bij paard stuk bot afgebroken la been door ongeval !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tycoonenmar

bij paard stuk bot afgebroken la been door ongeval !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:16

hoi, mijn paard is twee maanden geleden los gebroken omdat ze ergens van schrok toen is ze met palen achter zich aan door een DICHTE garage deur gegaan en daarna in de wei beland ik heb geluk gehad dat ze nog leeft,

ze heeft vorige maand twee weken op kliniek lingehoeve in lienden gestaan omdat haar linkerachterbeen het(spronggewricht drie keer zo dik werd)
daarna moest ze op stalrust alleen werd het sprongewricht alleen maar dikker
ze dachten namelijk dat de splinters die ze ontdekt hadden op de foto ocd was.

nu zijn ze er na een operatie achtergekomen dat die splinters werden veroorzaakt door een afgebroken stuk bot de veeartsen zijn er erg negatief over en zeggen dat er maar een kleine kans is dat ze er weer boven opkomt
ik zou graag willen weten of iemand hier ervaring meeheeft of advies???

ArabStables

Re: bij paard stuk bot afgebroken la been door ongeval !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:06

Ai, dat klinkt heel erg naar.
Luister naar je dierenartsen en kijk ook naar je paard. Als ze vreselijk veel pijn heeft zou ik er niet zo lang meer over hoeven denken.
Vraag desnoods een second-opinion maar als ze niet meer te redden is laat haar dan gaan. Botsplinters klinken niet erg bemoedigend en als er geen kans meer is op herstel... Sterkte in ieder geval

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 07:49

Ik denk dat t er ook aan ligt in hoeverre de splinters te verwijderen zijn. Meestal gaat t lichaam heftig reageren op die splinters, en wordt t daarom dik en gaan ze kreupelen. Dus de kans is groot dat als de losse splinters er uit zijn, het gewoon weer goed komt. Alleen moet er natuurlijk wel gekeken worden of dit weghalen mogelijk is. Iig heel veel succes ermee!

tycoonenmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 15:13

hoi ja bijna alle splinters zijn verwijdert alleen sommige zijn niet te verwijderen vertelde de veearts het is dus afwachten hoe het verder gaat
ik hoop dat ik nog hoor van iemand die er ervaring mee heeft want het schijnt niet vaak voor te komen .en ze heeft op het moment niet veel pijn ze staat op pijnstillers en de artsen zeggen dat we het wel een kans moeten geven om te genezen en ik moet er niet aandenken dat ik er in moet laten slapen .

het is namelijk de schuld van iemand anders die had haar aan een hek vastgezet met schrikdraad eronder hoe DOM kan je zijn toch??
en ze is nog maar vijf en een schat van een paard dus het laatse wat ik wil is dat ze er niet meer is maar ik zal haar nooit de rest van haar leven op pijnstillers zetten dat zou ego van me zijn maar bedankt voor reacties!!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:28

Weet dat mijn paard na een ongeluk met (waarschijnlijk) draad ook ineens eens terugslag kreeg. Spring dik enzo. Na foto's bleek dat er een stukje kalk in het kapsel van het gewricht zat. En daar reageerde t lichaam op. Maar ik moest gewoon stappen met r, en uiteindelijk was t goed.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:53

Mijn oude merrie heeft anderhalf jaar geleden haar kootbeen gebroken/ verbrijzeld gehad. Dit is bijna helemaal weer goedgekomen.
Daarnaast heb ik een ruin op stal staan met OCD, ook in zijn spronggewricht. De eerste twee operaties mislukt, bij de derde was het spoorloos verdwenen. Terwijl het bij hem op een plek zat wat moeilijk te verwijderen was. Inmiddels is hij nu onder het zadel en het gaat prima. Sprong is nog wel wat dik.

tycoonenmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 14:32

hoi dat is goed om te horen maar waren bij jou (vajramani) de veeartsen ook zo negatief over het herstel??? dat het misschien niet meer goed zou komen?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:43

Kijk idd naar je paard, en neem op basis daarvan je beslissing. Een second-opinion is geen slecht idee. De ene kliniek is de andere niet. Vraag wel goed bij de verzekering na wat er gedekt wordt.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:18

tycoonenmar schreef:
hoi dat is goed om te horen maar waren bij jou (vajramani) de veeartsen ook zo negatief over het herstel??? dat het misschien niet meer goed zou komen?

Eerst wel. Maar ik wilde toch iets proberen.
Uiteindelijk heeft mijn veearts alles geregeld en is mijn paard een testpaard geworden. Ze heeft in gips gestaan wat nog nooit eerder was uitgeprobeerd bij zulke breuken.
Uiteindelijk was mijn veearts heel positief en tevreden over het resultaat. De mensen die verder hebben geholpen ook.
Zelfs nu blijft het hem verbazen wat mijn paard allemaal doet.
Uiteindelijk is het voor hen ook een leerschool geweest.