Mijn paard eet stro !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_SteR_

Mijn paard eet stro !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:35

Ik heb sinds een paar maanden een eigen paard! Ik zit eigenlijk nu met een probleempje..

M'n paardje eet zijn hele stal leeg, het maakt niet uit hoeveel of hoe weinig erin ligt, echt ALLES eet hij op..

Nu zou ik graag willen weten,.
Is het slecht voor een paard als hij zijn stro opeet??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:36

dat zou ik ook wel willen eten, de mijne doet het ook

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:38

dat kan, sommige paarden krijgen koliek van stro eten omdat het de dikke darm verstopt. Dit kan een heel vervelend probleem zijn omdat je die verstoppingen er niet altijd zomaar uitkrijgt. Als ze echt veel stro eten zou ik ze of op iets anders zetten, of het stro "vies laten", dus ook vies stro in de stal laten liggen, alleen de mestballen eruit halen. Vies stro eten ze over het algemeen minder.

Zorg ook dat ie onbeperkt hooi tot zijn beschikking heeft, dat vinden ze iha lekkerder dan stro en ze raken er niet verstopt van!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:42

Het kan niet echt kwaad, probeer hem wat meer hooi te geven als buikvullen. Waarschijnlijk heeft hij daar dan niet genoeg van. Laat de stak iets viezer dan gewoon, dan zal hij ook niet alles op eten. Zo doe ik het bij mijn paard. Hij staat overdag in de wei en krijgt s'avonds 3 plakken hooi. Hij doet het puur uit verveling en heeft nu een speeltje en een mineraalblok waardoor hij minder stro eet.

LittleRose

Re: Mijn paard eet stro !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:46

Probeer anders een tijdje hoe het gaat als je hem op zaagsel zet.
En idd veel hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:19

en vooral wat groffer ouder hooi geven,
paarden doen het vaak uit te kort aan ruwvoer, en tekort aan grof ruwvoer.

hooi van tegenwoordig is vaak vrij fijn en kort, paarden moeten dan minder kauwen.

stro eten is totaal niet erg, bij elke dag voldoende beweging hoeft er helemaal niks raars te gaan gebeuren.
mijn pony eet elke dag 2 plakken, ook door te fijn hooi, en heeft daar nooit problemen mee.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:01

Stro eten is op zich niet vervelend, paarden hebben nu eenmaal altijd wat te knabbelen nodig.
En het ene paard eet nu eenmaal meer als het andere. Mijn paard at vroeger ook stro en die staat nu dus al een tijd op zaagsel en nu vlas, omdat hij echt dikker werd van het stro eten en ik dit niet wilde.
Hij krijgt 4 keer per dag hooi en daarnaast nog biks, dus genoeg tussendoor te knabbelen.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:47

Tarwestro is geloof ik ook weer minder erg of minder lekker als gerstestro?

paxine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:51

Mijn paard at ook haar hele box leeg en had om de haverklap verstoppingskoliek.Ze staat nu op vlas dat gaat beter.Ik denk dat het per paard verschillend is of het kwaad kan.De één eet 3 strootjes en heeft koliek terwijl de ander z,n hele box leeg eet en nergens last van heeft.

Succes in ieder geval!

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:02

Een paard van mijn vriendin heeft dat ook. Ze heeft gewoon haar stal wat viezer gelaten en ze meer hooi gegeven. Paar keer in de week geeft ze haar paard voor zekerheid wat lijnzaad of slobber om de passage te laten doorkomen.
Het kan dus niet echt kwaad maar houd rekening mee dat de ene paard gevoeliger is dan de andere.

Groetjes,
Kat

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:36

Hou er ook rekening mee dat je paard zich stierlijk gaat vervelen als hij op vlas/zaagsel komt te staan en das helemaal niet goed. Wat ik zou doen als echt niks helpt is eerst een laag zaagsel/vlas en daarop wat stro, dan heeft hij wat te knabbelen en ligt er evengoed nog wat om op te liggen.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 17:15

0kay !

Bedankt allemaal..