Pijn bij aanraking flanken, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Pijn bij aanraking flanken, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:21

In 2004 hebben wij maanden lopen tobben met onze Welshpony die ineens met haar oren naar achteren trapte bij aanraking in de buurt van de flank.
Na vele onderzoeken zijn wij toen uiteindelijk terecht gekomen bij Eric Laarakker, en hij herkende het vrijwel meteen als vergiftigings verschijnselen, met als hoofdverdachtte Jacobskruiskruid.

Ik heb hier toen ook een topic over gemaakt: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=233038&st=0&sk=t&sd=a

We zijn nu precies een jaar verder en alles leek prima te gaan, de pony bleef iets gevoeliger bij de flanken dan voordat ze ziek werd, maar als we zachtjes poetsten ging het goed.
Nu was ik haar net aan het poetsen en ineens kreeg ik een trap toen ik bij haar rechterflank kwam, en ik poetste toch echt voorzichtig.
Morgen komt de dierenarts om te enten en voor het gebit, en ik bedacht me ineens dat ik vergeten ben om bij Laarakker neutralisatiespul te bestellen.
Dat adviseerde hij te geven twee weken voor het inenten, zodat de enting minder hard aankomt op haar lever.
Vorig jaar had ze namelijk na het enten meteen een terugval.

En dat nu net aankomende vrijdag haar nieuwe verzorgster/ ruiter komt, die er onwijs naar uitkijkt om met de pony te beginnen.

Zal de pony nu weer een terugval hebben uit het niets, of zal er toch wat anders aan de hand zijn?

Ik moet er wel even bij zeggen, de reactie die de pony geeft is echt een pijn reactie!
Dit is een pony die houdt van poetsen en knuffelen, en die dit echt niet doet uit ondeugd of chagerijnigheid.

Heeft iemand ooit een paard gehad die pijn had bij de flanken, en zo ja, wat had hij uiteindelijk?

Anita_D

Re: Pijn bij aanraking flanken, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 13:55

De dierenarts is net geweest, en heeft de pony meteen nagekeken.
Hij constateerde inderdaad dat de pony gevoelig is bij de flanken, vooral aan de rechtse kant, bij de zwevende rib.
Het kan vanalles zijn: het kan zijn dat ze hengstig is/ wordt, en het daarom vervelend vind om daar aangeraakt te worden, maar op die plek zitten ook haar eierstokken en darmen, dus dat kan het ook zijn, hoewel de darmen vorig jaar in orde waren.
Zijn advies was om het even aan te kijken tijdens het verzorgen en rijden, en als het zo blijft of erger wordt kijken we over een week of zes wat we verder nog kunnen doen.
Toen ze vorig jaar ziek was had ze ook ineens een hartruis, maar die was nu gelukkig weg.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:57

Dat is nog even afwachten voor jullie dus... Is ze altijd wat gevoeliger als ze hengstig is?
Iig hoop ik dat het uiteindelijk allemaal meevalt

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:42

Dat dat zo'n lange nasleep heeft zeg!

Hoop dat hengstigheid is. Die van mij vindt het rond die tijd ook niet prettig om daar aangeraakt te worden [flanken, buik, staart], al reageert die niet zo agressief.

Anita_D

Re: Pijn bij aanraking flanken, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 17:39

Nee, ze was eigenlijk nooit ergens overgevoelig.
Het is echt vorig jaar pas begonnen.
Ik hoop dat het vanzelf overgaat en dat het toch met hengstigheid te maken heeft deze keer.
Het is best moeilijk om uit te vinden in welke richting we het moeten zoeken, omdat ze al zoveel onderzoeken heeft gehad vorig jaar die nergens op uit kwamen.
Maar ik had het er vanmiddag met mijn zusje over, en die zei dat nadat het in 2004 begonnen was, het nooit meer 100% goed is geweest.

De reden dat we 4 tot 6 weken aankijken is omdat Sweetness vanaf vrijdag weer voor het eerst gereden wordt sinds begin 2004, en we willen kijken of ze er tijdens het rijden ook weer ziek van is, want dat was toen wel zo.
En over 4 tot 6 weken moet de da zowiezo nog een keer komen om mijn shet zijn tweede enting te geven, vandaar.
Maar als het nu erger wordt dan moeten we natuurlijk eerder actie ondernemen.