Niet goed voelen door bandages?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Niet goed voelen door bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 17:34

Gisteren zijn we met de paarden naar een wijding geweest en we hadden dus bandages om gedaan, na een tijdje begon Bingo te zweten en ze liet zicht gewoon vallen, we hebben verder gestapt en ze bleef maar de neiging hebben om te gaan liggen en de begon met haar benen wat te stampen, ik dacht eerst aan koliek maar ik heb dan de bandages uitgedaan en ze deed niets meer, ze liet zich niet meer vallen en niet meer stapen en ze koelde wat af.
Ze heeft wel meer bandages aan en nooit last van gehad maar ik heb wel voor het eerst andere onderbandages gebruikt, kan het daaraan liggen?
Ik vond het echt raar dat het door die bandages kwam maar ik zie niet in waardoor dat anders was.
Weet iemand hier meer over of ervaring mee?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:54

Heel apart, zaten die bandages misschien te strak dat ze gingen knellen of zo? wat voor soort bandages had je gebruikt en gebruikte je ook onderlappen?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:46

Kan me niet voorstellen dat het door de bandages is geweest, tenzij ze super strak hebben gezeten misschien? Ik ben trouwens zowiezo geen voorstander van bandages, ze geven geen steun en houden veel te veel warmte vast, Zeker met onderbandages. Dit is niet goed voor de pezen, ze kunnen hun warmte niet kwijt waardoor je juist meer kans hebt op blessures.

kimberley12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:16

ben ik helemaal mee eens, bandages doen meer kwaad dan goed, heb gehoord dat het wel 40 graden kan worden onder die bandages!!

Manuella23

Re: Niet goed voelen door bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 09:59

ja dat weet ik allemaal wel en daar zijn trouwens topics genoeg over geweest,
Dat is dus ook eigen keuze van gebruik van bandages.
Het waren rek-bandages, met onderbandages.
Ze zullen waarschijnlijk niet goed hebben gezeten ofzo maar toch vind ik het raar dat ze daardoor zo ging liggen zweten enz...
Dus mijn vraag was niet of het goed of slecht is want daar heb ik al genoeg over gelezen alleen wou ik even weten of het wel door die bandages kon zijn.
(niet aanvallend bedoelde reactie!)

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:54

kimberley12 schreef:
ben ik helemaal mee eens, bandages doen meer kwaad dan goed, heb gehoord dat het wel 40 graden kan worden onder die bandages!!

40 graden vind ik nog niet zo schokkend als je de lichaamstemperatuur van een paard bekijkt.

Ik denk dat een dergelijke reactie wel kan gebeuren als je de bandage verkeerd omdoet. Sommige paarden kunnen ook extreem reageren op vuil tussen de peesbeschermers.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:38

Citaat:
40 graden vind ik nog niet zo schokkend als je de lichaamstemperatuur van een paard bekijkt

Het is wel zo dat boven 40 graden enzymen vrijkomen die crosslinks afbreken (de onderlinge verbinding tussen peescellen). Een pees kan zo op microniveau van binnenuit stuk gaan.

Ik denk trouwens dat het best zou kunnen dat die bandages te strak zaten! Komt vaker voor bij elastische bandages

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:11

Klopt wat je zegt Dewi het is alleen (helaas) zo dat onder veel vormen van beenbescherming de 40 graden bereikt wordt.
Onbegrijpelijk dat er nog maar weinig aan gedaan wordt om bescherming te maken die de warmte beter afvoert. Ik gebruik nu beschermers van USG omdat dat het enige merk is wat ik heb kunnen vinden die de warmte redelijk afvoert.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:21

@ katja: nooit van gehoort. Hoe zien die eruit en waar kun je die kopen?

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:33

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:41

Ik denk wel dat het door de bandages is gekomen, waarschijnlijk hebben ze te strak gezeten, vind het wel een normale reactie heb het wel vaker gezien. Dus voortaan goed opletten, gebruik liever niet die elastieken, die gaan toch snel te strak!