paar vraagjes over de Buigproef...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jenn66

paar vraagjes over de Buigproef...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:12

Ik heb een leuk en goed paard in de verkoop staan die niet van mij is.
Ze is 3 jaar en kwa bouw nog echt een baby ( is nog overbouwd enz) heb haar vandaag laten keuren en ze kwam niet door de buigproef heen.

Linksvoor na 7 passen zuiver
rechtsvoor na 5 passen zuiver.
achter niet eens geprobeerd wegens trappen.

De eigenaar wil haar nu naar de slager brengen, ik vind dit erg zonde want het is een goed paard alleen die klote buigproef. Verder om haar te verkopen voor de recreatie is geen goed plan want ze heeft een erg onbetrouwbaar karakter.
De eigenaar heeft ook nog tegen mij gezegd van voor € 1000,- mag ik haar hebben.

Nu is mijn vraag als ik haar bvb een wintertje nog laat uitgroeien en van de zomer goed aan de gang met haar ga ook veel buitenrijden enz zal het dan kunnen dat ze dan wel door de buigproef heen komt?

Ik hoop echt dat ik hier wat reacties op krijg want ik heb advies nodig, ik zit hier behoorlijk mee.

Foto's van haar te zien op mijn site onder het kopje te koop

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:25

een buigproef zegt niet altijd iets natuurlijk.
Mijn eigenpaard kwam er de 1e 2 keer ook niet doorheen, en de zelfde test een week later wel.

Als ji zit paard gewoon uitlaat goeien, zijn de benen natuurlijk ook weer verder ontwikkeld.
Grote kans dat ze dan wel door de buigproef heen komt.
En wat het buitenrijden betreft, dat is iets wat vanzelf goed komt, als je veel buiten loopt met dr, dan raakt ze gewend aan al het verkeer, en zolang jij maar berekend bent op raar/ onverwacht gedragt komt dat ook helemaal goed!/

Succes er mee!

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:25

een buigproef is een momentopname, het kan goed zijn dat ze volgende week wel door de buigproeven komt, alleen dat is niet met zekerheid te zeggen. Het ligt aan de oorzaak van de positieve buigproef; heeft ze zich bijv in de wei verstapt dan kan het volgende week over zijn, heeft ze iets anders (bijv. HKO, artrose of iets dergelijks) dan zullen de buigproeven bij herhaling positief zijn.
Je zou over een maand bijvoorbeeld nog eens een DA buigproeven kunnen laten doen, misschien is er dan wat meer over te zeggen....... Succes ermee!

Bar

Re: paar vraagjes over de Buigproef...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:35

Onze pony kwam linksvoor niet door de buigproef. We hebben foto's laten maken en daar was niets op te zien.
Ook op de kleine volte, hard en zacht, liep hij zuiver.
We hebben de gok genomen en hem toch gekocht.

Tot op heden heeft hij nog geen dag kreupel gelopen. We hebben hem bijna 10 maanden.

Mijn eigen paard kwam met HKO wel door de buigproef. Die buigproef zegt mij dus niet zoveel.

jenn66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:40

Jah okee en bij het linkerbeen is het ook wel erg hardhandig gegaan. De arts tilde het voetje op en ze begon er expres al haar gewicht op te leggen en te steigeren enz dus zou het daar ook mee te maken kunnen hebben?

Bar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:50

Ik heb verder geen verstand van buigproeven. Je hoort er wisselende dingen over. Dat het nogal precies komt hoe je de buigproef uitvoert en dat een DA ook wel eens de mist in kan gaan.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:31

Ik zou dit paard kopen voor 1000 euro!
Een buigproef zegt niet zo veel, zeker niet als hij na een paar passen weer goed loopt. Ben het met Vlimmen eens, over een paar weekjes evt. nog eens doen of nu gewoon de gok nemen. Een paard van 3 jaar die misschien net een groeispurt heeft gehad kan gewoon wat gevoelig op zijn gewrichten zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:44

Een buigproef is een momentopname. Die is wel bepalend voor een verkoop maar er zijn gewoon meerdere factoren die meespelen, als het paard bijvoorbeeld steigert en de DA houd vast dan kan zon been verdraaien of iets dergelijks.
Met het karakter tja ze is nog jong en dus nog kneedbaar in de richting van.
Om een paard naar de slager te brengen om die twee dingen, how low can you go.
Probeer dat paard van de slager te kopen, waarschijnlijk ben je dan goedkoper uit. Slager kan altijd nog als een paard echt ziek is en pijn heeft.

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:03

heleenxx schreef:
Ik zou dit paard kopen voor 1000 euro!
Een buigproef zegt niet zo veel, zeker niet als hij na een paar passen weer goed loopt. Ben het met Vlimmen eens, over een paar weekjes evt. nog eens doen of nu gewoon de gok nemen. Een paard van 3 jaar die misschien net een groeispurt heeft gehad kan gewoon wat gevoelig op zijn gewrichten zijn.

Toch zou ik dit paard op dit moment niet kopen, maar hem over een maand nog eens laten keuren en dan kijken hoe het ervoor staat. Op zich KAN een positieve buigproef voortkomen uit iets onschuldigs (bijv. verstappen), het kan ook altijd nog iets ernstigers zijn (HKO, peesletsel etc). Ik zou nog even geduld opbrengen, misschien haal je je anders een hoop ellende en kosten op de hals.

Ook moet je je afvragen denk ik of je de komende jaren eigenaar van een paard wil zijn met een onbetrouwbaar karakter; het zal wel beter worden met een consequente opvoeding, maar je loopt het risico dat hij nooit helemaal te vertrouwen wordt. Ik zou persoonlijk toch liever verder zoeken naar een betrouwbaar paard dat zonder problemen goed gekeurd wordt.

radoszin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:59

Iedereen heeft het altijd over de beruchte buigproef terwijl mijn da erop tegen is je forceert nl zijn been doe dit eens bij je zelf en ren dan eens aan wedden dat je binnen 2 stappen op je b*k ligt.
Als je het niet vertrouwt laat dan foto's maken maar voor een paard van € 1000,- zou ik toch de gok wagen en nog lekker een jaar op de wei laten en volgend jaar maar verder kijken.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 06:24

Toen ik zelf voor een paardje aan het kijken was heb ik er een aantal laten keuren. Eerst klinisch daarna op de foto. Een van die paarden was toen net 7 jaar. Hij kwam ook niet door de buigproeven heen. Nu is dit een moment opname en konden we nog een aantal weken wachten en daarna nog een keer de buigproef laten doen en kijken hie het dan zou zijn. Toch hebben we een foto laten maken. Na de foto bleek dat hij voor dat been een 4tje kreeg. Hij had een heel slecht sesambeentje en kon binnen een jaar niks meer doen.
Ik wil hiermee zeggen dat het best gevaarlijk kan zijn. Wij mochten dat paardje ook voor veel minder mee nemen maar dat hebben we niet gedaan. De foto vertelde dat het heel snel mis zou gaan. Pas dus op met wt je doet. Ik zou het niet doen. Het bespaart je misschien een hoop verdriet. Er staat vast ook wel ergens anders een leuk dier die op je wacht. Succes!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:27

Een buigproef zegt inderdaad niet altijd wat,maar wil je wat meer zekerheid(dit heb je nooit 100%)zou ik maar een foto laten maken.Maar waarom moet zo een jong paard meteen naar de slager?Of is het een taktiek van de eigenaar om hem toch te verkopen ?.Denk er goed overna ,en ja fotos laten maken kost ook wel wat,maar anders is later misschien goedkoop toch duurkoop.En als je dan misschien al aan hem gehecht bent zal je er toch wat aan laten doen en dat kost dan ook bakken met geld.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:37

Ik zou toch eerst op Foto's willen zien wat er dan niet klopt
een dier dat nog volop in de groei is daar kun je met 1 keer buigproeven doen vind ik niet op een eerlijke manier over oordelen. Voor het zelfde geld is ie over 3 maanden wel goed of over een half jaar.

Als je op de foto's kan zien dat er echt een probleem is in de gewrichten nu al .. dan heeft wachten vrees ik weinig zin.

Zja en sommigen vinden 1000 euro niet veel maar let wel even op .. !! : 1000 Euro + stalling en veel DA kosten als er wat mis mee is en uiteindelijk een paard waar je niks mee kan..

Vind ik persoonlijk toch veel geld .. voor een dier waar je misschien niks mee kan.

Kitten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:32

Voor een buigproef zou ik iig naar een veearts gaan, waarvan ik 100% zeker ben dat hij voldoende expertise heeft om een buigproef correct uit te voeren en te beoordelen.
Ik heb paarden stokkreupel zien raken (niet de mijne gelukkig), door verkeerd uitgevoerde buigproeven.