierverzuring dan vrees ik voor mijn eigen paardjes. Bovendien beweren boze tongen dat het 6 jarige paard op stal moet blijven en zeggen andere juist nee beweging is prima. Wie weet raad, wij twijfelen enorm. Een aantal mensen zegt dat een paard op haver niet kan leven, maar in combi met weidegang, goed hooi en een kilo brok per dag moet dat toch gaan?
. Meusli is een bewerkte graan die beter te verteren is voor paarden dan de pure granen.